2024. május 20., hétfő

Kihasználatlan bankfiókok – jön a Barclays új megoldása

Az utóbbi időben nemcsak a bankautomaták csökkenését tapasztalhattuk, hanem számos bankfiók is végleg bezárta kapuit. A bezárási hullám hazánkban nem számottevő, viszont az Egyesült Királyságban igencsak szembetűnő. Nagy-Britanniában korábban – enyhe túlzással – szinte mindenhol bankfiókok voltak, viszont az elmúlt néhány évben számuk folyamatos csökkenésnek indult. Ez részben azzal magyarázható, hogy az egyik legnagyobb helyi bank, a Barclays is egyre nagyon figyelmet szentel az online és offline világok összehangolására.

A Barclays is azt érezte, hogy a bankfiókok kihasználtsága folyamatosan mérséklődik. Egy-egy bankfiók fenntartási költségei jelentősek lehetnek, viszont ennek köszönhetően már nem éri meg nekik ennyi fiókot üzemeltetni, így több bezárása mellett döntöttek. Mára már több mint 1000 fiók került bezárásra. Hogy fogják ezután az ügyfelek banki ügyeiket elintézni? A brit multinacionális bank egy új ötlettel állt elő: mobil bankfülkéket alakítanak ki, hogy a személyes ügyintézés továbbra is elérhető legyen mindenki számára, viszont mindezt alacsony fenntartási költségek mellett valósítják meg. A fülkék frekventált helyeken kerülnek kialakításra, például a sportpályák vagy bevásárlóközpontok közelében.

Nem csak a Barclays jár jól az újítással

A banki fejlesztésekben élenjáró Barclays már 200 alternatív banki helyszínt létesített: városi tanácsokkal és nyilvános könyvtárakkal is összefogtak, hogy a helyszíneken megnyithassák ügyintézési pontjaikat. Az ügyfelek banki ügyeik elintézése mellett a digitális bakolással és a legújabb online átverésekkel kapcsolatos tájékoztatást is megkapják. Az idei tervek szerint az év első felében minimum 10 mobil fülkét szeretne a Barclays létrehozni.

Ezeknek a mobil fülkéknek az egyik legnagyobb előnye, hogy mobilisak, vagyis könnyen áthelyezhetőek a helyszínek között, így egyszerre több helyszínen is képesek biztosítani a személyes ügyintézést. A jóval kisebb fenntartási költségei miatt pedig olyan helyszíneken is segítik az ügyfeleket, ahol az egekben vannak az ingatlanbérlési díjak. A külterületeken lakóknak sem kell aggódnia, ugyanis azokon a kevésbé lakott városrészeken, ahol a banknak nincs fiókja, ott kisteherautók biztosítják a személyes kapcsolattartást. Ezt már korábban bevezette a bank, viszont körüket tervezik bővíteni: hat új elektromos teherautó kerül majd bevezetésre.

Mindenki úgy próbálkozik, ahogy tud

A Barclays egyértelműen igyekszik költséghatékony ügyfélbarát megoldások kialakítására. Ugyanakkor a többi nagybank is folyamatosan építi le fiókhálózatát, de csakis olyan módon, hogy a személyes ügyintézést preferáló ügyfelek is elégedettek legyenek. Ezek az ügyfelek többnyire az idősebbeket foglalják magukba. A bank viszont azt a célt tűzte ki magának, hogy fenntartsa az offline jelenlétet, viszont kisebb mértékben, mint korábban.

Jo Mayer, a Barclays UK mindennapi bankolásért felelős vezetője kiemelte, hogy egyre kevesebb ügyfél látogat el a bankfiókokba, így új módszerek bevezetése válhat szükségessé, de a legjobb ügyfélkiszolgálás megtartása mellett. Ehhez a bankfülkék és a közösségi pontok nagyban hozzájárulhatnak, ugyanis ezek személyre szabott, digitális készségeket fejlesztő segítséget biztosítanak az ügyfeleknek. Azokon a helyszíneken, ahol a bankfiók bezárásra került, továbbra is intézhetőek személyesen az ügyek az alternatív megoldásokon keresztül.

alternatív banki megoldások

A bankok folyamatosan vizsgálják a legjobb lehetőségeket, viszont az egyértelmű, hogy egyre több bankfiók kerül majd bezárásra, amivel párhuzamosan egyre több alternatív megoldás fog majd megjelenni. Ez egy számos lehetőséget rejtő, a teljes bankszektort érintő átalakulási folyamat lesz, amihez már a Barclays is csatlakozott. Megjelentek már olyan tervek is, hogy az Egyesült Királyság nagyobb bankjai megosztott banki központokat alakítanak ki, ahol a csatlakozó bankok dolgozói felváltva szolgálják ki az ügyfeleket. Ezzel mindenki jól jár: nem szükséges saját bankfiók, viszont megmarad a fizikai jelenlét. A kezdeményezés akár hozzájárulhat a bankpiaci verseny felélénkítéséhez is, ugyanis az ügyfelek így könnyedén megismerhetik a többi bank ajánlatait is.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük