Habár a bankok hitelkártya igénylési feltételei eltérőek, nagy általánosságban vannak olyan kritériumok, amelyek mindenhol érvényesek. Ezen felül azt is összeszedtük, hogy milyen dokumentumok szükségesek az igényléshez. Ha azt szeretnénk, hogy az igénylés gördülékenyen menjen, akkor érdemes a cikkben foglaltakat tüzetes átnézni.
Ezek a feltételek a hitelkártya igényléséhez
A hitelkártya az elmúlt időszakban népszerű választás lett. Nem véletlen, hiszen nemcsak rugalmas fizetési eszköz, hanem szükség esetén kihúzhat a bajból. Habár kevésbé tűnik ,,komoly” hitelterméknek – például egy jelzáloghitelhez képest –, nem jogosult mindenki az igénylésére. A bankok tételesen előírják, hogy milyen feltételeknek kell megfelelni. Ha pedig ezekkel tisztában vagyunk, akkor nemcsak elkerülhetjük a kellemetlen meglepetéseket, hanem az igénylési folyamatos is meggyorsíthatjuk.
A hitelkártya igénylésének van pár alapvető feltétele:
- betöltött 18. életév,
- magyarországi állandó lakcím,
- igazolt, rendszeres jövedelem (itt a bank előírhat egy minimum összeget is),
- stabil munkahely (nem állunk próbaidő vagy felmondás alatt),
- KHR listán nem szerepelünk negatív státusszal.
Értelemszerűen a hitelintézetek ezt még számos más feltétellel is kiegészíthetik, amelyek bankonként eltérőek lehetnek.
Milyen dokumentumokra lesz szükségünk?
Függetlenül attól, hogy melyik banknál szeretnénk elindítani a hitelkártya igénylést, minden esetben szükség lesz személyi okmányainkra. A bankok általában a személyi igazolvány mellett elkérik lakcímkártyánkat és adókártyánkat is.
Meglepő lehet, de a hitelintézet bekéri az előző havi telefonszámlánkat és a befizetésről szóló igazolást is. Ez a bank számára több szempontból is biztosítékot jelent. Egyrészt ezzel ellenőrizhetővé válik, hogy az ügyfél valós lakcímet és telefonszámot adott meg. Másrészt pedig kiderül belőle, hogy pontosan fizeti-e havi kötelezettségeit. Ezzel tehát az igénylő megbízhatóságát ellenőrzi a bank.
Alkalmazottként pedig szükségünk lehet
- 30 napnál frissebb munkáltatói jövedelemigazolásra,
- 3 havi számlakivonatra,
- NAV jövedelemigazolásra, ha nem a lakossági számlánkra érkezik jövedelmünk, vagy munkáltatónk saját cégünk, vagy közeli hozzátartozó tulajdonában áll. Ekkor is feltétel, hogy az igazolás nem lehet 30 napnál régebbi.
Mire lehet szükségünk nem alkalmazottként?
Ha nem alkalmazottként szeretnénk hitelkártyát igényelni, akkor a bankok eltérő dokumentumokat írnak elő. Nyugdíjasként például a nyugdíjértesítőre, a nyugdíjmegállapító határozatra és a nyugdíjas igazolványra lehet szükség.

Ha vállalkozóként kezdeményezzük a hitelkártya igénylését, akkor szintén kérhet a bank NAV jövedelemigazolást. Ez nem lehet 30-45 napnál régebbi. Ezen felül szintén szükségünk lehet SZJA-bevallásra, NAV bővített adattartalmú nullás adóigazolásra, vállalkozói igazolványra és vállalkozói engedélyre is.
Őstermelőként is hosszú a lista: kellhet NAV jövedelemigazolás, NAV bővített adattartalmú nullás adóigazolás, SZJA-bevallás, értékesítés betétlap, illetve őstermelői igazolvány is.
Hitelkártya igénylés nem magyar állampolgárként
A hitelkártya igénylése természetesen nem magyar állampolgárok számára is lehetséges. Ez esetben az alábbi dokumentumokkal kell rendelkezünk:
- regisztrációs igazolás, tartózkodási kártya vagy állandó tartózkodási kártya,
- letelepedési engedély, ideiglenes letelepedési engedély, nemzeti letelepedési engedély vagy EK letelepedési engedély,
- bevándorolt jogállás elismeréséről szóló bevándorlási engedély,
- hontalanság elismeréséről szóló határozat vagy hatósági igazolás.
Milyen adatokat kérdezhetnek még?
A bankok számos adatot bekérhetnek, ami szintén attól függ, hogy hol indítjuk el a hitelkártya igénylését. A személyes adataink mellett ilyen lehet például
- családi állapotunk,
- legmagasabb iskolai végzettségünk.
- idegen nyelv ismeretünk,
- a háztartásunkban élők jövedelmének összege,
- munkáltatónk és munkaviszonyunk adatai,
- rendszeres havi költségeink összege,
- más hitelünk adatai, stb.