2024. május 8., szerda

A BNPL kockázatának kezelése: a „Save Now, Pay Later” (SNPL)

Az elmúlt időszakban taroltak a négy betűs rövidítések: a BNPL (Buy Now Pay Later) és a TBYB (Try Before You Buy) után megérkezett a legújabb konstrukció, az SNPL is. A legfrissebb újítás a „Save Now, Pay Later”, vagyis a „Tegyél félre most, fizess később”. Ez a „Vásárolj most, fizess később” és a „Próbáld Ki, Mielőtt Megveszed” szolgáltatásaihoz képest teljesen más jellegű, ugyanakkor mindenképpen érdemes ezt is megismerni!

Mi az az SNPL?

Habár hazánkban még csak mostanában kezdett elterjedni a BNPL, globálisan már nemcsak hogy hatalmas népszerűségnek örvend a szolgáltatás, hanem használata ugrásszerűen növekszik. A BNPL ellen több piaci szereplő is felszólalt már, ugyanis a szolgáltatás egy olyan késleltetett fizetési szolgáltatást foglal magába, ami a fogyasztóknak lehetőséget nyújt a termékek megvásárlására, viszont ellenértékének teljesítése egy későbbi időpontban történik. A szolgáltatás nagyon hasonló a hitelhez, úgyis a termék árának kifizetése általában több egyenlő részletben történik. A legnagyobb előnyét viszont az jelenti, hogy többnyire kamatmentes.

SNPL

A BNPL appok mellett ugyanakkor egy teljesen új globális trend kezd előtérbe kerülni: ez a Save Now, Pay Later, vagyis a „Tegyél félre most, fizess később”, röviden az SNPL üzleti modell. Ez egy  olyan újszerű fejlett “fizetési” módszer, ami arra sarkallja a vevőket, hogy takarítsanak meg előzetesen a nagyobb értékű árucikkek megvásárlására, mielőtt BNPL-ből eredő adósságcsapdába lépnének bele.

Az SNPL tehát lényegében egy olyan vásárlási program, amely lehetővé teszi a fogyasztók számára, hogy pénzt takarítsanak meg egy jövőbeni vásárláshoz. A szolgáltatás lehetőséget nyújt az embereknek, hogy spóroljanak a kívánt termékre, majd azt később megvásárolják. Az SNPL úgy működik, hogy a fogyasztó pénzt helyez el a jövőbeli vásárláshoz kijelölt számlára. Ez a számla gyakran ahhoz az üzlethez van kötve, ahol a vásárlás történik. A pénz addig marad meg a számlán, amíg azt fel nem használja a vevő a vásárláshoz.

Az új szolgáltatás fejleszti a pénzügyi tudatosságot

Az SNPL a hozzáállás módosításán keresztül hozzájárulhat ahhoz, hogy a fogyasztók ne essenek bele a túlköltekezésbe és eladósodásba. Ennek az eszközét az jelenti, hogy a rendszeres spórolásokból, a vásárlásokkal elérhető előnyökkel (pl. a pénzvisszatérítéssel), illetve a megtakarított összegre járó hozamokkal együttvéve a termék teljes ellenértékét képesek finanszírozni. Az SNPL-nek köszönhetően nem kell igénybevenni a vevőknek hitelt, kölcsönt vagy bármilyen halasztott fizetési szolgáltatást.

Abban az esetben, ha a fogyasztó pénzügyileg tudatos és elszánt, akkor az SNPL igénybevételével előnyösebb feltételek mellett és kedvezőbb áron juthat hozzá a kiszemelt termékekhez és szolgáltatásokhoz. Ezen felül segít a tudatosabb pénzügyi magatartás kialakításához, hiszen ha egy nagyobb összegű termékre spórolunk, akkor fegyelmezettebb költési szokásokat alakítunk ki, elkerüljük az impulzusvásárlásokat, ami hosszú távon segíthet a megtakarításban. Az SNPL fontos előnyét jelenti az is, hogy hozzájárulhat olyan jó pénzügyi szokások kialakításához, amelyek hosszú távon segítik a tudatos pénzügyi gondolkodást, mint például a költségvetés-tervezés, a megtakarítás  ütemezése és a jövőbeli célok megfogalmazása.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük