2024. április 18., csütörtök

Kötelező biztosítás: a kárkifizetések gyorsabban emelkednek, mint a díjak

A gépjármű-felelősségbiztosításról szóló törvény (KGFB) előírja, hogy minden gépjármű tulajdonosának vagy vezetőjének a saját nevére szóló szerződés formájában, rendszeres díjfizetéssel kell ilyen biztosítást kötnie és fenntartania, ha a gépjárművet magyarországi telephelyre jegyezték be. E biztosítás jelentősége abban rejlik, hogy ez az egyetlen biztosítási forma, amely fedezi a jármű üzemeltetése során másoknak okozott károkat.

totálkáros autó

Forrás: Pixabay

Konkrét vagyoni kárral kapcsolatos baleset esetén a biztosítónak a baleset károsultjainak számától függetlenül káronként 500 millió forintig, ha pedig személyi sérüléssel is jár, akkor 1,6 milliárd forintig kell kártérítést fizetnie, míg a társaság kockázatviselésért való felelőssége erre a maximális összegre korlátozódik.

Nem csak személygépkocsik biztosíthatók, hanem:

  • teherautók
  • autóbuszok
  • pótkocsik és vontatók
  • motorkerékpárok
  • segédmotoros kerékpárok
  • mezőgazdasági vontatók is.

Az MNB KGFB indexe

Az MNB legfrissebb KGFB-indexe szerint a kötelező felelősségbiztosítás költsége egy átlagos személygépkocsira 47,3 ezer forint volt tavaly év végén, de a kárkifizetések gyorsabban emelkednek, mint a díjak.

egydollárosok

Forrás: Pixabay

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) legfrissebb adatai szerint a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (KGFB) díja 2022-ben tovább emelkedett, a személygépkocsik éves átlagdíja 2022 végén 47,3 ezer forint volt, ami 1%-kal magasabb az előző negyedévhez képest és 8%-kal a 2021. év végihez képest.

Az MNB legfrissebb negyedéves kötelező felelősségbiztosítás indexe szerint az átlagos vidéki autósok számára még mindig jóval olcsóbb a kötelező biztosítási díj megfizetése, az átlagos éves állomány 43,9 ezer forint, szemben a fővárosi 66,5 ezer forinttal.

Autót próbál vásárolni?

Egy év alatt 13%-kal nőttek a kárigénylési költségek, ami jelentősen meghaladja a biztosítási tarifák emelkedését. Ennek oka nem a koronavírus miatti zárlatot követő intenzívebb járműhasználat hatása (azaz a megnövekedett járműforgalom miatti megnövekedett kárigények), hanem a szolgáltatások és alkatrészek drágulása, valamint (a külföldi alkatrészek esetében) az árfolyam-ingadozás.

porsche carrera

Forrás: Pixabay

Szinte minden más járműkategóriában növekedés volt tapasztalható a biztosítási díjak tekintetében. A szerződéses magántaxiknál 9%-kal, a flottáknál pedig 18%-kal nőttek. Csökkenések csak a vontatók (-2%), a nagy pótkocsik (-1%) és a kisbuszok (-1%) esetében volt tapasztalható, ahol a szerződéses járművek száma alacsony volt. A nagyméretű (42+ férőhelyes) autóbuszok esetében az emelkedés mind egyéni (15%), mind flottaszinten (30%) megfigyelhető volt.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük