2024. december 4., szerda

Egyre magasabbra tör a neobankok népszerűsége

Egyre népszerűbbek a magyarok körében az olyan neobankok, mint a Revolut vagy a Wise. Ez nem is csoda, hiszen ingyenes készpénzfelvétellel és számlavezetéssel, illetve középbanki árfolyamon való pénzváltással kecsegtetnek az ügyfeleknek. Magyarországon ezek a fintech cégek már 700 ezer darab fizikai bankkártyát és 1,25 millió virtuális bankkártyát adtak el az ügyfeleknek. A hagyományos pénzintézetek számára a neobankok fenyegetést jelentenek. Ebből kifolyólag különféle akciókkal igyekeznek megtartani saját banki ügyfeleiket.

Egyre népszerűbb a Revolut és a Wise

A Magyar Nemzeti Bank legfrissebb pénzforgalmi jelentésében hangsúlyozza, hogy dinamikusan növekedett a külföldi pénzügyi szolgáltatók bankkártyáinak száma hazánkban. Ezek a szolgáltatók tavaly év végére már 700 ezer darab fizikai és 1,25 millió virtuális bankkártyát gyártottak a magyar felhasználóiknak. Meglepetésként érhet, ha összeadjuk ezeknek a felhasználóknak a számát: az ötödik legnagyobb magyar bank lehetnének.

A jelentésben nem nevesítik ezeket a szolgáltatókat, de egyértelműen olyan digitális bankokról van szó, mint a Revolut és a Wise. Ezek közül feltehetőleg a Revolut nevéhez tartozik a legnagyobb hazai ügyfélkör.

Eltérőek a bankkártya használati szokások

A Revolut, a Wise és egyéb fintech szolgáltatók bankkártyáit eltérően használják a magyar ügyfelek, mint a hagyományos banki kártyáikat. A tavalyi év végéig az utóbbinak csupán 23%-át regisztrálták az ügyfelek valamelyik mobiltárcába. Ezzel szemben a külföldi kártyáknál ez az arány 69%-ot tett ki.

Ez egyrészt arra vezethető vissza, hogy a banki innovációkat preferáló ügyfelek nagyobb valószínűséggel használják bankkártyájukat digitálisan. Emellett viszont elképzelhető az is, hogy ezeket a kártyákat egyszerűbb regisztrálni az olyan fizetési rendszerekbe, mint az Apple Pay vagy a Google Pay.

Revolut vs. hagyományos bankok: ki a nyerő?

A Revolut, a Wise és az egyéb külföldi fintechek az ügyfeleknek szinte már verhetetlen szolgáltatásokat kínálnak. Ide sorolható többek között az ingyenes számlanyitás- és vezetés, vagy az utalás és a pénzváltás kedvező díjak mellett. Sőt, a Revolut Közös számlája sem hagyható ki a felsorolásból.

Az olcsó szolgáltatásaik azonban ösztönzőleg hatnak a magyar bankokra is, akik nyilván nem szeretnék elveszíteni ügyfeleiket. A versenyben maradáshoz pedig olcsóbb díjakat és innovatívabb szolgáltatásokat igyekeznek bevezetni. Ennek köszönhetjük azt is, hogy sok hagyományos bank középárfolyamon számolja át kártyás vásárlásainkat külföldi utazásunk során.

Azzal viszont nehéz versenyezni, hogy a neobankoknál jellemzően bármennyi virtuális bankkártyánk lehet. Ráadásul egyre többen választják ezt a megoldást, hogy elkerüljék az internetes banki csalásokat. Ha éppen egy külföldi utazás előtt állunk, akkor érdemes lehet utánajárni, hogy hogyan járunk a legjobban.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük