2024. február 23., péntek

Hogyan válasszunk bankkártyát?

A legtöbb pénzügyi termékhez hasonlóan, a bankkártyát is több szempont együttes figyelembevételével érdemes kiválasztani. Össze kell hasonlítani a bankkártya tulajdonságait, használatának helyét, a kártya éves díját, az egyéb kondíciókat, illetve azt is, hogy milyen bankszámlához társítjuk és milyen gyakran tervezzük használni. Természetesen arról sem szabad megfeledkezni, hogy a bankkártyát milyen költségek terhelik: bizonyos tranzakciók költségmentesek, bizonyos tranzakciók pedig borsos összeget is jelenthetnek.

A megfelelő bankkártya kiválasztásához négy szempontot kell figyelembe venni: a kártya éves díját, a kártyatársaságot, a kártya fokozatát és a teljes hiteldíj mutatót.

1. A kártya éves díja

A bankkártya éves használatáért a szolgáltatók díjat számítanak fel. A kártyát terhelő díjakat illetően a kártyakibocsátó pénzügyi szolgáltatónál lehet érdeklődni az általános szerződési feltételekről és a hirdetményekről (kondíciós listákról). Ma már több olyan bankszámla és bankkártya konstrukció is elérhető, ahol a kártya kibocsátási és a használati díja is költségmentes, amennyiben a bank által előírt feltételeket tudjuk teljesíteni. Ezek közül gyakori feltétel, hogy a számlára előre meghatározott összegű jóváírás érkezzen minden hónapban (pl. fizetés).

2. A kártyatársaság kiválasztása

A bankkártyával azokban a bevásárlóközpontokban, szupermarketekben, éttermekben és egyéb üzletekben vásárolhatunk, amiket elláttak a kártya logójával. A készpénzfelvétel is azoknál az ATM-eknél lehetséges, amelyeket a kártyatársaság logójával láttak el Magyarországon és nemzetközi szinten egyaránt. A kártyatársaság (például Visa, MasterCard) kiválasztása abban játszik fontos szerepet, hogy milyen az adott szolgáltató elfogadói hálózata, azaz melyik üzletekben és éttermekben használhatjuk fizetésre.

A két legnagyobb társaság a Visa és a MasterCard, melyek elfogadói hálózata szinte megegyezik. A kettő közötti különbség, hogy a MasterCardnak Európában, míg a Visának világszerte jobb a lefedettsége. A pontos elfogadói hálózatról a kártyatársaságok weboldalán vagy az ügyfélszolgálaton tájékozódhatunk.

3. A kártya fokozata

A bankok különböző fokozatú kártyákat adhatnak ki, ami jellemzően a célcsoporttól függ. A bankkártyák három fokozata az ezüst (silver), az arany (gold) és a prémium. Az alacsonyabb fokozatú kártyák használati díja jellemzően alacsonyabb, viszont általában csak alapszolgáltatásokra vonatkoznak. Ezeknél a kártyáknál a kiegészítő szolgáltatás igényléséért díjat számítanak fel a bankok.

Az arany és a prémium szintű bankkártyák éves használati díja magasabb, viszont több kiegészítő szolgáltatás társul hozzájuk, amelyekért a kártyatulajdonosnak nem kell külön fizetni. Ilyen kiegészítő szolgáltatás például a betegség-, baleset- és poggyászbiztosítás, így utazásnál nem kell külön BBP biztosítást kötni, a különböző vásárlási kedvezmények, bizonyos programokon való részvétel vagy a kiemelt ügyfélkezelés.

4. A teljes hiteldíj mutató 

A bankkártya kiválasztásának negyedik fontos szempontja a THM. A teljes hiteldíj mutató szemlélteti azt az összeget, amelyet a hitelkártyához kapcsolódóan az ügyfélnek ki kell fizetni. Ezek alapján a THM, mint elsődleges bírálati szempont hasznunkra válhat a bankok ajánlatainak összehasonlításában.

A kártyaválasztás 4 szempontja
creditline.hu

Hogyan igényelhetek bankkártyát?

A kérdés megválaszolásához először két kifejezést érdemes tisztázni. Az egyik a bankkártya tulajdonosa, a másik a bankkártya birtokosa. A bankkártya tulajdonosa minden esetben az a bank, aki kibocsátotta a kártyát. A kártya birtokosa pedig Te magad vagy, a bank ügyfele, aki használja az adott bankkártyát. A kártya tulajdonosának azonosítására szolgál a kártyán feltünteti név és aláírás, illetve a PIN-kód. A PIN-kód nemcsak a személyazonosítás miatt fontos, hanem a bankkártyás tranzakciók hitelesítését is a kód megadásával végezhetjük el. Ez a kód nem ruházható át másra.

Fontos tudni, hogy nem minden kártya számít bankkártyának. A nem pénzügyi intézmény által kibocsátott kártyák nem minősülnek bankkártyának, ezek csupán kereskedői kártyák. Ide sorolhatóak az üzletláncok és az üzemanyag társaságok által kiadott kártyák. A bankkártya igénylést vagy a bankokban vagy a pénzügyi szolgáltatóknál lehet elindítani. Ekkor a bankkártya társaságok felmérik a kártyahasználathoz kapcsolódó kockázatokat, majd ennek függvényében kötik meg a szerződést vagy javasolnak helyette más típusú kártyát.

Azt is tudtunk kell, hogy bankkártyát csak abban az esetben bocsáthatnak rendelkezésünkre, ha azt mi kérjük. Az egyetlen kivételt az jelenti, ha kártyabirtokosként a bankkártyánk lejárt és azt szeretnénk cserélni. Bizonyos folyószámla-konstrukcióknak a bankkártya is részét képezi, amihez a kártyatulajdonos automatikusan és ingyenes jut hozzá. Ekkor a kártya használatának részleteit a folyószámla-szerződés tartalmazza.

Összegezve tehát a bankkártya tulajdonosa a bank, aki a kártya használati jogát áthelyezi az ügyfélre. A bankkártyával kapcsolatos tudnivalókat a kártyabirtokosi szerződés tartalmazza. Abban az esetben, ha kártyánkat nem a szerződés szerint használjuk, akkor a bank akár vissza is vonhatja azt. Mielőtt kiválasztanánk bankkártyánkat, érdemes átgondolni, hogy milyen kártyát szeretnénk: mekkora éves díj fér még bele, melyik kártyatársaság szimpatikusabb, milyen fokozatú legyen a kártya és mekkora THM megfizetésére vagyunk hajlandóak.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük