2024. május 7., kedd

Kiderült: nem rajongunk a QR kódos fizetésért

A Mastercard idén is lefolytatta Bankkártya Használati Szokások és Attitűdök elnevezésű kutatását, amelyben immáron több mint 10 éve vizsgálja a magyarok fizetési szokásait. A legfrissebb eredmények szerint továbbra is töretlen a bankkártyás fizetés népszerűsége, ugyanis a többi fizetési megoldásra köröket ver. A válaszok alapján a bankkártya sikerét gyors és kényelmes használata biztosítja, sőt a megkérdezettek a kártyás fizetés esetében érzik a legnagyobb biztonságban pénzüket.

A Mastercard eredményei szerint alig van olyan, aki nem használ bankkártyát

A Mastercard 2009 óta minden évben megvizsgálja a hazai 18 és 65 év közötti, bankszámlával rendelkező városi lakosságot, hogy milyen fizetési szokásaik vannak, illetve hogyan vélekednek a piacon elérhető egyes fizetési megoldásokról.

A felmérés eredményeiből egyértelműen látható a bankkártyás fizetés elsöprő sikere, ami ráadásképp az elmúlt tíz év során folyamatosan növekedett. A kutatás résztvevői közül 60 százalék állította, hogy napi szinten vagy hetente többször használja bankkártyáját fizetésre a boltokban.

A Mastercard eredményei szerint nagyon kevesen vannak, akik nem használnak bankkártyát: ezen válaszadók aránya csupán 4 százalék. A válaszokból kiderült, hogy a válaszadók átlagosan havonta 11-12 alkalommal vásárolnak bankkártyával a boltban.

Már nem a készpénz a legkényelmesebb fizetőeszköz

A Mastercard a vásárlási szokásokhoz kapcsolódóan azt is felmérte, hogy hogyan vélekednek a megkérdezettek az üzletekben elérhető egyes fizetési módokról. Ha a kényelem (75 százalék), a gyorsaság (74 százalék) és a pénzmozgás nyomonkövethetősége van terítéken, akkor a legtöbb ember a bankkártyára asszociál. Ebből a szempontból a második helyre a mobilfizetés került, amely a kényelem, gyorsaság és utánkövethetőség tekintetében sorban 39, 44 és 41 százalékot szerzett.

A válaszadók szerint a készpénz csupán a harmadik helyre sorolható, amely a kényelem és a gyorsaság szempontjából 30 és 42 százalékot ért el. A nyomonkövethetőség területén sem teljesített kiemelkedően, a válaszadók csupán 29 százaléka gondolja úgy, hogy készpénzes költéseit megfelelően tudja után követni. Ebben a megközelítésben az azonnali átutalás lekörözi a készpénzt 31 százalékos eredményével. Ez lebontja azt a régi indokot, hogy sokan azért választják a készpénzes fizetést, mert az jobban nyomon követhető.

Egy szempont szerint viszont a készpénz áll a rangsor élén: a válaszadók 57 százaléka gondolja úgy, hogy a kereskedők szívesen veszik, ha valaki készpénzzel fizet. A második helyre a bankkártya került 50 százalékos arányával. Ugyanakkor a Mastercard úgy gondolja, hogy a pozitív szabályozói módosítások és a kártyatársaság Doppio infrastruktúra fejlesztési programja egyre inkább meggyőzi az embereket a kártyaelfogadás előnyeiről. Ebből kifolyólag elképzelhető, hogy ez az arány a következő években növekedni fog.

Nem igazán kedveljük a QR kódos fizetést

A Mastercard kutatási eredményei szerint a bolti fizetések esetében alacsony azoknak az aránya, akik az azonnali átutalást választják a vásárlásuk ellenértékének teljesítésére. A legmagasabb asszociációs arány az átutalásos fizetésnél

  • a költések nyomonkövethetőségének tekintetében 31 százalék,
  • a pénz nehezebb elvesztésénél 29 százalék és
  • a gazdaságfehérítésnél 26 százalék volt.

A válaszadók mindössze 14 százaléka használja az azonnali átutalást többször és 9 százalékuk próbálta már ki.

Hasonlóan vélekednek az emberek a QR kódos fizetésről: a válaszadók 41 százaléka biztosan nem választja ezt a fizetési módot, 27 százalékuk pedig csakis akkor használná, ha nem lehetne kártyával fizetni. A megkérdezettek 14 százaléka fizetne QR kóddal, ha a kereskedő kimondottan ezt kérné.

A Mastercard szakértői úgy gondolják, ezek a fizetési módok akkor lehetnek sikeresebbek az ügyfelek körében, ha olyan gyorsaság és kényelem mellett lehet megtenni, mint az érintésmentes fizetés esetében. A kártyatársaság mindkét módozatra rendelkezik saját megoldással.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük