2024. április 25., csütörtök

Infláció: a kiadások csökkentésére kényszerülnek a magyarok

A magas infláció miatt a lakosság háromnegyede számolt be a háztartási kiadások növekedéséről. Az áremelkedés leginkább az élelmiszerek, a rezsi és az üzemanyag árak esetében szembetűnő  – tudtuk meg az OTP Bank Öngondoskodási Index felméréséből. Ugyanakkor az árak emelkedését sokan a vendéglátóiparban, az építőanyag, az elektronikai és műszaki cikkeknél érzékelik.

A még mindig kirívóan magas infláció az emberek nagyobb részét érinti: a 18 és 70 év közötti lakosok az áremelkedést leginkább a háztartási kiadások növekedésében veszik észre. Ennek következtében 76 százalékuk nyilatkozott jelentős, 19 százalék pedig enyhe kiadásnövekedéssel a területen. Csupán 4 százalékot tett ki azok aránya, akik a magas infláció ellenére sem tapasztaltak változást kiadásaikban.

Sokan igyekeznek csökkenteni kiadásaikat

Az OTP Bank kutatásából az is kiderül, hogy a lakosság jelentős része minden területen az árak további emelkedését várja. A jelenlegi és a várható magas infláció eredményeképpen a háztartások már 2022-ben elkezdték csökkenteni kiadásikat:

  • a háztartások 80 százaléka az élelmiszereken spórol,
  • háromnegyede a rezsiköltségeket igyekszik csökkenteni,
  • 65 százalékuk pedig a tartós fogyasztási cikkeken fogja meg a pénzt.

Szintén sokan vannak (64 százalék), akik a szórakozás és a vendéglátóhelyek látogatásának visszafogásával igyekeznek spórolni, esetleg az üzemanyag és a közlekedési költségeket próbálják csökkenteni.

A kiskereskedelmi forgalom tekintetében a KSH márciusi naptárhatástól megtisztított adatai azt mutatják, hogy a hazai lakosság 13,1 százalékkal vásárol keresett, mint egy évvel ezelőtt. Érdemes azt is szem előtt tartani, hogy mindezt úgy teszik, hogy az infláció miatt jelentősen drágultak a termékek és szolgáltatások.

A naptárhatástól megtisztított értékesítési mennyiség

  • az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes üzletekben 10,3 százalékkal,
  • a nem élelmiszer-kiskereskedelemben 9,6 százalékkal és
  • az üzemanyag-kiskereskedelemben 29,3 százalékkal csökkent.
spórolási szegmensek

Az első negyedében a naptárhatástól megtisztított adatok alapján a forgalom mértéke 9,5 százalékkal múlta alul a 2022-es év ugyanezen időszaki volumenét.

Az infláció miatt növeltük megtakarításainkat

Az infláció ellentétes folyamatokat idézett elő a lakosság körében: míg kiadásainkat igyekeztünk csökkenteni, addig a megtakarítási hajlandóságunk erősödött. Ez nem véletlen, hiszen az emberek többsége törekszik a biztonságra.

– A tavalyi év rendkívül sok és váratlan változást hozott az élet számos területén, amely az öngondoskodással, megtakarítással kapcsolatos szokásokra is nagy hatással volt. Sokakban született meg az igény az eddigieknél tudatosabb kiadástervezésre, felértékelődött az öngondoskodás jelentősége, illetve az, hogy a váratlan helyzetekben is biztonságban érezhessék jövőjüket az emberek. Az OTP Bank több mint tíz éve vizsgálja a lakosság pénzügyi attitűdjeit, megtakarítási szokásait Öngondoskodási Index kutatásával, tudjuk, hogy az első lépések megtétele a legnehezebb. Termékeinkkel és szolgáltatásainkkal megbízható és szakértő partnerként segítjük ügyfeleinket elindulni vagy előre lépni a megtakarítás útján – közölte Fabriczki Rita, az OTP Bank megtakarítási termékekért felelős vezetője.

A legtöbbeket érinti az élelmiszerárak elszállása, így 70 százalék úgy igyekszik csökkenteni ezeket a kiadásokat, hogy egyáltalán nem, vagy csak kisebb mértékben vásárolnak bizonyos élelmiszereket, esetleg olcsóbb alapanyagokat vesznek. Sokan számoltak be arról is, hogy a magas infláció miatt megtakarítási célból nem romlandó élelmiszereket nagyobb mértékben vásárolnak. Az is gyakori spórolási módszer, hogy az étterembe járás és az ételrendelés számát csökkentik az emberek, helyette inkább saját maguk főznek. Szintén jellemző volt a megkérdezettek körében, hogy maguk termesztik a gyümölcsöket és zöldségeket, ezáltal visszavágva az infláció megemelkedett élelmiszer költségeket.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük