2024. november 21., csütörtök

Válság alatt is nagyot megy a BNPL

Az Adobe Analytics friss kutatási eredményei szerint az Egyesült Királyság fogyasztónak körében óriási népszerűségnek örvend a Buy Now Pay Later (BNPL) szolgáltatás. A 2023 január hónapjában végbement online vásárlások 12 százaléka a Buy Now Pay Later, vagyis a “Vásárolj most és fizess később” igénybevétele mellett történt. 2022 januárjában ez az érték 10,7 százalék volt, így a szolgáltatás ténylegesen kezd előtérbe kerülni.

A növekedés mögött nem mindig kedvező folyamatok állnak

A szolgáltatás igénybevételi növekedése mögött viszont fontos észrevenni, hogy ez nem a szolgáltatás saját érdeme, hanem a szigetországban kialakulóban lévő megélhetési válságé. Így már közel sem olyan kedvezőek az eredmények. A vásárlók az elmúlt időszakban egyre inkább szem előtt tartják a költségtudatosságot. Ezt az is igazolja, hogy a BNPL-jellegű vásárlások értéke januárban 18 százalékkal emelkedett év/év alapon. A költségtudatosság abban is megjelenik, hogy a kedvezőtlen gazdasági környezet hatására a vásárlók a nagyobb összegű, jelentősebb kiadással járó áruk esetében egyre inkább a BNPL konstrukciója felé mozdultak. Ez a megoldás kedvező lehet, hiszen egyrészt nem kell a magas kamatokat a banknak visszafizetni, másrészt pedig így is el tudják osztani a törlesztést több hónapra.

Az Adobe Analytics eredményeiből arra is fény derült, hogy a brit vásárlók 8 milliárd font értékben vásároltak online idén januárban, ami éves szinten 1,4 százalékos visszaesésnek felel meg. Amennyiben az Egyesült Királyságban számításba vesszük a reálbéreket is, akkor ez a csökkenés releváns fogyasztói válasznak látszik. Az erre vonatkozó legújabb adatok januárban kerültek publikálásra. Ebből kiderül, hogy az inflációval kiigazított, bónuszokkal csökkentett munkabér immáron 13. hónapja csökken.

Mi várható a jövőben?

Az Adobe a jövőbeli várakozásait is ismertette, amely szerint habár most januárban alacsonyabb volt a szigetország fogyasztóinak költekezése, mint tavaly januárban, az elektronikus vásárlások a jövőben is erőteljesen növekedhetnek. Ezt az is alátámasztja, hogy a 2020-as januári adatokhoz képest idén januárban a fogyasztók 39 százalékkal nagyobb összegben vásároltak online. Ez éves szinten vizsgálva 11,9 százalékos növekedést mutat az elmúlt három év tekintetében.

Az eredmények között azt is ismertették, hogy a mobilos vásárlások is nagyban növekedtek az elmúlt évekhez viszonyítva. Már a vásárlások több mint fele, pontosan 59,7 százaléka mobiltelefonon történt, januárban pedig ezek összértéke elérte a 4,7 milliárd fontot is. A „click and collect” jellegű vásárlás is egyre népszerűbbnek számít, a megelőző években ennek havi átlaga 6 százalék volt, ez az idei év első hónapjára 8,2 százalékra növekedett. Ez valószínűleg azzal magyarázható, hogy a fogyasztók a szállítási díjat is igyekeznek inkább félrerakni. (A “click and collect” szolgáltatás azt jelenti, hogy online vásároljuk meg a kívánt terméket, amit később az üzletben veszünk át.)

Az Egyesült Királyság fogyasztói számára a jelenlegi egy kemény időszak. Ez viszont nem nyomja rá a bélyegét az online vásárlásokra, hiszen ezek egyre nagyobb részarányt képviselnek a teljes értékesítésen belül.

Mi a helyzet Magyarországon?

Hazánkban a BNPL az IzzyPay Zrt.-nek köszönhetően jelent meg. A társaság közleményében osztotta meg a jó hírt a hazai fogyasztókkal, miszerint megszerezte a működéshez szükséges engedélyeket, illetve kialakította az induláshoz szükséges feltételeket.

Hogy is néz ki ez a szolgáltatás itthon? A magyar fogyasztók először 14 napos fizetési haladékot kérhetnek, valamint fontos, hogy egyelőre nincs még lehetőség részletfizetésre. A jövőbeli tervek között szerepel ennek bevezetése, illetve az is, hogy a fizetési határidő mindössze 990 forintért kitolható lesz. Amennyiben nem történik meg a tényleges fizetés, addig nem kell megadni a bankkártyánk adatait sem, viszont a részletfizetés díj ellenében lesz lehetséges.

A 2 hetes fizetési haladék és az, hogy az ügyfélnek nem szükséges egyből megadni kártyaadatait abból szempontból lehet előnyös, hogy ezzel lehetőség nyílik a termék visszaküldésére, mindezt úgy, hogy nem kell végigjátszani a pénzvisszafizetési procedúrát.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük