2024. május 7., kedd

Hatalmas változás jön a lakásbiztosítás területén

2024-től hatalmas változás jön a lakásbiztosítási piacon, ami több mint 3 millió biztosítási szerződést, vagyis lényegében mindenkit érint. A lakásbiztosítás váltási kampány márciusban egy teljes hónapot biztosít majd az ügyfeleknek, hogy megszüntessék szerződésüket, esetleg leváltsák aktuális biztosítójukat. A Gazdaságfejlesztési Minisztérium jogszabályértelmezése egyértelművé teszi a korábbi találgatásokat, mindazonáltal kihívást állít az egész szektor elé.

Hogyan változnak a szabályok a lakásbiztosítás területén?

A 25/2023-as számú kormányrendelet a jövő év elejétől egy újszerű intézkedést tartalmaz, ami minden lakásbiztosítás tulajdonost érinteni fog. A rendelet elsődlegesen a lakásbiztosítók közötti verseny felerősítését szolgálja. A kampányban az ügyfeleknek egy teljes hónap áll majd rendelkezésére, hogy informálódjanak, számolgassanak és döntsenek. A Gazdaságfejlesztési Minisztérium által közzétett jogszabályértelmezés szerint először 2024 márciusában bonyolítják le a kampányt, ami az alábbi jellemzőknek megfelelően fog zajlani:

  • A biztosítóknak az év elején tájékoztatni kell az ügyfeleket, hogy március elején kezdődik a rendkívüli felmondási lehetőség.
  • A lakástulajdonosoknak egy teljes hónap áll rendelkezésre a felmondásra a március 1 és március 31 közötti időszakban.
  • A rendkívüli felmondással élhetnek azok az ügyfelek is, akik jelzáloghitellel terhelt lakóingatlannal rendelkeznek.
  • A felmondás csakis akkor lesz érvényes, ha az március utolsó napjáig beérkezik az adott biztosítóhoz.
  • A felmondás a beérkezést követően harmincadik naptól lesz hatályos, vagyis valamikor március 30 és április 30 között. Ez abban a tekintetnem lényeges, hogy ha az ügyfél él a felmondás lehetőségével és átmegy egy másik biztosítóhoz, akkor az új szerződést ennek szem előtt tartásával kell megkötnie.
  • Az érvényes felmondás fontos feltétele, hogy a biztosítás díja fizetve legyen.
  • A kampány alatt megkötött lakásbiztosítás esetén a közvetítői jutalék legfeljebb 20 százalék lehet. Emellett a jogalkotó elvárja, hogy az intézkedés költségcsökkentő hatását az ügyfelek díjkedvezmény formájában is megszerezhessék.

A rendelkezés mintegy 3,3 millió szerződést érint

A kampány szabályai egyértelműen kedveznek a fogyasztóknak, ugyanis nagy eséllyel fognak találni kedvezőbb biztosítási lehetőségeket. A GFM által kiadott értelmezés pedig egyértelművé teszi a MABISZ által megfogalmazott kérdéseket. Ugyanakkor azt is láthatjuk, hogy a hazai biztosítók elé ez több kihívást is állít.

25/2023-as számú rendelet

A kampánnyal a kormány azt várja, hogy az ügyfelek újrakötik majd szerződéseiket, melyben előtérbe kerülnek a Minősített Fogyasztóbarát Otthonbiztosítások (MFO) is. A piacon jelenleg több mint 3,3 millió darab biztosítási szerződés található 170 milliárd forintos összértékben. A vagyon felett lényegében négy, a szerződések 80 százalékát meghaladóan birtokló nagy biztosító, illetve nyolc kisebb biztosító rendelkezik. Ők lesznek jövőre a leginkább érintettek a piac újraosztásában, így feltehetőleg mindent meg fognak tenni az ügyfelek megnyerése érdekében. A fogyasztók jobb helyzetbe kerülése mellett viszont számolni kell a biztosítók állományvesztési kockázatával és az ismeretlen tényezők veszélyével is.

A kampány számos új dolgot hoz magával

A Biztosítási Elemző Központ hangsúlyozza, hogy eddig még sosem volt olyan lakásbiztosítási kampány, ami egy időpontra fókuszált és ekkora sajtóvisszhangot eredményezett. Ebből kifolyólag számos új tényező és technika fogja felütni a fejét a kampány során a biztosítók, a szabályozók és a bankok oldalán egyaránt.

A kampány jó eséllyel többletfeladatokat generál a biztosítók számára emellett, hogy az értékesítési csatornákat is újra fogják szervezni. Mindeközben

  • a lakásbiztosítás díjainak alakulása,
  • a felmondók száma,
  • illetve az ennek következtében kialakuló piaci átrendeződés volumene még mind bizonytalansági faktorként jelenik meg.

Erre az időszakra a piaci szereplők már elkezdték felkészülésüket, ami mindenképp a kampány sikerességét vetíti elő. Mindemellett a kormány kész beavatkozni a verseny fellendítésébe, ha ezt szükségesnek látja.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük