A BNPL piac egyik legnagyobb szereplője, a svéd fintech, vagyis a Klarna 1 milliárd dolláros veszteséggel zárta a tavalyi évet. A fintech életében így a 2022-es lett a legkedvezőtlenebbül lezárt pénzügyi év. Mostanában egyre több hír röppen fel a cégről, ugyanakkor népszerűségük töretlenül növekszik: ma már több, mint 150 millió aktív felhasználóval rendelkezik 450 ezer kereskedőnél 45 országban.
A 2021-es évhez képest is jelentős a veszteség a BNPL szolgáltatónál
A BNPL éllovas már a 2021-es évet is jelentős vesztességgel zárta: ez 680 millió dollár volt. Ehhez képest a tavalyi év végén a deficit 47%-kal volt több. Már az is elég probléma, hogy rettentő nagy hiánnyal működik a cég, amire még rájön az is, hogy a megelőző év végi záráshoz képest jelentősen romlott helyzetük, hiszen közel a felével növekedett veszteségük éves viszonylatban.
A Klarna a befektetőinek szavát adta, hogy az idei év már a nyereségesség éve lesz. A fintech cég ezt azzal magyarázta, hogy a részvételükkel lebonyolódó bruttó áruforgalom dinamikus növekedési tendenciát mutat. Nem tudjuk, hogy ez a profitorientált befektetőknek meddig jelent megnyugvást, de idén minden kiderül. Ezt a nyomást méginkább erősíti, hogy a jelenlegi kedvezőtlen gazdasági környezetben a befektetők még nagyobb hangsúlyt helyeznek a nyereségre. Ebből a szempontból a Klarna jelenleg nem volt egy jó döntés, de kíváncsian várjuk, hogy mit hoz a jövő.
Honnan származik ez a hatalmas veszteség?
A Klarna életében nem voltak mindig ilyen nehézségek: a cég 2005-ös alapítását követően már hat hónapon belül profitot termelt. A fintech szektorban ez nem mindennapi eredmény, ugyanis kimondottan ritkán érnek el nyereséget a szektor vállalatai ilyen korai életszakaszban. Ezt követően a fintech 14 éven keresztül folyamatosan pluszban zárta pénzügyi éveit, ami szintén hatalmas versenyelőnyt adott a BNPL szolgáltatónak. A pandémia idején a Klarna stratégiát váltott: az agresszív növekedést kockázati tőkéből igyekeztek megvalósítani. A döntés helyes volt részükről, hiszen 2021-re ezzel Európa-szerte a legértékesebb, globálisan pedig a második legértékesebb fintech vállalattá váltak 46 milliárd dolláros érdekeltséggel.
Még az amerikai énekesnő-színésznő, Paris Hilton is beállt melléjük, ezzel nagykövetté vált, amivel még nagyobb figyelem szegeződött a cégre. Ez azonban nem sok előnnyel jár, ha a cég értéke 6,7 milliárd dollárra süllyed. Ez az aranyérmet érdemlő értékükhöz viszonyítva több, mint 85%-kal kevesebb. Ugyanakkor azt is látni kell, hogy a 2021-es évre megállapított érték erősen túlzó volt. A jelentős értékcsökkenés viszont kiválóan szemlélteti, hogy a szektor mekkora változáson ment keresztül az elmúlt két évben.
A Klarna ismét ráfekszik a nyereséges működésére, ehhez
- egyrészt bővíti bevételi forrásainak körét,
- másrészt a cég működésében az amerikai piac szerepe fog dominálni.
A jelenlegi állás szerint kissé valóságtól elrugaszkodott ötletnek látszik, hogy a makrogazdasági helyzet lényeges javulása nélkül a fintech cég képes lenne visszaszerezni nyereségességét.