Az elmúlt időszak banki csalásainak gyarapodása miatt a hazai bankok többsége korlátozást vezetett be a banki átutalás maximális összegére. A rendszeres utalásainkhoz képest könnyen elképzelhető, hogy ez a limit túl magas vagy éppen túl alacsony. Sokan nincsenek azzal tisztában, hogy pontosan mennyit is utalhatnak el, vagy hogy szükség esetén hogyan tudják ezt az összeghatárt megváltoztatni. Ennek a témának jártunk most utána!
A csalások védekező üzemmódra késztették a bankokat
A banki ügyfeleket érintő csalás sorozatok megfékezése céljából a Magyar Nemzeti Bank mintegy 80 ajánlást tett a bankoknak 2023-ban. Ezek bevezetésével szemben pedig fokozatosságot fogalmazott meg. Az 5/2023. (VI.23.) számú ajánlás IX. fejezete tartalmazza a banki átutalás limitjének kérdését. Az előírásokat 2024. szeptember 1-jei határidővel ajánlották alkalmazni.
Ezek alapján a jegybank jelenleg már elvárja a pénzintézetektől, hogy a mobilbankban, a netbankban és a bankkártyáknál külön limiteket állíthassanak be az ügyfelek. Ezzel kapcsolatban fontos kitétel, hogy a limitek értékben és darabszámban is lekövessék az ügyfelek egyedi bankolási szokásait.
A banki átutalás limit-módosítása csak ideiglenes
Az egyértelmű, hogy a megszabott limitek fognak minden ügyfél fizetési szokásaihoz és elvárásaihoz illeszkedni. A felhasználók élhetnek a módosítás lehetőségével, ám a bank ehhez szigorú ügyfélhitelesítést társít. Ez azt jelenti, hogy kérésünket egy plusz módon meg kell erősíteni: például sms-ben küldött kódon, ujjlenyomatos vagy arcképes igazoláson keresztül. Telefonos vagy videóbankos ügyintézés esetén pedig azonosító kérdéseket tehet fel az ügyintéző. A banki átutalás összeghatárának módosítása ingyenes, ha azt a mobilapp-on vagy a netbankon keresztül kezdeményezzük.
Az MNB javaslata szerint biztonságosabb, ha ezek a módosítások csupán ideiglenesek. Ez azt jelenti, hogy ha egy nagyobb összeget szeretnénk átutalni, ami miatt módosítjuk a felső korlátot, akkor az automatikusan visszaáll 24 óra múlva az eredeti összegre.
Milyen tranzakcióknál van limit?
A bankok jellemzően az alábbi kategóriákban szabnak meg napi limitet:
- napi átutalási limit,
- napi online vásárlási limit,
- napi vásárlási limit (POS-terminál),
- napi készpénzfelvételi (ATM) limit.
Az átutalási limit értelemszerűen a bankszámlánkhoz kapcsolódik, míg a többi a bankkártyánk mellé társul. Ezek az összeghatárok jellemzően könnyedén megváltoztathatóak a bank telefonos vagy internetes felületén. Vannak azonban olyan pénzintézetek is, ahol erre csak telefonon vagy személyesen van lehetőségünk.
Azt is fontos hangsúlyozni, hogy ez mind csupán ajánlás, nem pedig kötelezettség a pénzintézetek számára. A bankkártyás limitek már régóta érvényben vannak, de a bankok többsége bevezette az átutalási korlátot is.
Hogy alakul a banki átutalás limitje az egyes pénzintézeteknél?
A CIB Bank ügyfelei naponta legfeljebb 1 millió, havonta pedig 30 millió forintot utalhatnak át. Ha ezt módosítani szeretnénk, akkor csak alacsonyabb összeghatárt állíthatunk be. Ezt a CIB Bank Mobilalkalmazás vagy a CIB Bank Online felületén tehetjük meg (Beállítások – Termékek és szolgáltatások – Tranzakciós limitek).

Az Erste Bank az ügyfelek fizetési szokásainak függvényében hatféle limitet alkalmaz banki átutalás esetén: ez 600 ezer forinttól 25 millió forintig terjed. Az átutalási limit módosítását kizárólag telefonon (TeleBankon) vagy személyesen kérhetjük. A bank arra is lehetőséget nyújt, hogy az összeghatár változtatása csak 12 óráig legyen érvényben. A George App-ban megnézhetjük, hogy a bank milyen limitet szabott meg számunkra, illetve ideiglenesen módosíthatjuk is azt (Profil – Limitek).
A Gránit Bank a felhasználóik szokásai alapján három összeghatárt szabott meg a banki átutalás kapcsán: naponta legfeljebb 10 darab tranzakcióval maximum 1 millió, 3 millió vagy 10 millió forint utalható. A bank új ügyfeleinél egységesen 1 millió forintos határt állítanak be, amelyet 10 részletben érhetnek el. A határokat legfeljebb 250 millió forintig és 100 darab tranzakcióig tornázhatjuk fel. Ezt az eBank applikációban tehetjük meg (Menü – Átutalási limit).
Mi a helyzet a többi banknál?
A banki átutalás tekintetében a K&H Bank 1 millió forintos limitet szabott meg ügyfeleinek. A napi limit egy naptári napra és az összes bankszámlára érvényes, ide sorolva az eseti, a rendszeres és a devizás utalásokat is. Azt fontos tudni, hogy a limit nem áll automatikusan vissza az eredeti összegre, ezt nekünk kell vissza állítani. A netbankban (Kártyák, számlák – Számlaadatok, limitmódosítás) és a mobilbankban is intézhetjük a módosítást.
Az OTP Bank a banki átutalás során 1 millió forintos limitet szabott meg. Az összeghatárt bármikor megváltoztathatjuk az OTP MobilBankban, de fel is függeszthetjük az adott nap végéig (Beállítások – Napi utalási limit).
A Raiffeisen Bank jelenleg még nem vezetett be korlátozást a netbankból vagy mobilbankból indított utalásokra. Ugyanakkor a myRaiffeisen felületén és a myRaiffeisen app-ban a bankkártyás vásárlások napi összeghatárát igény szerint módosíthatjuk.
Az UniCredit Bank is igyekszik védeni ügyfeleit a banki csalásoktól, így banki átutalás esetén a napi limit 10 millió forint lehet SMS hitelesítéssel, míg mToken hitelesítéssel pedig akár 20 millió forintra is megemelhetjük. Az mBanking szolgáltatásban indított utalásokhoz Felhasználó szintű napi limitet, Felhasználó szintű tranzakciós limitet és Számla szintű napi limitet is beállíthatunk. A bank alapból nem állítja be a Felhasználói szintű napi limitet, de ha mi megadtuk, akkor az összes számlánkra együttesen nézve érvényes. Ha nem állítottuk be, akkor pedig a Számla szintű napi limitek vannak érvényben az egyes bankszámláknál. A banki átutalás összeghatárát kizárólag Telefonbankon vagy személyes ügyintézéssel változtathatjuk meg.