2023 első három hónapjában 9 százalékkal emelkedett az átlagos kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (KGFB) éves állománydíj a normál használatú személyautók vonatkozásában az egy évvel korábbi átlaghoz viszonyítva. Ezzel az éves átlagdíj már 50,9 ezer forintra emelkedett – közölte az Magyar Nemzeti Bank.
Pénztárcába kell nyúlni a kgfb kifizetéséhez
Az MNB 2021 óta minden negyedévben publikálja a KGFB díjak és károk alakulását bemutató indexét. A jegybank külön oldalán színes infografikákon keresztül ábrázolják a legfrissebb adatokat. Ezek a 2016-os év első negyedévéhez képest mutatják a személygépkocsik állománydíjának, valamint a többi járműosztály átlagdíjainak éves és negyedéves alakulását.
Idén az első negyedév végén 50,9 ezer forintot tett ki a személyautók kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (KGFB) éves átlagos állománydíja, míg ez tavaly év végén 47,3 ezer forint volt. Az előző negyedévben számolt átlaghoz viszonyítva 7 százalékkal lett magasabb a KGFB összege – tudható meg az MNB legújabb negyedéves KGFB-indexéből.
Az is kiderült, hogy a budapesti és a vidéki autósok közötti olló egyre jobban kezd kinyílni: az utóbbiak átlagos állománydíja (mintegy 46,7 ezer forint) több mint 28 százalékkal alacsonyabb a fővárosi autótulajdonosokétól (kb. 74,7 ezer forint). Éves viszonylatban vizsgálva 9 százalékos növekedés tapasztalható a KGFB országos átlagdíjainál, ez
- a fővárosiaknál 13 százalékos,
- a vidéki szerződések esetében 8 százalékos emelkedésnek felel meg.
A kárráfordítás növekedése ennél is magasabb volt
A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás átlagdíjakhoz képest nagyobb növekedés ment végbe a kárráfordítások esetében: ez egy év alatt 12 százalékos emelkedést jelent. Emögött már nem a pandémia miatti korlátozásokat követő fokozottabb autóhasználat áll, hanem
- egyrészt a hosszan tartó magas infláció,
- másrészt pedig a forint árfolyamának romlása, ami a külföldi alkatrészek beszerzésénél éreztette hatását leginkább.
Ugyanakkor a kárráfordítások növekedése még nem érte el az infláció mértékét. Ez viszont a költségeknél is meg fog jelenni, így számíthatunk a díjak emelkedésére.
Az emelkedő KGFB díjak és kárráfordítások következményeképp a jegybank személyautókra számított korrigált KGFB-indexe (ami a biztosítási adóval, valamint a kárkifizetések, tartalékolások hatásával kiigazítva a nettó díjváltozást szemlélteti) 127 százalékot tett ki az idei év első negyedévében. A korrigált index 2021 első három hónapjában érte el legmagasabb értékét, most viszont a járványhelyzetet megelőző szinten van. Az index célja, hogy az árváltozások megalapozottságát számszerűsítse.
Az összes kategóriában emelkedtek a KGFB díjak
Az egyéb járműkategóriába sorolható összes járműnél jelentős KGFB díjemelkedés ment végbe. Ugyanakkor az egyedi szerződéses taxiknál 1 százalékos, a flottáknál 17 százalékos csökkenés tapasztalható, míg ezen járművek száma emelkedik. Kétszámjegyű volt már a díjemelkedés
- a nagyobb, 42 főt meghaladó férőhelyes buszoknál (24 százalék) és
- a flottáknál (20 százalék).
Ez az ezelőtti stagnálást követően továbbra sem mondható lényegi növekedésnek.