Online szerződést kötött egy pénzügyi szolgáltatóval? Szeretne online vitát rendezni? Olvassa el cikkünket, hogy többet megtudjon a vitarendezés online módjáról.
Vitarendezés Online |
Hogyan zajlik? |
Interneten kötött szerződést pénzügyi szolgáltatókkal? A vitás ügyek online rendezése, otthonról, földrajzi távolságtól függetlenül. |
Ki veheti igénybe? |
EU-ban lakó természetes személyek, akik online pénzügyi szerződést kötöttek. |
Mennyi ideig tart az eljárás? |
Legfeljebb 90 napos döntési határidő. |
Kiknek szól a szolgáltatás? |
Minden fogyasztónak, nemzeti és határokon átnyúló vitákban egyaránt. |
Sokan tartanak attól, hogy harcba szálljanak egy pénzügyi szolgáltatóval, még akkor is, ha gyaníthatóan igazuk van. Az emberek általánosságban nem szeretnek hosszadalmas, időigényes, bürokratikus folyamatokat indítani. Ugyanakkor sokan nem is tudják, hogy ez a mai digitális világban már jóval egyszerűbben megy: rendezhetjük nézeteltéréseinket online. Attól függetlenül, hogy jelenleg nem vagyunk érdekeltek a témában, érdemes megismerkedni az online vitarendezés lehetőségével, hisz sose tudni, hogy mikor lesz rá szükség. Járjuk körbe alaposabban is ezt a területet!
Vitarendezés online: hogyan történik?
Az valószínűleg sokaknak feltűnt, hogy az elmúlt évek során folyamatosan gyarapodott a bankok digitális szolgáltatásainak a köre. Ma már szinte elvárás, hogy gyorsan, egyszerűen, otthonunk kényelméből intézhessük a pénzügyeinket. Nyithatunk számlát szelfivel, fizethetünk okostelefonunk -óránk, vagy gyűrűnk segítségével, vagy akár kérhetünk segítséget a bank virtuális asszisztensétől. Sőt, már az olyan komolyabb pénzügyi döntések, mint a hiteligénylés és a szerződéskötés is intézhető online számos banknál.
Ez évekkel ezelőtt még elképzelhetetlen lett volna, de ma már lehetőségünk van arra, hogy pénzügyi szolgáltatási szerződéseket kössünk az interneten vagy más elektronikus csatornákon keresztül. Ennek megfelelően a panaszok kezelése és a vitarendezés is átalakult, így jelenleg már a bírósági eljáráson kívüli vitás ügyeinket is intézhetjük online. A vitarendezés online akkor lehetséges, ha az Európai Unióban található pénzügyi szolgáltatóval van vitánk egy online kötött szerződéssel vagy a szerződés alapján kapott szolgáltatással kapcsolatban. Ebben az esetben ezt online, otthonról, kényelmesen, a földrajzi helyzetünktől függetlenül rendezhetjük.
Kinek adott az online vitarendezés lehetősége?
Az online vitarendezési szolgáltatást bármely, az Európai Unióban tartózkodási hellyel rendelkező természetes személy igénybe veheti, aki természetes személyként pénzügyi szolgáltatási szerződést kötött az interneten vagy más elektronikus úton.
Szintén fontos kérdés, hogy kivel szemben lehet ezt indítani. Ez esetben nem számít, hogy a pénzügyi fogyasztói jogvita belföldi vagy külföldi szolgáltatóval szemben keletkezett. Az online vitarendezés mind a nemzeti, mind a nemzetközi szolgáltatókkal szemben igénybe vehető.
Melyik szerv kezeli az ügyet?
Az online kérelemben megadott információk alapján minden vitás ügyet a rendszerben felsorolt közvetítő hatóságok közül az illetékes alternatív vitarendezési fórumhoz utalnak. Magyarországon a Pénzügyi Békéltető Testület (PBT) kizárólagos hatáskörrel rendelkezik a belföldi pénzügyi szolgáltatási jogvitákban. Ha a vita határokon átnyúló, a fórumválasztás is eltérő lehet.
forrás: MNB, creditline.hu
Amennyiben a vitarendezés online lehetőségét választjuk, akkor először az Európai Bizottság oldalán kell regisztrálni. A honlap átállítható magyar nyelvre is. Ezt követően megadjuk a szükséges adatokat, majd benyújtjuk az online kérelmünket.
Ha a PBT megkapja az összes szükséges dokumentumot, akkor a döntést legkésőbb 90 napon belül meghozzák. A határidő csak kivételes esetekben hosszabbítható meg.
Mik a tapasztalatok?
Az online vitarendezési platform már 2016-ban elindult, azonban 2022-ben csupán három kérelmet nyújtottak be ezen keresztül. Ezekből kettő ügy még az év végéig le is zárult. A lezárt ügyekből az egyiket olyan szolgáltatóval szemben indították, amely nem tartozott a PBT hatáskörébe, így ezt a Testület elutasította.
Összesen tehát egy olyan ügy volt, ahol érdemi eljárást folytatott a Testület. Ez egy olyan ügyletre vonatkozott, ahol a kérelmet benyújtó személy nyolc online személyi kölcsönnel rendelkezett és ezeket szerette volna végtörleszteni. A végtörlesztési nyilatkozatok szerinti határidőkben a bankba nem érkezett pénz, majd csak ezt követően került pénz a hitelszámlára, ami egy másik banktól érkezett. Ezt nem előtörlesztésként, hanem túlfizetésként azonosította a bank. Ebből kifolyólag a kérelmező a hiteleinek azonnali lezárását és kárának megtérítését kérte. Az eljárás során a PBT feltárta, hogy a bank hat szerződést lezárt, a másik kettőt pedig azért nem tudta, mert a beérkezett pénz nem fedezte azok megszüntetést. A kérelmet benyújtó nem támasztotta alá továbbá kártérítési igénye megalapozottságát.