Törökországban kritikussá vált a helyzet: nemrégiben jelentette be a jegybank, hogy az idei inflációs előrejelzésüket 58 százalékra tolják. A brutális áremelkedés hatására a lakosok újabb és újabb lehetőségeket keresnek, hogy megmenekítsék pénzüket az elértéktelenedéstől. Az infláció tavaly októberben mintegy két és fél évtizedes csúcsot döntött 85,5 százalékkal.
Kriptovaluta az infláció ellen?
2022 októberében 24 éves csúcsot döntött meg a török infláció, ami a hónapban 85,5 százalékra hágott. Az áremelkedés üteme ezt követően júniusra már 38,21 százalékra esett vissza. A török jegybank viszont 58 százalékra emelte az idei évre vonatkozó inflációs várakozásait. Ez nem éppen jó hír a helyiek számára, ugyanis az egynegyed évvel ezelőtti prognózisuk szerint az év végi infláció ,,csupán’’ 22,3 százalék körül alakult. Az infláció nem kíméli az elkövetkező éveket sem:
- 2024 végére a korábbi 8,8 százalékos előrejelzést 33 százalékra módosították,
- 2025 végére pedig 15 százalékos szintre szeretné a jegybank csökkenteni az átlagos áremelkedést.
Habár hazánkban is kiemelkedően magas áremelkedési dinamikát tapasztalhattunk, egy ilyen mértékű inflációt szinte el sem tudunk képzelni. Nem is meglepő, hogy a török lakosság igyekszik menteni pénzét az elértéktelenedés elől. Kevés olyan megtakarítási-befektetési formát találni, ami képes megtartani a pénzt reálértékén, így a helyiek elkezdték kriptovalutába fektetni pénzüket. A török lakosságban az 50 százalékot is meghaladja azok aránya, akik rendelkeznek kriptopénzekkel. Egy friss felmérés eredményei szerint a kereslet egyértelmű kapcsolatot mutat a drámaian magas inflációval és a török líra dollárral szembeni jelentős gyengülésével.
Az infláció hatása: 12 százalékkal nőtt a kripto-befektetők aránya
Az egyik legnagyobb kriptovaluta-tőzsde, a KuCoin augusztus végén publikálta „Into The Cryptoverse: Understanding Crypto Users, series of Turkey” elnevezésű sorozatának Törökországra vonatkozó jelentését. Ebből megismerhetjük a helyi kripto ökoszisztémát, ezen felül áttekintést ad a felnőtt korú lakosság kriptobefektetőinek preferenciáiról és magatartásáról.
A felmérés eredményei szerint a 18 és 60 év közötti helyi lakosok körében a kriptobefeketetők aránya 12 százalékkal emelkedett az elmúlt 1,5 évben. A 18-30 év közötti kriptovaluta-befektetők közel fele, 47 százaléka nő. Ugyanez a 45 év feletti korosztályban 37 százalékot tesz ki.
Az eredményekből az is kiderült, hogy a befektetők 31 százaléka az utóbbi 3 hónapban kezdett el kriptozni. Ezen felül 36 százalék 100 ezer lírát (kb. 1,34 millió forintot) meghaladó összeget fektetett be. A 31 és 44 év közötti korosztályból adódik a befektetők közel fele, egészen pontosan 48 százaléka. Ezt a 18-30 év közöttiek követik 37 százalékos részaránnyal.
A befektetés célja a vagyonfelhalmozás
A felmérés alapján a kriptovalutába befektetők közül 31 százalék az elmúlt negyedévben fektetett be először. A 30 év alattiak közül 54 százalék volt az, aki az elmúlt hat hónapban kezdett bele ezen ügyletekbe, ami a fiatalabbak növekvő részvételi arányára utal. A 45 év felettiek közül 37 százalék már 2 évet meghaladóan űzi a kripto-ipart.
A kutatásban résztvevők több mint fele (58 százaléka) számolt be arról, hogy céljuk a vagyonfelhalmozás hosszú távon. Ugyanakkor az egyes korosztályok motiváció különbséget mutatnak. Az idősebb kripto-befektetők az infláció leküzdését, azaz pénzük értékét szeretnék megőrizni a portfóliójuk diverzifikálása mellett. Ezzel szemben a fiatalabbak az ügyletek könnyedségére és a rövid távú nyereségre helyezik a hangsúlyt.
Az eredményekből az is látható, hogy a török befektetők melyik kriptopénzeket preferálják:
- Első helyen a bitcoin áll, a befektetők 71 százaléka vásárolja ezt a kriptovalutát.
- Ezt követi az ethereum a befektetők 45 százalékával.
- A harmadik helyre a stablecoinok kerültek 33 százalékos aránnyal.
A megkérdezettek 70 százaléka aktívan vásárol és ad el kriptovalutát. Emellett 22 százalékuk fektetett már be NFT-be, illetve 19 százalékuk stakingelt is. Látható, hogy a digitális eszközök Törökországba is egyre jobban előtérbe kerülnek.
Az is kiderült, hogy a kripto nemcsak személyes célokat szolgál, hanem 14 százalékuk ajándékba is ad, sőt 13 százalékuk pénzátutalásra is használja. Érdekesség, hogy a kutatás résztvevőinek 9 százaléka vásárol, 8 százalékuk még adományoz is kriptovalutát non-profit szervezetek számára.