Szeptemberben elindult a Digitális Állampolgárság Program (DÁP). Ez egy állami mobiltelefonos applikáció, ami helyettesíti a személyi okmányainkat, sőt még az aláírásunkat is. Ha csak azt gondolnánk, hogy közigazgatási ügyekben tudjuk használni, akkor nagyot tévedünk: előnyös lehet az orvosnál, külföldre utazásnál, autóvásárlásnál, netbanki belépésnél, vagy éppen hiteligénylésnél. Mutatjuk, hogy mit kell erről az újításról tudni!
Mi az a Digitális Állampolgárság Program?
A Digitális Állampolgárság Program (DÁP) elnevezés már régóta a köztudatban van, viszont sokan nem tudják, mi is ez valójában. A programról már pár éve folytak az egyeztetések, amit a kormány 2022 végén el is fogadott. A DÁP célja, hogy megteremtsen egy egységes digitális környezetet, ami megkönnyíti az emberek és az állami szervek közötti kommunikációt.
A DÁP honlapja szerint “olyan szolgáltatásokat alakítunk ki, amelyek teljes mértékben az állampolgárok igényein és elvárásain alapulnak. Digitális állampolgárként a jövőben a szolgáltatások igazodnak hozzád, és végre nem neked kell igazodnod az ügyintézéshez.”
Az ígéret alapján tehát számos előnyben részesülhetünk. Többek között nem lesz szükséges hivatalokba rohangálni és ott hosszasan várakozni, a különböző honlapok között megpróbálni eligazodni. Ennek megfelelően pedig a legfontosabb ügyeket egy platformon keresztül tudjuk majd intézni.
Mikortól és hol használható a DÁP?
A kormány alapján a Digitális Állampolgárság Program létrehozása során nagy figyelmet fordítanak a közérthetőségre, átformálják a digitális ügyintézés alapjait, továbbá életesemény-alapú lesz. Az utóbbi azt jelent, hogy ha például házasságot kötünk vagy gyermekünk születik, akkor az adott életesemény vonatkozásában összeszednek minden elintézendő ügyet. Ez kimondottan hasznos lehet, hiszen nem kell számos felületet átbogarászni, ezzel órákat eltölteni, majd az információ-tengerből kihámozni a lényeget.
Az életeseményekre való fókuszálás akkor is megmarad, amikor az állampolgárok mellett más piaci szereplők is belépnek a rendszerbe. Ekkor az életeseményeink is gyarapodhatnak: például egy egyetemi hallgató online is igényelhet diákhitelt, de olyan fontos folyamatok is lebonyolíthatóak lesznek online, mint a lakáshitel igénylése, az autóvásárlás vagy épp a biztosításkötés. Az ügyek életesemény-szerinti csoportosítása 2025. június 1-jétől lesz majd elérhető.
Ezen felül a Digitális Állampolgárság Program keretében egységessé válik a digitális szolgáltatások kinézete és működése. Az állami szolgáltatások és okmányok bevezetése fokozatosan kezdődik meg most ősszel a mobilos applikációban. Idén ősszel az e-közigazgatás is beépül a rendszerbe, illetve a tervek szerint az eAzonosítás bevezetése is megtörténik. Ezek után hogyan tovább?
Októberben elindul az eAzonosítás pilot-időszaka, majd jövő júliusban a piaci szereplők is beléphetnek a rendszerbe. 2025 harmadik negyedévétől már a bankok és közműszolgáltatók platformjaira is be tudunk lépni az appal és digitálisan aláírni náluk. A jövő év negyedik negyedévétől pedig a rendszerbe bekerül a gépjármű-adásvétel, az életkor igazolása és az okmányok digitális elérhetősége is. 2026-ban számíthatunk a közigazgatási szervekkel való levelezési funkcióra, az ePostára, illetve az eFizetésre is.
Mire használhatjuk a Digitális Állampolgárság Program appját?
A tervek szerint a Digitális Állampolgárság Program nagyon szép és jó, de jogosan merül fel a kérdés, hogy mire tudjuk majd ezt használni a mindennapokban? Egyrészt a telefonos applikációval ugyanúgy igazolható lesz a személyazonosságunk, mintha a hivatalban személyesen ellenőrizték volna okmányainkat.
Másrészt személyes intézkedésnél is lesz néhány eset, amikor az appal igazolhatjuk személyazonosságunkat, például
- rendőri igazoltatás esetén,
- dohányboltban a 18. életév betöltésének igazolásakor,
- élelmiszerboltokban ugyanúgy az életkor igazolásakor,
- bankfiókban és banki telefonos ügyfélszolgálaton.
Az eAzonosítás ezen felül az élet szinte minden területén használható lesz: munkahelyi beléptetésnél, orvosnál, gyógyszertárban, reptéren, szórakozóhelyen, sport és kulturális rendezvényeken, autóbérlés esetén, belföldi és külföldi utazásnál a regisztráció során, vagy éppen valutavásárlásnál. És ez még nem is minden, ugyanis a bankoknál és a biztosítóknál is lesz lehetőségünk az eAzonosítás és eAláírás funkcióit igénybe venni.
Hogyan fog működni az eAláírás?
A minősített DÁP eAláírással rendelkező dokumentum teljes bizonyító erejű magánokiratnak minősül. Mit is jelent ez? Például ha gépjárművet vásárolunk és már csak adásvételi szerződés megkötése van hátra, akkor ezt megtehetjük online az eAláírás segítségével.
Nézzünk meg egy másik példát is! A közműcégekkel még ma is papír alapon, nyomtatott dokumentumok kitöltésével köthetünk szerződést. Ezt is nagyban megkönnyíti a Digitális Állampolgárság Program eAláírás funkciója, ugyanis lehetőségünk nyílik a folyamatot elektronikusan lebonyolítani.
A szerződés kétféleképpen lesz aláírható:
- laptopon vagy számítógépen a QR-kód beolvasásával, vagy
- a DÁP alkalmazáson keresztül csupán egy gombnyomás segítségével.
Hogyan válhatunk digitális állampolgárrá?
A digitális állampolgársághoz három dolog szükséges:
- személyazonosító okmány
- 14. betöltött életév
- megfelelő okostelefon
Ahhoz, hogy digitális állampolgárok lehessünk, az első lépés a DÁP mobilalkalmazás letöltése. Ezt követően be kell mennünk valamelyik kormányablakba, ahol a személyazonosságunk ellenőrzése után felkerülünk a várólistára. Ekkor fontos, hogy legyünk nálunk a telefonunk és valamelyik személyazonosításra alkalmas okmányunk. Ezután nincs más tennivaló, mint figyelni az értesítéseinket, majd aktiválni a digitális állampolgárságot.