Manapság már egyre gyakoribb, hogy a telefonunkkal vagy az okosóránkkal fizetünk. Sőt, már arra is van lehetőség, hogy a terminálhoz az okosgyűrűnket érintsük hozzá. Akkor sincs semmi baj, ha ezek nem állnak rendelkezésünkre, hiszen elegendő egy bankkártya és csak egy érintés is. Akármelyiket is választjuk, mindig elővigyázatosnak kell lennünk a csalókkal szemben. A kiberbűnözők ma már nagyon okos módszerekkel igyekeznek megkárosítani az embereket. Ugyanakkor saját magad is tehetsz azért, hogy a bankszámlán lévő pénzed nagyobb biztonságban legyen, amit korábbi cikkünkben már be is mutattunk. Most pedig bemutatjuk, hogy mit kell tenni, ha mégis csalás áldozatául estél.
Az első mindig a bankkártya letiltása
Ahogy észreveszed a csalás nyomait, egyből tiltasd le a bankkártyád! Ez kifejezetten fontos, hiszen így a csalók nem tudnak még több pénzt leemelni a számládról. Erre gyakran van lehetőség a netbankban vagy a bank applikációjában is, de ha más nem, akkor telefonhíváson keresztül is megteheted.
A bankkártya sikeres letiltását követően történik meg a károk felmérése, vagyis hogy mennyi pénzt szedtek el a csalók. Ezután ismét fel kell keresni – akár telefonon – a bankot, ahol tájékoztatnak a panasztétel menetéről. Érdemes bemenni a rendőrségre is feljelentést tenni ismeretlen tettes ellen, hiszen ezzel hozzájárulhatunk a rendőrség munkájához a bankkártya csalások visszaszorítása érdekében.
Mi a bankok feladata?
A csalás bejelentését követően a bank megkezdeni a vizsgálatot, hogy ki a felelős a történtekért és hogy visszakapjuk-e a leemelt pénzt, vagy annak legalább egy részét. Ha például mi telepítjük a szoftvert a telefonunkra, amit a csalók kérnek, esetleg megadjuk a bizalmas adatainkat, akkor az általában a mi felelősségünk, tehát a károkat is mi viseljük.
A csalás bejelentésekor a banknak nem szokása akadékoskodni, hiszen pontosan tudjak, hogy milyen rémisztő lehet ilyen helyzetben lenni. Emellett az is gyakori, hogy a vizsgálat során visszautalják az ellopott összeget. Ugyanakkor azt is szem előtt kell tartani, hogy ezt a pénzt még nem biztos, hogy véglegesen kaptuk vissza. A bank ekkor is fenntartja annak a jogát, hogy az összegből utólagosan visszavegyen valamennyit, ha a vizsgálat szerint mi vagyunk a felelősek az ügyben.
Előfordulhat, hogy a bankkártya letiltása után is tovább szedegetik le a csalók a pénzt a számládról. Ebben az esetben viszont a bank lesz már a felelős. A pénzintézetek olyan fejlett technológiákkal dolgoznak már, hogy pontosan meg tudják mondani, hogy a gyanús eseteket követően egyből jelentettük-e a csalást. Ekkor pedig jóhiszemű lesz a pénzintézet, ugyanis nekik is érdeke, hogy a csalásokat kiküszöböljék és ne érje kár saját ügyfeleit. A bankkártya csalások esetében jellemzően a veszteségek több mint felét a bankok megtérítik.
Mikor nem számíthatunk kártérítésre?
A jogszabály alapján a bankkártyás csalások által bekövetkezett kár csakis akkor az ügyfél felelőssége, ha a bank bebizonyítja, hogy a kártyatulajdonos súlyosan gondatlanul járt el adatai védelmében.
Sokáig bevett gyakorlat volt, hogy a bankkártya mellett egy kis cetlin rajta volt a PIN-kódunk az iratainak között. Ezt mára felváltotta az a helyzet, hogy az ügyfelek önként, jóhiszeműen adják át adataikat, hisz nem tudják, hogy a másik oldalon egy csaló áll. Az ilyen szituációkban nem számíthatunk kártéritésre, már ha a vizsgálatban bebizonyosodik a gondatlanság.
Ami a legfontosabb
Sajnálatos módon a csalók egyre nagyobb számban és összegben károsítják meg a banki ügyfeleket. Arról nem is beszélve, hogy a banki ügyfeleket megtámadó csalók egyre ügyesebb módszerekkel próbálkoznak. Ha áldozatul esel, akkor mindenképp az a legfontosabb, hogy azonnal jelezd a banknak a visszaélést, ugyanis csak ekkor van esély a kártérítésre. Jellemzően rövid időn belül jóváírják a leemelt összeget, kivéve, ha a bank bebizonyítja az ügyfél gondatlan eljárását.
A bankkártyás csalások elleni védekezésről további információkat az MNB oldalán olvashatsz.