2024. május 1., szerda

Itt a nyaralási szezon, 5+1 tipp, hogy mire figyeljünk külföldi autóbérlés esetén?

A nyaralási szezon közepén vagyunk, amikor is – igaz, hogy a gazdasági környezet miatt kevesebb – a legtöbb magyar család készül a nyaralásra. Akár a saját szemünkkel is láthattuk, vagy más hírforrásból, hogy a Balaton körül a magyar átlagfizetésekhez képest igen erős árak vannak, amennyiben egy 4-5 fős család nyaralási költségét számoljuk. Ezért néha már az is előfordul, hogy a családok inkább külföldre (Horvátország, Görögország, Montenegró) mennek pihenni nyáron, hiszen akár még olcsóbban is kihozható a családi nyaralás, mint itthon a Balatonnál. Azonban, ha külföldre megyünk nyaralni, vagy nyaralástól függetlenül év közben úgy utazunk el, hogy külföldi autóbérlés jön szóba, akkor már itthon nagyon alaposan fel kell készülni, mert igen kellemetlen tud lenni, ha a repülőről történő leszálláskor tudjuk meg, hogy valamit elfelejtettünk és nem tudjuk átvenni az autót. Sajnos ebben az esetben mindent meg fogunk tenni annak érdekében, hogy át tudjuk venni a bérelni kívánt járművet, így akár többszörös és súlyos költségekbe is verhetjük magunkat. Nézzük, hogy mi az az 5+1 dolog amire mindenképp figyelnünk kell! További tippek

külföldi autóbérlés veszélyei

forrás: saját szerkesztés

1. Sérülések

Az egyik legfontosabb pont külföldi autóbérlés kapcsán ahol a legjobban megüthetjük a bokánkat az, ha minket tesznek felelőssé olyan sérülésért, amelyet nem is mi okoztunk. Ehhez az kell, hogy az autó átvételekor a gépjárművet rendkívül alaposan járjuk körbe (akár több személy egyszerre) és minden meglévő sérülésről készítsünk jó minőségű fotót, valamint vetessük fel a jegyzőkönyvbe azt. Amennyiben ez elmarad és csak a bérbeadó által elmondott sérülések lesznek a jegyzőkönyvben akkor jó esély van rá, hogy az autó visszaadásakor olyan sérülés okozásáért akar majd minket felelőssé tenni, amelyet nem is mi okoztunk, így mindenképp szánjuk rá az időt, az autó átnézésére. És ezzel még mindig nem tudjuk kiszűrni azt, hogy azokért a sérülésekért, amelyeket nem mi okoztunk – hanem pl. a parkoló autónkat húzta meg másik autó, de azt nem vettük észre akkor – ne tegyen minket felelőssé, hiszen azokat rendkívül nehéz utólag bizonyítani, hogy nem mi voltunk. Ezért a sérülésekre ne csak az autó átvételekor és átadásakor figyeljünk, hanem akkor is, amikor a bérlés időtartama alatt őrizetlenül hagyjuk az autónkat, mert pl. egy látványosságot álltunk meg megnézni.

2. Bérleti díj, hitelkártya

A bérlés véglegesítése előtt mindenképp járjunk el körültekintően azzal kapcsolatban, hogy a bérleti díj mit foglal magában. Ugyanis – a sérülésekhez kapcsolódva – az egyik legfontosabb, hogy meg legyen, az a biztosítás. Ez azt jelenti, hogy ha valami történik az autóval (törés, lopás stb.), akkor a biztosítási díj fejében a biztosító ezt megtéríti a károsultnak és nem nekünk kell kifizetni a több millió forintos értékű személyautót. Ha magas biztosítási összeget fizetünk, akkor az első pontban említett sérülések kapcsán, ha van az autón olyan, amit mi okoztunk, akkor nem fognak vele foglalkozni, mert a magas értékű biztosítási csomag ezeket rendezi. A biztosításon felül biztosítékot is kell adnunk, amely rendszerint úgy történiik, hogy hitelkártyával kell rendelkeznünk és ezt zárolják a bérlés időtartamára, vagy addig, amíg nincs folyamatban olyan ügy, amely a mi felelősségi kérdésünket érintené.

3. Bérleti díjfizetés módja

A 2. pontban tárgyalt bérleti díj fizetése a hitelkártyával adott biztosítékon felül értendő, amely esetében célszerű megnézni az általános szerződési feltételekben, hogy miket foglal magában. A bérleti díj fizetése esetén vagy készpénzzel vagy betétéi kártyával, adott esetben hitelkártyával is fizethetünk. Úgy szintén, mint a többi kardinális kérdés esetén a bérleti díj megfizetésének módját is már az utazás előtt célszerű feltérképezni, hiszen annak függvényében készülünk majd a pénzügyeinkkel a külföldi autóbérlés vonatkozásában.

4. Üzemanyag politika

Az üzemanyag politika alatt értendő az, hogy a személyautó átvételét követően az átadásakor hogyan számolunk el a bérbeadóval az üzemanyagot illetően. Rendszerint teli tankkal kapjuk az autót és az a bevett szokás, hogy teli tankkal is adjuk vissza (nyilván minimális eltéréssel együtt, ugyanis a teli tankolás után még el kell mennünk oda ahol átadjuk az autót). Azonban többször is előfordult már a gyakorlatban, hogy az autót nem teli tankkal adták, hanem pl. fél tankkal. Ez esetben mi is úgy vigyük vissza, ahogyan kaptuk, mert ha teli tankkal visszük vissza, pedig nem úgy kaptuk, akkor ne számítsunk arra, hogy a különbözetet meg fogják nekünk fizetni, vagy le fogják vonni a bérleti díjból, így azt a pénzt elbuktuk.

5. Határátlépés

Külföldi autóbérlés esetén, ha azzal a céllal béreljük az autót, hogy azzal majd országhatárt is átlépjünk, akkor célszerű már szintén a bérlés előtt átgondolni és jelezni azt a bérbeadónak, ugyanis bérbeadótól függően különböző mértékű plusz költséget számolnak fel ezért, nem beszélve arról, hogy hasznos lehet, ha van egy írásos engedélyünk is a bérbeadótól arra tekintettel, hogy jogosultak vagyunk vele átlépni az országhatárt.

Külföldi autóbérlés esetén fontos, hogy a bérleti szerződés arra a névre köttessen, aki vezetni fogja az autót és akinek a nevén a hitelkártya is van. Továbbá a leendő sofőr esetében térképezzük fel a helyzetet, hogy milyen és mióta rendelkezik jogosítvánnyal, ugyanis lehetséges, hogy a vezető életkorára is vonatkozik a bérleti szerződés, és ha attól kevesebb, vagy több, akkor súlyos plusz költséget kell fizetni majd.

Összefoglalás

Lényegében az a fontos, hogy minden lehetséges kérdésre lehetőleg még itthon, a kiutazás előtt készüljünk fel és tisztázzunk, hogy minél kevesebb váratlan fordulat érjen minket a nyaraláskor, ugyanis annál nincs rosszabb, amikor pihenni szeretnénk menni a párunkkal/családunkkal és olyan plusz problémák jelentkeznek sorban, amelyre nem voltunk felkészülve.