Panasza vagy pénzügyi vitája van egy szolgáltatóval, de nem szeretne bírósághoz fordulni? Olvassa el cikkünket arról, hogyan juthat ingyenes és gyors pénzügyi békéltetéshez.
Hogyan tud Önnek segíteni a Pénzügyi Békéltető Testület (PBT)?
A PBT a Magyar Nemzeti Bank által igazgatott peren kívüli alternatív vitarendezési fórum. Feladatai közé tartozik a fogyasztók és a magyarországi pénzügyi szolgáltatók (bankok, egyéb hitelintézetek, biztosítók, pénzügyi vállalkozások, befektetési szolgáltatók) közötti peren kívüli viták, azaz a szolgáltatások igénybevételével, a szerződések megkötésével és teljesítésével kapcsolatos pénzügyi fogyasztói jogviták rendezése. Elősegíti a fogyasztók szolgáltatókkal szembeni tisztességes igényeinek rendezését; a PBT kezeli a határokon átnyúló pénzügyi fogyasztói jogvitákat is (FINNET ügyek). A nem pénzügyi termékekkel és szolgáltatásokkal kapcsolatos fogyasztói jogvitákat, pl. hibás áruk, parkolás, közüzemi számlák, a fővárosi és megyei kereskedelmi kamarák békéltető testületei kezelik.
PBT eljárás jellemzői | Leírás |
Szolgáltató neve | Pénzügyi Békéltető Testület (PBT) |
Fórum típusa | Peren kívüli alternatív vitarendezési fórum |
Feladatkör | Pénzügyi fogyasztói jogviták rendezése |
Eljárás kezdeményezése | Fogyasztói írásbeli kérelem |
Kérelem benyújtása | Írásban vagy elektronikus úton |
Eljárás költségei | Ingyenes, nincs szükség jogi képviselőre |
Határozathozatal határideje | 90 nap (30 napos meghosszabbítás lehetséges) |
Forrás: creditline.hu
Hogyan kezdeményezhet eljárást a PBT-nél?
A Testület előtti eljárást mindig a fogyasztó írásbeli kérelmére kell kezdeményezni, és azt nem kezdeményezheti a pénzügyi szolgáltató. Az eljárást írásban vagy elektronikus úton lehet kezdeményezni. Az eljárás kezdeményezéséhez ki kell tölteni a „150. Általános fogyasztói kérelem” formanyomtatványt, vagy határokon átnyúló ügyekben a „FIN-NET kapcsolattartási űrlap”-ot a határokon átnyúló panaszok bejelentéséhez. A 180. formanyomtatványt méltányossági kérelem benyújtására is lehet használni, de méltányossági kérelem esetén ez nem feltétele az eljárás megindításának.
Az online pénzügyi szolgáltatási szerződések esetében a PBT-eljárás a Bizottság online vitarendezési platformján keresztül is kezdeményezhető. Az írásbeli kérelmeket postai úton a PBT vagy a Magyar Nemzeti Bank ügyfélszolgálatához lehet eljuttatni.
Mi a méltányossági ügy?
Méltányos ügyről akkor beszélünk, ha a panaszos személyes vagy pénzügyi körülményeire hivatkozva a szerződésben foglaltaknál kedvezőbb feltételekkel követeli a pénzügyi szolgáltatótól valamely kötelezettség teljesítését. Ez lehet a fizetési kötelezettség csökkentése vagy elengedése, a szerződés módosítása vagy felbontása, illetve a szerződéses feltételektől eltérő fizetési feltételek. A méltányossági kereset akkor is előterjeszthető, ha egy követelésre vonatkozóan fizetési meghagyás született, vagy ha végrehajtási vagy bírósági eljárás van folyamatban, de a követelés jogalapja vagy összege nem vitatható.
Forrás: Pixabay
Mik a Pénzügyi Békéltető Testületi eljárás megindításának feltételei?
A PBT előtti eljárás megindításának alapvető feltétele, hogy a fogyasztó először közvetlenül a pénzügyi szolgáltatóval próbálja meg rendezni a vitás vagy méltányos követelését. Ezt a Tanácshoz benyújtott kérelem benyújtásakor bizonyítani kell. A fogyasztóknak nyilatkozniuk kell arról, hogy nem kezdeményeztek, illetve nem vettek részt közvetítői, polgári peres vagy végrehajtási eljárásban.
A pályázati űrlapok elkészítéséhez kérjen tanácsot
Az igénylőlapokat a Magyar Nemzeti Bank fővárosi régió ügyfélszolgálata és a Magyar Nemzeti Banknál működő Pénzügyi Navigátor Tanácsadó Irodahálózat szakemberei a régiókban ingyenesen készítik el. Az egyes tanácsadóhelyek elérhetőségei a Pénzügyi Navigátor honlapján a Tanácsadó irodák menüpont alatt találhatók.
Az eljárás költségei, a határozathozatal határideje
A PBT eljárása ingyenes, a fogyasztókat és a pénzügyi szolgáltatókat semmilyen költség vagy díj nem terheli, és a feleknek nem kell jogi képviselőt fogadniuk. Az eljárás során felmerülő egyéb költségeket, mint például fénymásolás, postaköltség, utazási és ügyvédi költségek, a felek maguk viselik.
Az eljárás befejezésének határideje a hiánytalan kérelem beérkezésétől számított 90 nap. A kérelem elkészítésének ideje nem számít bele ebbe a határidőbe; a 90 napos határidőt az elnök legfeljebb 30 nappal meghosszabbíthatja. A gyakorlatban az ügyeket általában 50-60 napon belül feldolgozzák, és a határozatot két hónapon belül meghozzák.
Az eljárás menete
Az első szakaszban a PBT ellenőrzi, hogy a kérelem megfelel-e a jogszabályi követelményeknek. Ha igen, megkezdődik az eljárás, és 75 napon belül a PBT személyes meghallgatást tűz ki. A meghallgatáson a kérelmező egyedül járhat el, vagy jogi képviselőt hatalmazhat meg a képviseletére. Az eljárás során a pénzügyi szolgáltató köteles együttműködni azzal, hogy a kérelemre írásbeli választ ad, és biztosítja a szolgáltató nevében az egyezségkötésre jogosult személy részvételét. A Tanács a tárgyaláson döntést hoz, de kivételes esetekben az eljárást írásban folytatja az ítélet meghozataláig.
Mi történik a hibásan vagy hiányosan benyújtott kérelmekkel?
Ha a kérelem formátuma vagy tartalma nem felel meg a jogszabályi követelményeknek, a PBT felhívja a kérelmezőt, hogy a hiányosságokra rámutatva javítsa ki azokat. Ha megállapítást nyer, hogy a felek között békéltetés vagy peres eljárás indult vagy van folyamatban, vagy ugyanazon tényállásból eredő jogokkal kapcsolatban már jogerős ítélet született, a testület a kérelmet meghallgatás kitűzése nélkül írásban elutasítja. A jogerős ítélet vagy végrehajtási eljárás megléte nem akadálya a méltányossági meghallgatásnak.