2024. április 20., szombat

Egyre kifinomultabb megoldásokkal próbálnak pénzt lopni a csalók

Ahogy fejlődik a technológia, úgy fejlődnek a csalók is. Az átverésekhez egyre újabb és újabb módszereket találnak ki a csalók, akik a bankszámládon tartott összeghez szeretnének különféle módszerekkel hozzáférni, majd azt leemelni. A bankok folyamatosan teszik közzé a figyelmeztetéseket, hogy óva intsék ügyfeleiket – mutatunk mi is néhány módszert, amikkel ha találkozol egyből felismerd, hogy ez átvágás.

A bankok digitalizációja – netbank, mobilbank, online ügyintézés – az ügyfelek kényelmét szolgálja, hogy bárhonnan egyszerűen tudják intézni banki ügyeiket. Ez mindenképpen a pozitív törekvések közé sorolható, viszont egyben fokozott figyelmet is igényel, hogy biztonságban tudhassuk adatainkat. Egyre több a csaló, akik egyre újabb és furfangosabb módszerekkel igyekeznek megszerezni ezeket az adatokat, hogy megrövidítsenek a számlán lévő összeggel. A bankok is próbálják megvédeni ügyfeleiket, így ha banki csalás témában találkozol cikkekkel, akkor azt mindenképpen érdemes elolvasni, hogy megelőzd a bajt. Februárban több bank – például az OTP, az Erste és a Takarékbank – is tett közzé figyelmeztetést a csalók miatt.

A hangsúly a hihetőségen van

Az OTP Bank február elején egyből két csalási kísérletre figyelmeztette ügyfeleit. Az egyik szerint a csalók most azokat az ügyfeleket próbálják átejteni, akik internetbanki hozzáféréssel rendelkeznek. A mobilregisztrációhoz mindössze egy e-mail cím és jelszó szükséges. A csalók már előzetesen rendelkeznek az ügyfél ezen adataival, így egy új regisztrálást indítanak meg, aminek a befejezéséhez ügyféloldali közreműködésre van szükség. Ez azt jelenti, hogy az ügyfél maga hagyja jóvá a regisztrációt a már korábban megadott telefonszámon érkező banki üzenet alapján. A csalók a jóváhagyás kódját szeretnék megszerezni, amihez hihető történeteket kreálnak.

Néhány napra rá az OTP ismét figyelmeztette ügyfeleit, hogy újabb adathalász e-mailekkel próbálkoznak a csalók, amik számlázási hibára vonatkoznak. Ezeket az e-maileket a csalók küldik ki, amiben azzal “fenyegetik” az ügyfeleket, hogy számlájukat a bank felfüggeszti. Ugyanakkor az üzenetben nem szerepel, hogy melyik fiók, mi a pontos hiba, mi a számlázási cím. Az e-mailben linket is küldenek a probléma orvoslásához.

“Kérjük, soha ne adják meg ilyen és ehhez hasonló, nem megbízható üzenetekre válaszolva az adataikat, ne kattintsanak ismeretlen linkekre.”

figyelmezteti ügyfeleit az OTP.

A csalók módszere, hogy az app használatához ismételt regisztrációt kérnek

Az Erste Bank kiadott figyelmeztetése szerint a csalók a bank nevében is támadnak: e-mailben értesítik az ügyfeleket, hogy a mobilos alkalmazás, a George App kis időn belül le fog járni, aminek használatához egy linken keresztül újra kellene regisztrálni. A bank felhívja a figyelmet, hogy soha, semmilyen esetben nem szükséges újra regisztrálni az alkalmazást és az ügyféladatok megadását e-mailes linken keresztül.

“Ha e-mailben azt kérik tőled, hogy egy linkre kattintva add meg az adataidat, az minden esetben adathalászat, ezért ne kattints a linkre, és ne adj meg semmilyen adatot!” – figyelmezeti ügyfeleit az Erste.

Az internetes csalók támadási pontjai

A Takarékbank ügyfeleit is megtalálják a csalók

A Takarékbank netbankos felületén hívja fel az ügyfelek figyelmét:

“Felhívjuk figyelmét, hogy ha a Takarékbankra hivatkozva olyan megkeresést kap, melyben az online belépési adatok megadását, a belépési adatok megváltoztatását vagy az üzenetben található linkre való kattintást kérik, ne tegyen eleget az üzenetben foglaltaknak és ne adja ki a belépési adatait. A Takarékbank sosem kér Öntől személyes adatokat, Takarék Netbank belépési jelszót, bankszámlaszámot vagy PIN kódot e-mail-ben vagy más csatornán, azokat soha ne adja meg e-mailben senkinek! Ha ilyen adathalász üzenetet kap, akkor célszerű személyesen vagy telefonon felvenni a kapcsolatot a Takarékbankkal a szükséges intézkedések (biztonsági lépések, figyelemfelhívás, rendőrség értesítése) megtétele érdekében.”

A csalók egyre hihetőbb és kifinomultabb módszerekkel próbálkoznak, így ha Téged is hasonló üzenetekkel találnak meg a bank nevében, ne add meg semmilyen személyes adatodat!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük