A poggyászkár félelme minden utazásnál felmerül, hiszen ha repülővel közelítjük meg úti célunkat, esetleg többször is át kell szállni, akkor könnyedén elkeveredhet vagy megsérülhet csomagunk. Az utasbiztosítás ebben a helyzetben segíthet, sokan viszont nem gondolnak bele abba, hogy a bőröndünk felvétele után is érhet meglepetés. Ha bármi hiányzik a csomagunkból, a bőrönd feltörésére utaló jeleket látunk, esetleg vagyontárgyaink megsérültek a bőröndben, akkor azt mindenképpen érdemes a biztosító felé jelezni.
Az tény, hogy az utasbiztosítás hatalmas segítség lehet balszerencsés helyzetekben. Amennyiben kár ért bennünket, a pánik helyett érdemes egyből intézkedni. Ennek a képe sokakban úgy él, hogy egy időigényes és rendkívül macerás folyamat. Ha viszont tudjuk, hogy kinek, mikor, hogyan és milyen dokumentumokat mellékelve kell írni, akkor az ügyintézést gyorsan és gördülékenyen lebonyolíthatjuk.
Miért előnyös az utasbiztosítás?
Az utasbiztosítás a biztosításoknak egy olyan egyedi formája, amely a külföldi utazások alatt felmerülő nem várt események biztosítását célozza. Függetlenül attól, hogy különféle téli sportok űzése miatt utazunk külföldre, vagy egy távoli, egzotikus helyet választunk utazásunk céljául, utasbiztosítást minden esetben fontos kötni.
Az utasbiztosítás kiterjed arra a kockázatra, hogy valamilyen kár éri a poggyászunkat. Az viszont tévhit, hogy ez csak a repülőtéren elkeveredett csomagra vonatkozik! Akik gyakran utaznak repülővel, biztosan tudják, hogy az olcsóbb, fapados légitársaságoknál rendszeresen felmerülnek különféle poggyász problémák: a bőrönd nem ér oda, elkeveredik, esetleg később érkezik. Ekkor a repülőtéri poggyász kezelő céghez kell fordulni, bejelentést tenni, valamint jegyzőkönyvet felvenni az esetről.
A biztosító viszont abban az esetben is fizethet, ha nem a reptéren ér utol a baj, hanem az utazás valamely másik időpontjában. Értelemszerűen nem a rosszra kell készülni, de mindenképp előnyös, ha az utazás előtt kötünk utasbiztosítást. Ráadásul annak is érdemes utánanézni, hogy mi a teendő abban az esetben, ha az utunk során valami történik csomagunkkal: feltörték az autót, amiben a bőrönd volt, a bérelt autóval valamilyen baj történik, vagy ellopták csomagunkat.
Ellopták a bőröndömet – mit tegyek?
Ahogyan észrevettük a csomagok eltűnését, egyből érdemes az illetékes külföldi rendőrséget felkeresni, ahol bejelentjük az esetet és kitöltjük a jegyzőkönyvet. A jegyzőkönyvben mindenképpen fel kell tüntetni az esemény helyét, idejét, jellemzőit, a károsultak személyes adatait, valamint a csomagban lévő (ellopott, károsodott vagy megsemmisült) tárgyak listáját és értékét.

A csomagunk eltulajdonítását feltétlenül be kell jelenteni a helyi rendőrségen, hiszen a legtöbb biztosítónál ez a kártérítés egyik feltétele. Az esetről felvett eredeti jegyzőkönyvet pedig továbbítani kell a biztosítónak. Néhány társaság külön jegyzőkönyv felvételét kérheti, például ha az incidens egy kempingben vagy szállodában történt.
Baleset miatt elveszett bőrönd – ekkor mi a teendő?
Már az előző eset sem egy olyan nyaralás, amire mindenki vágyik. Ugyanakkor még ennél is rosszabb, ha a csomagok azért keveredtek el vagy károsodtak, mert balesetet szenvedtünk és megsérültünk. Ekkor a biztosítótársaságnak orvosi jegyzőkönyvet is szükséges mellékelni.
Bármilyen balszerencse is ér minket utol, minden esetben fontos, hogy a lehető legapróbb részletességig dokumentáljunk mindent, hiszen a biztosítónak szüksége lehet számunkra akár lényegtelennek tűnő információmorzsákra is. Amennyiben a káresemény során már felvettük a kapcsolatot a biztosítóval – például autós asszisztencia vagy orvosi ellátás okán –, akkor ezt is érdemes feljegyezni, ugyanis a későbbiekben fontos lehet.
Mikor és hogyan intézhető a kárrendezés?
A poggyászkárt minél hamarabb jelezzük a biztosítónak, annál jobban jöhetünk ki a dologból. A biztosítótársaságok fel vannak arra készülve, hogy a baj bármikor utolérhet minket, így rendelkeznek non-stop hívható asszisztencia szolgáltatással. Ennek a telefonszáma a biztosítási kötvényünkön is szerepel. Néhány biztosítónál akár utólagosan, 30 napon belül is benyújthatjuk a szükséges dokumentumokat. Ugyanakkor a késlekedéssel félő, hogy fontos részleteket felejtünk el az esetről.
A kárrendezéssel kapcsolatos igényt többféleképpen is intézhetjük:
- online kárbejelentéssel, bárhonnan bármikor elküldhetjük a dokumentumokat,
- postán keresztül, a kárbejelentő nyomtatvány elküldésével,
- személyesen a biztosítónál, miután visszaértünk az útról.
A káresemény azonnali bejelentése alól csak akkor mentesülünk, ha az egészségügyi állapotunk nem teszi lehetővé. Értelemszerűen ez sem bemondásra történik, hanem orvosnak is igazolnia kell a helyzetet. Ebben az esetben a felépülést követően, lehetőleg minél hamarabb kell elindítani az ügyintézést. A kárbejelentéssel kapcsolatos határidőket a biztosítási szerződésben találjuk meg. Abban az esetben, ha a bankkártyánk mellé társul utasbiztosítás, akkor annak feltételeit a bankkártyához kapcsolódó dokumentumok között érdemes keresni.
Milyen dokumentumokat kell benyújtani?
A biztosító honlapjáról általában letölthető a poggyászkár bejelentéséhez szükséges nyomtatvány, amelynek kitöltése elektronikusan is lehetséges. Ez biztosítónként eltérő lehet, de tartalma többnyire megegyezik.
Általában az alábbi információkat kell feltüntetni a nyomtatványon:
- az utasbiztosítás kötvényszáma,
- a biztosított személyes adatai,
- az utazással kapcsolatos információk (többek között azt is meg kell adni, hogy a káreseményt bejelentettük-e már),
- a káreseményre vonatkozó infók,
- a sérült vagy eltűnt értéktárgyak listája.
Az utóbbi pontnál fontos azt is feltüntetni, hogy az adott tárgyat mikor és mekkora összegért vásároltuk meg. Amennyiben az értéktárgyakról nincs számlánk, akkor sincs semmi baj, de ha mégis megtartottuk, akkor mindenképp célszerű elküldeni a biztosítónak azokat is. A kár megtérítésével kapcsolatban azt is fel kell tüntetni, hogy milyen formában szeretnénk a biztosításhoz hozzájutni: készpénzben vagy átutalással.