2024. június 13., csütörtök

A BNPL utódja: a “Próbáld ki, mielőtt megveszed”

Sokan még magát a “Vásárolj most, fizess később” szolgáltatást sem ismerik, viszont már megjelent az utódja is. A francia Elyn startup kapta megbízásul, hogy kifejlesszen az online kereskedelem területén egy újszerű halasztott fizetési megoldást. A megbízás mellé viszont 2,5 millió eurónyi, vagyis mintegy 950 millió forintnak megfelelő tőkét is kapott. Az új fizetési megoldás tényleges újszerűsége abban rejlik, hogy a vevő addig nem köteles teljesíteni a termék ellenértékét, amíg azt ki nem próbálta. Amennyiben a vásárló elégedett a termékkel és nem szeretné visszaküldeni, akkor sincsen semmi teendője, ugyanis a kiszállítás utáni ötödik napon a termék ára levonásra kerül.

A szolgáltatás nagyon hasonló a BNPL-hez

Az Elyn úgy nyilatkozott az új szolgáltatásról, hogy pontosan olyan lesz, mintha hagyományos bankkártyájukkal fizetnének a vásárlók egy online felületen. A különbség viszont abban rejlik, hogy a bankkártya adatainak megadását követően nem kerül egyből levonásra az összeg. A megrendelt termék átvétele után a vásárlónak öt napja van arra, hogy kipróbálja a terméket. Ha nem tetszik neki, akkor a visszaküldés lehetőségével élhet. Amennyiben a vevő nem jelez vissza ebben az öt napban, akkor automatikusan leemelődik a rendelt áru ellenértéke. Ha a vásárlónak valamilyen okból nem felel meg a termék, akkor a visszajelzést követően az Elyn intézi tovább az ügyet, vagyis a cég indítja el a tranzakció törlését és a termék visszaküldését, nem pedig a webshop.

A startup már olyan komoly cégekkel kötött megállapodást, mint a Shopify. Ennek köszönhetően a “Vásárolj most, fizess később” (BNPL) fizetési megoldáshoz nagyon hasonló szolgáltatás, a “Próbáld ki, mielőtt megveszed” (Try Before You Buy) elérhetővé válhat a kisebb méretű online vásárlási felületeken is. A TechCrunch leírása szerint az Elyn fizetési módszere úgy működik, hogy elő-engedélyezés keretében zárolja a vásárlás összegét, majd az elszámolás csupán öt nap eltelte után indul meg, illetve ha a vevő nem indítja el a rendelés visszaküldését. 

Az új fizetési megoldást már most úgy emlegetik, mint a BNPL utódja, hiszen elég erős hasonlóság látható a két szolgáltatás között. A BNPL 14-30 napos fizetési haladékot nyújt a vásárlóknak, mindezt persze kamatmentesen. Ezzel szemben a “Próbáld ki, mielőtt megveszed” öt nap fizetési haladékot biztosít.

A szolgáltatás még nem érhető el Magyarországon

Hazánkban nemrégiben nyílt lehetőség a Shoprenter BNPL megoldására, ami a webshopok számára 14 napos halasztást engedélyez a fizetésnél, természetesen kamatmentesen. Ehhez az IzzyPay integrációját kellett megvárni.

„A hazai IzzyPay esetén a vásárlóknak csak egy előre meghatározott idő – 14 nap – elteltével kell kifizetni a termék árát, ráadásul anélkül, hogy előre meg kellene adniuk a kártyaadataikat. Így lehetőségük van úgy visszaküldeni a termékeket, hogy a saját pénztárcájukat megterhelnék” – tette közzé tavaly ősszel az IzzyPay elindulásával kapcsolatban.

BNPL és TBYB összehasonlítás

Ehhez viszonyítva az Elyn működési modelljében a vásárlás előtt szükséges megadni a bankkártya adatait, így az összeget 5 napig csak zárolja, eddig tart az ügyfél gondolkodási ideje is. 

A BNPL fizetési megoldásával szemben a francia startup nem hitelt nyújt, hogy a vásárlók könnyebben megvásárolhassák a kívánt termékeket, hanem a vevők biztonságérzetét hivatott növelni.

Az e-kereskedelem szereplői számára ez kiváló lehetőséget jelenthet, hogy a potenciális vásárlók bizalmát megelőlegezzék. Ugyanakkor ehhez a modellhez hasonlót már láthattunk korábban. Ehhez nagyon hasonló a Klarna néhány évvel ezelőtti értékajánlataihoz. A két szolgáltatás között mindössze annyi a különbség, hogy a Klarna egyből fizet a kereskedőnek, míg az Elynnél erre minimum öt napot kell várni.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük