2024. június 16., vasárnap

K&H: Egyre több az elektromos autó Magyarországon

Az európai elektromos autó-piac gyorsan növekszik, Magyarország pedig jelentősen erősödik a közép-európai régióban – derül ki a K&H kutatásából.

Magyarországon az elektromos autók aránya az új autók piacán egy év alatt több mint 6 százalékra nőtt, megelőzve a csehországi 2,4 százalékot és a szlovákiai 1,8 százalékot. Közép-Európa még mindig elmarad az uniós átlagtól, ahol az elektromos autók aránya tavaly több mint 12 százalékra emelkedett.

Az elektromos autók terjedése azért lassabb, mert drágábbak, mint a hagyományos autók, de a kedvező finanszírozási konstrukciók ellensúlyozzák a többletköltségek egy részét.

Egyre elterjedtebb az elektromos autó

Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) adatai szerint az idei első negyedévben forgalomba helyezett új személyautók 12,1 százaléka volt tisztán elektromos. Ez jelentős növekedés a 2022-es év azonos időszakához képest, amikor az arány 10 százalék volt. Magyarországon az elektromos járművek aránya az új autók piacán az idei első negyedévben közel 6 százalékra emelkedett a 2022 első negyedévi 4,4 százalékról. Ez az eredmény magasabb, mint Csehországban (2,4 százalék), Lengyelországban (3,3 százalék) és Szlovákiában (1,8 százalék).

OrszágElektromos autók részesedése az új autók piacán (2023 első negyedéve)
MagyarországKözel 6%
Csehország2,4%
Szlovákia1,8%

Forrás: creditline.hu

Az eladási statisztikákból az is kiderül, hogy a mintegy 4,1 millió magyarországi járműből 32 ezer elektromos jármű, plug-in hibrid elektromos jármű (PHEV) és kishaszongépjármű. Ez azt jelenti, hogy az elektromos járművek aránya 0,78 százalék volt, szemben a csehországi 0,21 százalékkal és a szlovákiai 0,17 százalékkal.

Suba Levente szerint Magyarország pozitív eredményeket ért el az elektromos járművek terén. A kérdés persze az, hogy mi áll e pozitív számok mögött. Egyelőre csak találgatni tudunk. Talán a nagyvárosok ingyenes parkolói teszik vonzóbbá a zöld rendszámos autó vásárlását, vagy az, hogy a sok otthonra felszerelt napelemek ingyenes áramot biztosítanak tulajdonosuknak, ami jelentősen csökkenti az autózás költségeit. A környezeti fenntarthatósággal kapcsolatos növekvő közfigyelem minden bizonnyal szerepet játszik majd a vásárlási döntésben.

Mindenki tehet valamit az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentése érdekében. Ez önmagában nem fogja megmenteni a világot, de mint tudjuk, az apró dolgok összeadódása nagy változást hozhat” – hangsúlyozta a fenntarthatósági szakértő.

Suva Levente hozzátette, hogy a K&H, amely a fenntarthatóságot az egyik legfontosabb stratégiai céljává tette, a tisztán elektromos járművek elterjedésének elősegítése érdekében a piacinál kedvezőbb feltételekkel kínál a vállalatoknak lízingfinanszírozást a tisztán elektromos járművekhez. A kedvezményes kamatok valamelyest ellensúlyozzák az elektromos járművek magas költségeit; a K&H zöldautó finanszírozási program elindítása óta 221 vállalat vásárolt elektromos járművet a program keretében.

Forrás: Pixabay

Egy kis történelem: elektromos autó 1900-ban?

Az elektromos autók történelme az autóipar kezdetére nyúlik vissza, még az évszázadforduló környékére. Ezek a járművek az elektromos motorok és az akkumulátorok előrehaladott technológiáját használták fel a közlekedésre. Az elektromos autók első generációja csendes és kényelmes alternatívát jelentett a korai robbanómotoros járművekkel szemben.

Az 1900-as évek elején az elektromos autók rendkívül népszerűek voltak, különösen a városi közlekedésben. Az elektromos autók könnyen indíthatók voltak, nem bocsátottak ki füstöt vagy zajt, és kevés karbantartást igényeltek. Ezen túlmenően, a nők körében különösen vonzóak voltak, mert könnyen kezelhetők voltak és nem igényeltek nagy erőfeszítést a vezetésükhöz.

Azonban az 1910-es évektől kezdve a belső égésű motorral működő járművek, elsősorban az olcsóbb benzinüzemű autók, elterjedtek. Az olaj alacsonyabb ára és a töltőállomások hálózatának kialakulása lehetővé tette a benzinmotorral működő autók tömeges elterjedését. Emellett a benzinüzemű autóknak nagyobb hatótávolsága volt, ami előnyt jelentett az akkumulátoros elektromos autókkal szemben.

Az elektromos autók hosszú időre háttérbe szorultak, és a 20. század folyamán az autóipar főként a belső égésű motorral működő járművek fejlesztésére és gyártására összpontosított. Azonban az elmúlt évtizedekben az éghajlatváltozás és a fenntartható közlekedés iránti növekvő igény újra fókuszt helyezett az elektromos autókra.

Az elektromos autók 1990 óta feltörekvőben

Az 1990-es években az elektromos autók újra feltörekedtek a piacon, főként a környezeti hatások és az energiafüggőség csökkentése miatt. Az akkumulátorok technológiája és hatékonysága fejlődött, ami hosszabb hatótávolságot és jobb teljesítményt eredményezett az elektromos autók számára. Ezenkívül a kormányzati támogatások és a fejlesztési programok elősegítették az elektromos járművek térnyerését.

A mai napig az elektromos autók fejlődése folytatódik. Az új generációs elektromos járművek jelentős hatótávolságot, gyors töltést és egyre szélesebb körű töltési infrastruktúrát kínálnak. Az autógyártók egyre több elektromos modellt vezetnek be a kínálatukba, és az elektromobilitás terén folyamatos innováció és technológiai fejlesztés történik.

Az elektromos autók története tehát egy hosszú úton és változáson ment keresztül, és ma egyre fontosabb szerepet játszanak a fenntartható közlekedés előmozdításában és az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentésében.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük