Szintén meredek növekedés volt tapasztalható 2022-ben az elektronikus fizetési piacon. Az OTP Bank adatiból az olvasható ki, hogy a tavalyi év végén az elektronikus fizetés forgalomnövekedésére erőteljes hatást gyakorolt már a magas infláció is. A bank szakértői úgy gondolják, hogy 2023-ban lassabb ütemben, viszont továbbra is növekedhet az elektronikus fizetési megoldások használata a magyar lakosok körében.
2022 utolsó negyedévében az OTP Bank rendszerében tárolt elektronikus fizetési adatokból az is látható, hogy összértékük nagyban növekedett: a harmadik negyedévhez viszonyítva 12,4, éves szinten pedig 41 százalékkal bővült.
Kevesebbet vásárolunk, viszont nagyobb értékben
Az elektronikus fizetési piac kiemelkedő jellemzője, hogy egy év tekintetében már negyedévente jelentős növekedés tapasztalható a vásárlások értékében. Ez a karácsonyi időszakban tetőzik, viszont idén az utolsó 3 hónapban már jóval erőteljesebb hatás tulajdonítható a magas inflációnak, mint korábban.
A növekedésen felül az október-december közötti 3 hónapban a tranzakciók száma negyedéves alapon nem igazán változott, ráadásul a 2021 végi adatokhoz viszonyítva még kismértékben csökkent is. Ugyanakkor a statisztikából az is látszik, hogy a vásárlásokon belül nagyobb részarányt képviseltek a megélhetéshez kapcsolódó kiadások és a rezsiköltségek teljesítésére vonatkozó tranzakciók.
Az OTP Bank negyedik negyedévi fizetési adati szerint erősebben érződik a turisták szerepe, ami abból látható, hogy a külföldi kártyás fizetések száma a pandémia előtti időszak adataihoz közelít.
2023-ban kisebb mértékű növekedésre számíthatunk
A 2021-es év végi adatokhoz képest 2022 végére a POS-terminállal rendelkező, kártyás fizetési lehetőséget nyújtó elfogadóhelyek köre közel 6 százalékkal, a SimpleBusiness megoldást alkalmazó kereskedők és szolgáltatók száma pedig megközelítőleg 30 százalékkal emelkedett.
De mire számíthatunk az idei évben? A 2023-as év tekintetében Hideg Noémi, az OTP Bank Kártyaelfogadás Szolgáltatás és ATM menedzsment vezetője úgy nyilatkozott, hogy nem tapasztalható olyan faktor, ami a hazai elektronikus fizetések trendjében jelentősebb változást váltana ki.
Az elektronikus fizetési megoldások alkalmazkodnak igényeinkhez
Az OTP Bank elektronikus fizetési megoldásai között már olyan alkalmazások is igénybe vehetőek, amellyel a bankkártyás fizetéshez nem kell kimondottan POS-terminállal rendelkezni, hanem elegendő az applikáció, amivel a kereskedő mobiltelefonja POS-terminálként szolgálhat.
Az OTP Csoportnál elérhető a SimpleBusiness applikáció, amely célszerű lehet
- az induló vállalkozásoknak, valamint
- a 30 millió forintot el nem érő éves árbevétellel rendelkező vállalkozásoknak.
Az alkalmazás előnyei között szerepel, hogy
- POS-terminál nélkül is könnyedén biztosíthatsz kártyás fizetési lehetőséget ügyfeleidnek,
- kártyás fizetéshez nem szükséges egy plusz eszközt beszerezni,
- szolgáltatás nyújtása esetén is egyszerűen biztosíthatod a helyszíni fizetést, illetve
- küldhetsz fizetési linket, így akár bárhonnan lehet nálad fizetni.
Amennyiben a vállalkozás ennél magasabb éves árbevétellel rendelkezik, akkor olyan POS-terminált érdemes alkalmazni, amely a bankkártyákon felül elfogadja az egészségpénztári, cafeteria- és SZÉP kártyákat is fizetésre.