A mai modern világban a bankkártya mindenkinek ott lapul a zsebében. Ha már nem is kimondottan azzal fizetünk, hanem a telefonunkkal vagy az óránkkal, akkor is ez nyújt mindenhez alapot. Az elmúlt néhány évben viszont egyre többet lehetett hallani bankkártyás csalásokról, visszaélésékről. Ha áldozatul estünk akkor azért, ha nem, akkor pedig azért fontos a témában informálódni. De mit tehetünk abban az esetben, ha illetéktelenül megkárosítottak? Ennek jártunk most utána!
Kulcsfontosságú a bankkártya adatok védelme
A pénzünket jellemzően azért tartjuk a bankban és nem otthon, hogy az biztonságban legyen. Ebből kifolyólag kulcsfontosságú a bankkártya adataink védelme. A pénzünk biztonsága tehát nemcsak a bankon és a folyamatosan fejlődő biztonsági rendszereiken, hanem rajtunk is múlik. Az informálódás, az elővigyázatosság és a pénzügyi tudatosság egyre inkább megjelenni látszik az adatokban is. A legfrissebb adatok szerint ugyanis a hazai szolgáltatók bankkártyával elkövetett sikeres csalások száma 7,1%-kal, értéke pedig 11,8%-kal esett vissza.
Ez egyértelműen pozitív folyamatokat tükröz, azonban még mindig sokan nincsenek tisztában a bankkártya adok védelmének fontosságával. Egy visszaéléssel elveszíthetjük minden pénzünket, amit utána nem feltétlen tudunk visszaszerezni. Sorra vesszük most azokat a lépéseket, amiket áldozatként tudunk tenni, ha bekövetkezik a baj.
A bankkártya letiltása vagy felfüggesztése az első lépés
A bankkártya kisebb összegig – egészen 15 ezer forintig – használható PIN-kód nélkül is. Ebből kifolyólag ha elhagytuk tárcánkat, netán valamilyen online vagy telefonos visszaélés áldozatai lettünk, akkor az első lépés mindig a bankkártyánk letiltása. Ha illetéktelenek megszerzik az adatainkat, akkor ezt minél hamarabb meg kell tennünk. Ugyanakkor nemcsak a bankkártya, hanem a netbanki vagy mobilbanki belépési adatok védelme is rendkívül fontos.

Azt is érdemes tisztázni, hogy a bankkártya letiltását vagy felfüggesztését válasszuk inkább. Tiltás esetén kártyánkat nem tudjuk a jövőben használni, így újat kell majd igényelni. Ha nem tudjuk biztosan, hogy a kártya rossz kezekbe került, akkor érdemes lehet inkább felfüggeszteni. Ez egy átmeneti zárolás, aminek kérhetjük a feloldását, ha a probléma megoldódik. Amennyiben viszont egyértelműen visszaélés történt, akkor a tiltás lehetőségét érdemes választani.
Azonnal jelezzük a banknak a visszaélést
Ha illetéktelen terhelést tapasztalunk, akkor ezt érdemes egyből a bank felé jelezni. Fontos, hogy az ügyfélszolgálatnak minden hasznos információt átadjunk, ami a tranzakcióval kapcsolatos. Ilyen lehet többek között az időpontja, az összege és a kedvezményezett adatai. A bankok rendszerint a telefonos ügyintézés mellett lehetőséget nyújtanak online panasztételre is. Az pedig csak rajtunk múlik, hogy melyiket részesítjük előnyben.
A pénzintézetek képesek visszakövetni a tranzakciókat, így adott esetben vissza is adhatják ezeket az összegeket. A tranzakcióval kapcsolatos dokumentációra szükség lehet, ezért célszerű minden pénzügyi értesítést megtartani.
Előzzük meg a bajt virtuális kártyával
Ha szeretnénk csökkenteni a csalások és visszaélések kockázatát, akkor érdemes lehet elgondolkodni a virtuális bankkártya használatán. Ez egy olyan digitális bankkártya, amit a számlavezető bankunk generál egy bizonyos vásárlás céljából. A virtuális kártya csak rövid ideig használatos, azonban jóval biztonságosabb megoldás az online vásárlások során. Ezt pedig az indokolja, hogy ha valahogyan mégis megszereznék az adatainkat, akkor sem lesznek a későbbiekben használhatóak.
A virtuális bankkártya egy jó lépés lehet pénzünk védelme érdekében. Ugyanakkor érdemes arra is figyelmet fordítani, hogy csak megbízható oldalakon adjuk meg bankkártyánk adatait. Ha valami túlságosan kedvezőnek tűnik, az nagy valószínűséggel csalás lesz. Szintén hasznos lehet, ha beállítjuk a kétlépcsős hitelesítést a tranzakciók jóváhagyásához. Sőt, a mobilbanki értesítések bekapcsolása is előnyös, hiszen gyorsabban észrevehetjük a gyanús terheléseket. Ezek mellett pedig az MNB is ad még néhány hasznos tanácsot.