2024. szeptember 16., hétfő

Késett a repülő? Ne mérgelődj, cselekedj!

Mostmár bőven benne vagyunk a nyárban, így sokan választanak valamilyen külföldi országot pihenés céljából. A kikapcsolódás viszont gondterhes lehet, ha az utazás során elromlik autónk, vagy éppen késik a repülő. Az elmúlt hónapban szinte minden nap lehetett hallani valamilyen jelentős késésről vagy éppen járattörlésről. Nagy valószínűséggel mi is belefuthatunk ebbe. De mit tehetünk, ha így jártunk? Hogyan segíthet az utasbiztosítás? Ki kompenzál minket: a légitársaság vagy az utasbiztosítás? Készülj fel előre, ha utaznál, hiszen a légi közlekedés most kiszámíthatatlan!

Káosz a köbön: segíthet az utasbiztosítás?

Kitört az iskolákban a nyári szünet, így most mindenki utazik, aki csak teheti. Ugyanakkor a káosz a nyári hónapokban felélénkült: fél napos késések, járattörlések, reptéren maradt utasok – mostanság szinte mindennaposak ezek a hírek. Az ilyen esetek mögött általában nem egy felelőst kell keresni. 

A reptér és a légitársaságok dolgozói mellett késést vagy éppen járattörlést okozhat egy vihar is, ami értelemszerűen kiküszöbölhetetlen. Az utazások volumenében továbbra is érződik a pandémia hatása – mindenki örül, hogy most szabadon mehet. Ezt tovább nehezíti a munkaerőhiány is, ami a légitársaságokat és reptereket is érinti. A probléma már olyan jelentőssé vált, hogy a fővárosi kormányhivatal is ellenőrzést hajt végre néhány légitársaságnál.

Több órát késik a gép, ilyenkor mit tehetünk?

Ha utazás előtt szeretnénk mindenre felkészülni, akkor mindenképp számoljunk egy pár órás késéssel. Amennyiben minden rendben megy, marad néhány plusz óránk, de néhány helyzetben ez a pár óra megváltó lehet. Nem is kell olyan messzire visszamenni az időben, hogy erre példát találjunk: a magyar foci drukkerek egy jelentős késes miatt maradtak le a Magyarország-Skócia meccsről. A késés hallatán az utasok mérlegelték, hogy megéri-e így is elutazni, majd sokan úgy döntöttek, hogy nem szállnak fel a gépre. Természetesen ez nemcsak egy EB-mérkőzés, hanem bármilyen utazás esetén bosszús lehet. 

De mit tehetünk ilyenkor? Először is érdemes tudni, hogy mikor jár a kompenzáció. Ha a járat az EU-ból vagy az EGT tagállamokból indul, akkor a kompenzáció két órát meghaladó késés esetén jár. Ez jellemzően ételre vagy italra levásárolható kupont jelent. Az utasbiztosítás is segíthet ilyenkor, azonban a kompenzáció általában 4-6 órás késesnél jár csak. Az utasbiztosítás kompenzációja biztosítónként változhat, de az biztos, hogy a várakozás közbeni vásárlásokról (pl. étel és ital) érdemes megőrizni a blokkot.

Amennyiben gép 12 órát meghaladóan késik, akkor az utasbiztosítás jellemzően 50-100 ezer forint közötti összeget ad. Ehhez viszont fontos, hogy minél hamarabb tájékoztassuk a késésről a biztosítót. 

Ha repülővel utaznának, akkor az utasbiztosítás mindenképp hasznos. Érdemes lehet olyat kötni, ami a repüléssel kapcsolatos problémákra és károkra is kiterjed

Mi a teendő, ha csatlakozással utaznánk?

Nagyobb a baj, ha csatlakozással utazunk, de az első járat késése miatt lekéssük a csatlakozást. Bár nem biztos, hogy ez boldogít, de ilyenkor az utasbiztosítás is magasabb összeget fizet. A térítés nagyban eltérhet: a kompenzáció jellemzően 100 ezertől 250 ezer forintig terjed.

A kártérítés összegét az is meghatározza, hogy milyen messze van úti célunk. Ha a távolság 

  • 1500 kilométeren belüli, akkor a két órás késés,
  • 1500-3000 kilométer közötti, akkor három órás késés,
  • 3000 kilométernél távolabbi, akkor négy órás késés esetén térít a légitársaság. 

Amennyiben a késés meghaladja az 5 órát, akkor már visszakérhetjük a repjegy árát is. Ha a nagyobb csúszás átszállás közben merül fel, akkor kérhetjük, hogy a légitársaság szállítson vissza a kiindulási helyünkre. Minimum 5 órás késésnél dönthetünk úgy is, hogy elállunk az utazástól és inkább visszakérjük a repülőjegy árát. 

Járattörléskor mit tehetünk? 

A járattörlés talán az egyik legrosszabb eset, amivel szembesülhetünk. Ekkor az a fontos, hogy maga a légitársaság mit mond. Elképzelhető, hogy átrak minket egy másik járatra, indíthat egy mentesítő járatot, de szállást is foglalhat nekünk. Ezek mindegyike jó megoldás, hiszen maga a légitársaság intézkedik. 

Kevésbé jó a helyzet, ha a légitársaság csak annyit mond, hogy a problémát nem tudják orvosolni. Ekkor rajtunk múlik, hogy vásárolunk-e új repjegyet, máshogy jutunk el a célországba, vagy inkább el sem indulunk és lemondjuk a nyaralást. Az új jegy és a nem várt szállásfoglalás igencsak zsebbe nyúlós lehet. Ez akár magasabb összeg is lehet, mint a kártérítés, így érdemes a döntés előtt mérlegelni. Ekkor fontos, hogy az utasbiztosítás a járattörlésre is kiterjedjen

Érdemes azzal is tisztában lenni, hogy a járat indulása előtt minimum 14 nappal jelzett törlés esetén nincs kompenzáció. A repjegy árát azonban a légitársaságnak mindenképp vissza kell fizetnie.

Utasbiztosítás – nem mindegy, hogy meddig szól

Az utasbiztosítás nemcsak a nyaralásnak, hanem mindenféle utazásra való felkészülésnek a fontos része. A légitársaságon felül az utasbiztosítás is fizethet az utasoknak késés esetén. A járatkésésekre és törlésekre vonatkozó védelem általában kiegészítő biztosításként található meg a biztosítóknál. 

Ugyanakkor az sem mindegy, hogy az utasbiztosítás meddig érvényes. Ez azért fontos, mert ha a biztosítást hétfőig kötöttük, de a késés miatt kedden hajnalban érkezünk meg, akkor a kártérítéshez a keddi napra is rendelkezni kell biztosítással. Ha pont úgy alakul, hogy a reptéren tájékoztatnak csak minket a késésről, akkor célszerű még ott helyben meghosszabbítani biztosításunkat. A biztosítás díja csupán napi pár ezer forint körüli.

A balszerencsés eseteken felül természetesen akkor is meghosszabbítható az utasbiztosítás, ha pár nappal kitoljuk a nyaralást. Inkább legyen, de ne kelljen, mint hogy kellene, de nincs!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük