2024. május 1., szerda

A vállalkozások választják inkább a lízinget

A Magyar Lízingszövetség második negyedévre vonatkozó jelentése szerint továbbra is növekedés tapasztalható a hazai lízingpiacon. A bővülés már tavaly megkezdődött, a finanszírozott összeg pedig már elérte a 429,11 milliárd forintot is. A helyzet azonban nem olyan kedvező, mint ahogyan tűnik, ugyanis a szerződésszám mérséklődése folytatódott majdnem minden eszközkategóriában. A lízing igencsak kedvező, rugalmas finanszírozási lehetőségként szolgálhat, azonban a jelenlegi válság nem kedvez a piacnak.

Lízing: növekvő összegek, csökkenő szerződésszám

A Magyar Lízingszövetség tagvállalatainak adatai alapján 2023 első féléve sem jelentett igazi áttörést a piacon. A finanszírozott összeg tavaly első félévéhez viszonyítva 2 százalékos növekedést könyvelhetett el. Ennek eredményeképpen 420,4 milliárd forintról 429,11 milliárd forintra bővült. A hazai lízing helyzetet nagyban feljavítja, hogy a növekedés 15,7 százaléknak felel meg, amennyiben a 2022-es, egyszeri 50 milliárdos ingatlanlízing-tranzakcióval kiigazítjuk az adatokat.

Már kevésbé kedvező a helyzet, ha a lízing szerződések számát nézzük. A tavalyi évhez viszonyítva 7 százalékkal kevesebb szerződés köttetett. Ez összesen 34 094 szerződést jelent. Ebből is látszik tehát, hogy továbbra is folytatódik az a tendencia, miszerint az eszközök áremelkedése miatt emelkedik a finnszorzási összeg is. Eközben pedig kevesebb szerződést kötnek.

A negatív piaci folyamatok habár már lényegesen enyhültek, a kilábalás csak lassan megy végbe. Ez a magas inflációval magyarázható. A teljes lízingportfólió, a tőkekintlévőség meghaladja a 2000 milliárd forintot. Ez 12,5 százalékkal több, mint a tavalyi érték. A lízingpiacon hazánkban egyértelműen a vállalati szektor a domináns. A lízing a kis- és középvállalatok körében a legnépszerűbb, arányuk 75 százalék. Ezzel szemben a nagyvállalatok 18 százalékban, a lakossági ügyfelek pedig mindössze 5,4 százalékban szerepeltetik magukat. Az utóbbiak körében az elmúlt időszakban hatalmas visszaesés ment végbe.

A lízingek több mint felét termelőeszközök és ingatlanok adták

Idén az eszközkategóriákban a lízingfinanszírozás

  • 38 százalékát személyautók,
  • 11 százalékát flottajárművek,
  • 51 százalékét pedig a termelőeszközök és ingatlanok adják.

A járványhelyzetet megelőző évhez, azaz 2019-hez képest a magyar lízingpiac hatalmasat esett: 32 százalékkal csökkent. Ez darabszámban azt jelenti, hogy a korábbi 50 085 darab 34 094 darabra zuhant.

A pandémia óta a lízingelt autók szerződésszáma 41 százalékkal zuhant be. A kishaszonjárművek esetében a lízing szerződések száma 40 százalékkal, a nagyhaszonjárművek 8 százalékkal, a mezőgazdasági gépeké pedig 19 százalékkal csökkent.

A lízing összetétele

“A volumenek zsugorodásában a meredeken kilövő árak és a magas kamatkörnyezet játszották a kulcsszerepet. Ez nem meglepő, mivel a személygépkocsik esetében az átlag bruttó ár a 2019-es 6 727 000 forintról 2023-ra 12 874 000 forintra, azaz 91 százalékkal emelkedett. Ugyanezen időszakban a mezőgazdasági gépek bruttó eszközértéke még ennél is többet, 109 százalékot nőtt, így az átlag bruttó ár idén már elérte az 53 194 000 forintot” – kommentálta az adatokat Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára.

Messze még a pandémia előtti szint

Kismértékű visszaesés volt tapasztalható az új személygépkocsik forgalomba helyezésnél: az első fél évben 1,5 százalékkal csökkent, míg a finanszírozott összeg 20,7 százalékos bővüléssel elérte a 120,7 milliárd forintot. 

A flottafinanszírozás és flottakezelés enyhe – 4 százalékos, vagy 5532 darabos – csökkenés mellett 19 százalékkal növelte a finanszírozott összeget. A 40,1 milliárd forintos összeghez nagyban hozzájárultak a folyamatosan emelkedő árak.

A Magyar Lízingszövetség által nyilvántartott állomány 47 347 gépkocsit jelent. Ez a vírushelyzet fekete időszaka óta nem tudta utolérni a pandémia előtti értékeket. Ezzel szemben a flottaszektor százezret meghaladó állományt tudhat magáénak. Ezen a területen továbbra is problémát okoz a hosszú szállítási határidő és a magas árszint, ezért sokan eltántorodtak a lízing lehetőségétől. Habár az európai lízingpiacokon beindult a magánszemélyek tartós bérlete, ez hazánkban nem túl valószínű. A versenyhátrány – azaz a cégautó-adó megfizetése – miatt a lakosságnak nem éri meg túlzottan lízingelni.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük