2024. február 19., hétfő

Speciális bankkártya segíti a látássérülteket

Az információs technológia fejlődése és az akadálymentesítés iránti növekvő igény a pénzügyi szektorban is érzékelhető. A látássérült emberek számára kifejlesztett banki szolgáltatások és eszközök új utakat nyitnak meg a pénzügyi függetlenség területén. Az ilyen irányú fejlesztés többet jelent, mint egyszerűbb tranzaktálás. Ezek az innovációk lehetőséget teremtenek arra is, hogy mindenki egyenlő esélyekkel rendelkezzen a bankolás és a pénzügyeinek kezelése terén. Valószínűleg sokan ismerik már a Touch Card elnevezésű bankkártya lehetőségét. Ugyanakkor ennél sokkal több minden van, ami a gyengénlátó és vak ügyfeleket segíti a mindennapi banki ügyeik intézésében. Ismerjük meg ezeket az újításokat, hiszen mindenkinek biztosítani kell annak a lehetőségét, hogy teljes körűen részt vehessen a pénzügyi világban!

Milyen banki innovációk segítik a látássérülteket?

Globálisan összesen jelenleg meghaladja a 2,2 milliárdot a vakok és gyengén látó emberek száma, hazánkban is több ezren élnek így. Nekik és rokonaiknak, ismerőseiknek szeretnénk most segíteni azzal, hogy bemutatjuk milyen újítások születtek a banki akadálymentesítés világában. A látássérült emberek számára kialakított banki szolgáltatások és eszközök területén számos fejlesztés történt az elmúlt néhány évben:

  • Hangvezérlés és érintőképernyő: Ma már vannak olyan elektronikus banki alkalmazások,  amelyeket hangvezérlési funkcióval is elláttak. Ez kifejezetten hasznos, ugyanis lehetővé teszi a látássérültek számára, hogy felolvastassák az egyenlegeiket, tranzakcióikat, és elvégezhessék az alapvető banki műveleteket.
  • Braille-feliratok és Braille-eszközök: Néhány bankkártya és automata is el lett látva Braille-feliratokkal a látássérültek számára. Emellett különféle látássérültek számára készített eszközök is elérhetők, például Braille-terminálok, amelyek segítenek az információk olvasásában.
  • Hangalapú értesítések: A mindennapos banki ügyintézést olyan banki applikációk is segíthetik, amelyek hangos értesítéseket küldenek a tranzakciókról, az egyenlegről vagy egyéb pénzügyi eseményekről. Ezek hangalapú értesítéseken keresztül segítenek a látássérült felhasználóknak tájékozódni.
  • Mobilfizetési alkalmazások: Az olyan mobilfizetési alkalmazások, mint az Apple Pay, Google Pay vagy Samsung Pay, segíthetnek a látássérülteknek könnyedén és biztonságosan vásárolni az okostelefonjukkal. Mindezt úgy, hogy nem szükséges hozzá a fizikai bankkártya.
  • Online ügyintézés: Az online és mobil bankolási platformokon belül is több lehetőséget biztosítanak a bankok a látássérültek számára.

Touch Card: Egy bankkártya a vakok és gyengénlátók számára

A Mastercard és az Idemia által közösen került megalkotásra a Touch Card funkció. Ez a vakokat és gyengénlátókat oly módon segíti, hogy a bankkártya oldalon különféle bevágások vannak. Ezek segítségével a bankkártya érintés alapján beazonosítható.

A bankkártya három típusú bevágással rendelkezik:

  • félkör alakú a betéti kártyáknál,
  • négyzetes alakú a hitelkártyáknál,
  • háromszög alakú a prepaid kártyáknál.

A Touch Card ugyanúgy használható, mint egy hagyományos bankkártya vagy hitelkártya. Ez a speciális kártya funkcióban tehát megegyezik a bankkártyáéval, csupán a szélén lévő bevágásban különbözik. A Mastercard kezdeményezése mindenképpen hatalmas előrelépés az inkluzivitás és a pénzügyi függetlenség területén.

Ez a helyzet itthon

Az OTP és az Erste nagyobb bankfiókjaiban vakvezető sávok segítik a tájékozódást. Természetesen a vakvezető kutya minden fiókba vihető. Az OTP rendelkezik olyan fiókokkal is, ahol ügyfélhívó berendezés található. Itt a jegykiadó automata kezelését tapintósáv és Braille felirat is támogatja. Az ATM-ek több mint fele hangmodullal és Braille írásos tájékoztatóval is rendelkezik. Ezen felül az OTP weboldalán felolvasó szoftver is segíti az ügyintézést.

A K&H és az Unicredit Bank bankautomatái szintén fülhallgatóval segítik a látássérülteket. Az Unicredit is belevágott online felületeinek akadálymentesítésébe, ami 2025 közepére lesz kész várhatóan. Az MBH Banknál elérhető a Touch Card, emellett pedig a bank honlapján választható a felolvasóprogram és a kontrasztos nézet. A videóbanknál szintén van magas kontrasztú nézet.

A Magnet Banknál van lehetőség videóbankon keresztüli ügyfél-azonosításra és szerződéskötésre is. A bank tájékoztatója szerint ,,Látássérült ügyfeleink számára továbbá a VideoBank ügyintézést végző munkatárs kérésre felolvassa a számlanyitáshoz és újra-azonosításhoz szükséges nyilatkozatok, mintaszerződés, mellékletek, egyéb dokumentumok tartalmát.”

Az MBH Banknál elérhető a speciális bankkártya

A Mastercard Touch Card-ot hazánkban először az MBH Bank vezette be termékei közé idén augusztusban a vak és gyengénlátó embereknek. A látássérült ügyfelek számára kibocsátott bankkártyák már a 20 ezres nagyságrendet is meghaladják. A Touch Card funkcióval rendelkező Mastercard Standard betéti kártyából 14 130 darabot, a GO! hitelkártyából pedig 6 016 darabot adott ki az MBH Bank.

A látássérültek banki ügyintézésének további megkönnyítése érdekében az MBH Bank a Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetségével (MVGYOSZ) együttműködésével egy kutatást is készített, amelyben a látássérültek bankhasználati szokásait mérték fel. A felmérésben a hangsúlyt a pénzügyek intézésével kapcsolatos igények beazonosítására helyezték, ami az egyes folyamatok minél egyszerűbbé tételét szolgálja.

A 121 megkérdezettek mintegy fele elégedett annak az intézménynek az akadálymentesítésre irányuló törekvéseivel, akinél bankol. A látássérültek 22 százaléka nehézségként érzékelte, hogy a netbanki felületek nem teljesen akadálymentesek, valamint az azonosítási folyamatok túl hosszúak és körülményesek.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük