2024. június 13., csütörtök

Ne aggódj a poggyászod miatt – az utasbiztosítás segít!

A poggyászkár félelme minden utazásnál felmerül, hiszen ha repülővel közelítjük meg úti célunkat, ne adj isten többször is át kell szállni, akkor könnyedén elkeveredhet vagy megsérülhet csomagunk. Sokan viszont nem gondolnak bele abba, hogy nem nyugodhatunk meg teljesen a repterén bőröndünk felvételekor, ugyanis a baj bármikor máskor is utolérhet minket. Ezt pedig mindenképpen érdemes a biztosító felé jelezni. Hiába van az utasbiztosítás, ha a kártérítés igénylése így is bonyolultnak tűnik. Ebben viszont segítünk!

Miért előnyös az utasbiztosítás?

Az utasbiztosítás a biztosításoknak egy olyan egyedi formája, amely a külföldi utazások alatt felmerülő nem várt események biztosítását célozza. Az utasbiztosítás többnyire felvállalja annak a kockázatát, ha valamilyen kár éri a poggyászunkat. Az viszont tévhit, hogy ez csak a repülőtéren elkeveredett csomagra vonatkozik! Akik szoktak repülővel utazni, biztosan tudják, hogy az olcsóbb, fapados légitársaságoknál gyakran merülnek fel poggyász problémák: a bőrönd nem ér oda, elkeveredik, esetleg később érkezik. Ekkor a repülőtéri poggyász kezelő céghez kell fordulni, bejelentést tenni, valamint jegyzőkönyvet felvenni az esetről.

A biztosító viszont abban az esetben is fizet, ha nem a reptéren ér utol a baj, hanem az utazás valamely másik időpontjában. Értelemszerűen nem a rosszra kell készülni, de mindenképp előnyös, ha az utazás előtt kötünk utasbiztosítást. Ráadásul annak is érdemes utánanézni, hogy mi a teendő abban az esetben, ha az utunk során valami történik csomagunkkal: feltörték az autót, amiben a bőrönd volt, a bérelt autóval valamilyen baj történik, vagy ellopták csomagunkat valahogyan.

Ellopták a bőröndömet – mit tegyek?

Ahogyan észrevettük a csomagok eltűnését, már egyből érdemes az illetékes külföldi rendőrséget felkeresni, ahol bejelentjük az esetet és kitöltjük a jegyzőkönyvet. A jegyzőkönyvben mindenképpen fel kell tüntetni az esemény helyét, idejét, jellemzőit, a károsultak személyes adatait, valamint a csomagban lévő (ellopott, károsodott vagy megsemmisült) tárgyak listáját és értékét.

A csomagunk eltulajdonítását mindenféleképpen be kell jelenteni a helyi rendőrségen, majd az esetről felvett eredeti jegyzőkönyvet a biztosítónak kell továbbítani. Néhány biztosító külön jegyzőkönyv felvételét kérheti, például ha az incidens egy kempingben vagy szállodában történt.

Már ez sem egy ideális nyaralás, viszont még ennél is rosszabb, ha a csomagok azért keveredtek el vagy károsodtak, mert balesetet szenvedtünk és megsérültünk. Ekkor orvosi jegyzőkönyv is szükséges.

poggyászkár esetén teendők

Bármelyik is történik, minden esetben fontos, hogy a lehető legapróbb részletességig dokumentáljunk mindent, hiszen a biztosítónak szüksége lehet az aprólékos dokumentációra. Amennyiben a káresemény során már felvettük a kapcsolatot a biztosítóval – például autós asszisztencia vagy orvosi ellátás okán -, akkor ezt is érdemes feljegyezni, ugyanis a későbbiekben fontos lehet. 

Mikor, hogyan és miket nyújtsak be?

A poggyászkárt minél hamarabb jelezzük a biztosítónak, annál jobb. Néhány biztosítónál akár utólagosan, 30 napon belül is benyújthatjuk a szükséges dokumentumokat. A kárrendezéssel kapcsolatos igényt többféleképpen is intézhetjük:

  • online kárbejelentéssel, bárhonnan bármikor elküldhetjük a dokumentumokat,
  • postán keresztül, a kárbejelentő nyomtatvány elküldésével,
  • személyesen a biztosítónál, miután visszaértünk az útról.

A biztosító honlapjáról általában letölthető a poggyászkár bejelentéséhez szükséges nyomtatvány, amelynek kitöltése elektronikusan is lehetséges. Ez biztosítónként eltérő lehet, de tartalma többnyire megegyezik. Általában az alábbi információkat kell feltüntetni a nyomtatványon:

  • az utasbiztosítás kötvényszáma,
  • a biztosított személyes adatai,
  • az utazással kapcsolatos információk (többek között azt is meg kell adni, hogy a káreseményt bejelentettük-e már),
  • a káreseményre vonatkozó infók,
  • a sérült vagy eltűnt értéktárgyak listája.

Az utóbbi pontnál fontos azt is feltűntetni, hogy az adott tárgyat mikor és mekkora összegért vásároltuk meg. Amennyiben az értéktárgyakról nincs számlánk, akkor sincs semmi baj, de ha mégis megtartottuk, akkor mindenképp célszerű elküldeni a biztosítónak azt is. A kár megtérítésével kapcsolatban azt is fel kell tüntetni, hogy milyen formában szeretnénk a biztosításhoz hozzájutni: készpénzben vagy átutalással.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük