Tapasztaltál már olyat, hogy nem értesz egyet a bankoddal vagy biztosítóddal valamiben? Tehetetlennek érezted magad, hisz a ,,nagyokkal” szemben úgysincs esélyed? Kiábrándító ez a helyzet, de fontos tudni, hogy nem vagy egyedül! A Pénzügyi Békéltető Testület (PBT) pontosan az ilyen helyzetekben nyújt segítséget. Úgy képzelhető el, mint egy békülést segítő intézmény, aki a fogyasztó és a pénzügyi szolgáltató között áll. Arról nem is beszélve, hogy ez a segítség mindenki számára ingyenes. Általában a témáról nem sok szó esik, így ebben segítünk most eligazodni!
Miben tud segíteni a PBT?
Mielőtt belevágnánk a témába, tisztázzuk, hogy mi is az a Pénzügyi Békéltető Testület. A PBT úgy írható le egyszerűen, hogy a Magyar Nemzeti Bank által igazgatott peren kívüli alternatív vitarendezési fórum.
Feladatai közé tartozik a fogyasztók és a magyarországi pénzügyi szolgáltatók (bankok, egyéb hitelintézetek, biztosítók, pénzügyi vállalkozások, befektetési szolgáltatók) közötti peren kívüli viták, azaz a szolgáltatások igénybevételével, a szerződések megkötésével és teljesítésével kapcsolatos pénzügyi fogyasztói jogviták rendezése. Ezen felül a PBT kezeli a határokon átnyúló pénzügyi fogyasztói jogvitákat is (FINNET ügyek).
Miben tud segíteni a PBT? A Testülethez fordulhatunk többek között, ha
- a bank olyan költséget számít fel, amit a bankszámla- vagy hitelszerződésünk nem indokol,
- feltételezhető, hogy nem megfelelően számította ki a bank a kamatot vagy a törlesztőrészletet,
- a szerződés alapján járna a kártérítés, de a biztosító nem fizet,
- nem részesültük megfelelő tájékoztatásban a befektetés kockázatairól,
- úgy véljük, hogy a bank vagy a biztosító nem feltétlenül jogosan változtatott a feltételeken, stb.
Milyen panasz esetén nem tud segíteni a PBT? A nem pénzügyi termékekkel és szolgáltatásokkal kapcsolatos fogyasztói jogvitákat – mint például a hibás áruk, parkolás, közüzemi számlák – a fővárosi és megyei kereskedelmi kamarák békéltető testületei kezelik.
Hogyan indíthatunk eljárást?
A PBT előtti eljárás kezdeményezése csakis a fogyasztó – azaz mi magunk – írásbeli kérelmével kezdeményezhető. Ez a pénzügyi szolgáltatók oldaláról nem történhet meg. Fontos feltétel, hogy az eljárás csakis írásban vagy elektronikus úton kezdeményezhető.
Amennyiben valamilyen problémában a PBT segítségét szeretnénk kérni, akkor a „150. Általános fogyasztói kérelem” formanyomtatványt kell kitöltenünk. Ha határon túli ügyről van szó, akkor pedig a „FIN-NET kapcsolattartási űrlap” kitöltésén keresztül tehetünk panaszt.
Az írásbeli kérelmeket postai úton a PBT vagy a Magyar Nemzeti Bank ügyfélszolgálatára kell eljuttatni. Emellett azzal is érdemes tisztában lenni, hogy online pénzügyi szolgáltatási szerződések esetében a PBT-eljárás a Bizottság online vitarendezési platformján keresztül is kezdeményezhető.
Méltányossági ügyekkel is foglalkozik a PBT!
Méltányos ügyről akkor beszélünk, ha a panasztevő személyes vagy pénzügyi körülményeire hivatkozva a szerződésben foglaltaknál kedvezőbb feltételekkel kéri a pénzügyi szolgáltatótól valamely kötelezettség teljesítését. Ez lehet a fizetési kötelezettség csökkentése vagy elengedése, a szerződés módosítása vagy felbontása, illetve a szerződéses feltételektől eltérő fizetési feltételek kialkudása.
A PBT előtti méltányossági eljárás akkor is kezdeményezhető, ha egy követelésre vonatkozóan fizetési meghagyás született, vagy ha végrehajtási vagy bírósági eljárás van folyamatban, de a követelés jogalapja vagy összege nem vitatható. Ezzel kapcsolatban azt is fontos tudni, hogy a PBT nem kötelezheti egyik pénzügyi szolgáltatót sem méltányosság gyakorlására.
Az eljárás indításának vannak feltételei?
A PBT előtti eljárás megindításának alapvető feltétele, hogy a fogyasztó először közvetlenül a pénzügyi szolgáltatóval próbálja meg rendezni a vitás vagy méltányos követelését. Ezt a Tanácshoz benyújtott kérelem benyújtásakor bizonyítani kell.
Szintén feltétel a fogyasztó nyilatkozata, mely szerint nem kezdeményeztek, illetve nem vettek részt közvetítői, polgári peres vagy végrehajtási eljárásban. Ha kiderül, hogy a felek között békéltetés vagy peres eljárás indult vagy van folyamatban, vagy ugyanazon tényállásból eredő jogokkal kapcsolatban már jogerős ítélet született, a testület a kérelmet meghallgatás kitűzése nélkül írásban elutasítja. Azzal viszont érdemes tisztában lenni, hogy a méltányossági meghallgatásnak nem akadálya a jogerős ítélet, sem pedig a végrehajtási eljárás.

Az eljárás indításának további feltétele a megfelelő kérelem kitöltése, aminek beérkezését követően a PBT megvizsgálja, hogy az megfelel-e a törvényi előírásokban. Amennyiben ezt rendben találja, a kérelmet befogadja és megindítja az eljárást. Ha a kérelem formátuma vagy tartalma nem felel meg a jogszabályi követelményeknek, a PBT felszólítja a kérelmezőt a hiba kijavítására, a hiányosság pótlására.
Hogyan zajlik a békéltetési eljárás?
A folyamat első szakaszában a PBT ellenőrzi, hogy a kérelem megfelel-e a jogszabályi követelményeknek. Ha rendben találják, akkor megkezdődik az eljárás. Ez egyben azt is jelenti, hogy a PBT 75 napon belül személyes meghallgatást tűz ki. (Ez minden esetben Budapesten a Capital Square Irodaházban történik a Váci út 76. szám alatt.)
A meghallgatás kapcsán a kérelmezőnek két lehetősége van:
- egyedül jár el, vagy
- jogi képviselőt hatalmazhat meg a képviseletére.
Az eljárás során a pénzügyi szolgáltató köteles együttműködni azzal, hogy a kérelemre írásbeli választ ad, és biztosítja a szolgáltató nevében az egyezségkötésre jogosult személy részvételét. A panasz elbírálása már helyben, a tárgyaláson megtörténik. Kivételes esetben a PBT az eljárást írásban folytathatja az ítélet meghozataláig.
Mennyi időbe és pénzbe kerül az eljárás?
Fontos hangsúlyozni, hogy a PBT eljárása mindenki számára ingyenes, a fogyasztókat és a pénzügyi szolgáltatókat semmilyen költség vagy díj nem terheli. A feleknek nem kötelező jogi képviselőt fogadniuk, így ennek a díját is félre tudják tenni. A kellemetlen meglepetések elkerülése érdekében azt viszont fontos tudni, hogy az eljárás során felmerülő egyéb költségeket – mint például fénymásolás, postaköltség, utazási és ügyvédi költségek – a feleknek kell megfizetni.
Mennyi időt ölel fel a folyamat? Nos, nem kell attól tartani, hogy hosszú éveken keresztül meghallgatásokra kell járkálni a Testülethez. Az eljárás határideje ugyanis adott: ez a hiánytalan kérelem beérkezésétől számítva 90 nap lehet. Az esetleges hiánypótlás időtartama nem számít bele ebbe az időszakba. Ugyanakkor a 90 napos határidőt az elnök legfeljebb 30 nappal meghosszabbíthatja. A gyakorlatban az ügyeket általában 50-60 napon belül feldolgozzák, és a határozatot két hónapon belül meghozzák.