Fontos tudni, hogy a szerződés aláírását követően az Ön konkrét adatai rögzítésre kerülnek a Központi Hitelinformációs Rendszerben (KHR).
Mi az a Központi Hitelinformációs Rendszer (KHR)?
A Központi Hitelinformációs Rendszer (KHR) a BISZ Központi Hitelinformációs Zrt. által kezelt adatbázis, amely lehetővé teszi a pénzügyi intézmények számára, hogy megosszák egymással az ügyfelek hitelképességére vonatkozó információkat. Célja, hogy a hitelbírálati folyamat során információkat szolgáltasson egymásnak az ügyfelek hitelképességének jobb megítélése érdekében, megkönnyítse a jó hitelmúlttal rendelkező hitelfelvevők hitelhez jutását, és általában véve megvédje az ügyfeleket a túlzott eladósodás kockázatától, valamint csökkentse a hitelezéssel kapcsolatos kockázatokat. Lényegében olyan hitelfelvevőkről rendelkezik adatokkal, akik nem teljesítették a hitelszerződéseket, de olyan hitelekről is vannak adatai, amelyeket késedelem nélkül fizettek vissza. A szerződés megkötése előtt az ügyfél választhat, hogy az adatait csak negatív adósként, vagy pozitív adósként is lehessen látni a rendszerben.
Kérdés | Válasz |
Befolyásolja a KHR-lista a hitelfelvételt? | Igen, a pénzintézmények a hitelképesség értékeléséhez használják a KHR adatbázist. Az ügyfél választhat, hogy csak negatív vagy pozitív adósként is szeretné láttatni adatait. |
Ki szolgáltat adatokat a KHR-nek? | Pénzügyi intézmények töltenek fel adatokat a KHR-be. Az adósok és hitelszerződések adatai rögzítésre kerülnek, valamint a nemteljesítésre vonatkozó információk. |
Milyen adatok kerülnek be a KHR-be? | Adósok személyes adatai, hitelszerződések részletei, nemteljesítésre vonatkozó adatok, csalási információk, adósságrendezési eljárások adatai 2015. szeptembertől. |
Mit tehet, ha az adatok helytelenek? | Kifogást nyújthat be, és a pénzintézmény kivizsgálja. Ha igazolódik, a KHR frissíti vagy törli az adatokat. |
Miért előnyös a pozitív hiteltörténet? | Gyorsabb és kedvezőbb hitelbírálat, alacsonyabb kamatok és díjak. |
Hogyan tudhatja meg az ügyfél, ha egy pénzintézet megosztotta az adatait a KHR-rel? | A hitelnyújtó tájékoztatja az ügyfelet és hozzájárulás szükséges a pozitív adatokhoz. |
Forrás: creditline.hu
Befolyásolja a KHR lista a hitelfelvételt?
A hitelintézetek a hitelnyújtás vagy egyéb hitelhez kapcsolódó szolgáltatásokra vonatkozó szerződés megkötése előtt ellenőrzik, hogy a kérelmező képes-e teljesíteni a visszafizetési kötelezettségeit. A szerződés megkötése előtt a pénzügyi intézmény köteles ismertetni a kérelmezővel a KHR-től kapott hitelképességi adatokat.
A pozitív adatok csak a hitelfelvevő hozzájárulásával kerülnek be az adatbázisba, de a következő információknak mindenképpen kell szerepelniük az adatbázisban:
- A hitel nemteljesítéseire vonatkozó nyilvántartások,
- a csalás miatt elutasított hitelkérelmek nyilvántartása; és
- nyilvántartás a készpénz-helyettesítő fizetési eszközök jogosulatlan használatáról,
- a magánszemélyek adósságrendezési eljárásaival kapcsolatos adatok 2015. szeptember 1. óta.
Ha az egyén nem járul hozzá a pozitív adatok feldolgozásához, a pénzügyi intézményt tájékoztatják. A hozzájárulás vagy annak megtagadása az adós valamennyi szerződésére vonatkozik, és bármikor szabadon módosítható. A pénzügyi intézmények csak akkor kötnek Önnel szerződést, ha a KHR-ben megadott információk alapján megfelelő adósnak ítélik meg Önt. Az Ön hitelképességének megfelelő értékeléséhez nagyon fontos, hogy az Önről a KHR-ben megadott információk helyesek, pontosak és egyértelműek legyenek. A legtöbb hitelező pozitív tényezőnek tekinti, ha Ön lehetővé teszi számukra, hogy teljes körűen megismerjék az Ön hiteltörténetét, hogy pontosabban tudják megítélni az Ön hitelképességét.
Ki szolgáltat adatokat valakiről a KHR számára?
A hitelezéssel, pénzkölcsönzéssel és hitelhez kapcsolódó termékekkel és szolgáltatásokkal foglalkozó pénzügyi intézmények töltenek fel adatokat a KHR-be. Ezek az intézmények jogosultak arra is, hogy információkat kapjanak az adatbázisból.
A KHR rögzíti az adósok és az adóstársak hitelszerződésekben szereplő adatait, de a csak zálogkötelezettekre és kezesekre vonatkozó adatokat alapesetben nem rögzíti.
Milyen adatok kerülnek be a KHR-be?
- Adósok adatai
- Név, születési hely és születési idő,
- Az anya születési neve
- Születési név
- Állampolgárság
- Személyazonosító igazolvány száma, útlevél száma
- Vezetői engedély száma, egyéb személyazonosító igazolvány száma, típusa
- Cím, irányítószám
- E-mail cím
- A bejegyzett kölcsönszerződésben betöltött szerepe (adós, egyetemleges adós);
- A kölcsönszerződés részletei
- A nemteljesítésre és a késedelmes tartozásokra vonatkozó információk
- Információ a készpénz-helyettesítő fizetési eszközök csalárd használatáról;
- Csalás miatt elutasított hitelkérelmekre vonatkozó információk.
- A magánszemélyek adósságrendezési eljárásaira vonatkozó adatok 2015. szeptember 1. óta.
Mi a teendő, ha az adatok helytelenek
Ha Ön úgy véli, hogy az Önre vonatkozó adatok helytelenül kerültek be a KHR-be, vagy pontatlanok, a pénzügyi intézmény vagy a BISZ köteles a kifogást a beérkezéstől számított öt munkanapon belül kivizsgálni, és megállapításait haladéktalanul, de legkésőbb a vizsgálat befejezését követő két munkanapon belül írásban közölni az érintett ügyféllel. Ha a KHR-nek adatokat szolgáltató pénzügyi intézmény helyt ad a kifogásnak, haladéktalanul értesítenie kell a KHR-t, amely kijavítja vagy törli az adatokat.
A nyilvántartásba vétellel kapcsolatos panasz benyújtásának helye
Ha Ön úgy véli, hogy a KHR-nél nyilvántartott adatai helytelenek, írásbeli kifogást nyújtott be, és nem elégedett a kapott tájékoztatással, a kifogás kézhezvételétől számított 30 napon belül a lakóhelye szerinti helyi bírósághoz fordulhat, és a helyi bíróság egy különleges gyorsított eljárás keretében dönt az ügyében. A személyes adatok feldolgozásával kapcsolatban a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatósághoz fordulhat. Ha az intézmény, amelynek Ön az adatait megadta, úgy ítéli meg, hogy nem a fenti információszolgáltatási szabályok szerint járt el, fogyasztói panaszt nyújthat be a Magyar Nemzeti Banknál.
A „negatív” és „pozitív” adatok jelentése
Negatív hitelfelvevők azok a hitelfelvevők, akik hosszú időn keresztül nem teljesítik szerződéses kötelezettségeiket, azaz nem teljesítik vagy késedelembe esnek a kölcsönnel kapcsolatban. Más szóval, negatív hitelfelvevő az a hitelfelvevő, akinek a késedelmes és kifizetetlen hiteltartozása meghaladja a késedelembe esés időpontjában érvényes havi minimálbér összegét, és több mint 90 napja késedelmes. Azok, akiknek a kölcsönszerződés futamideje alatt nincs ilyen tartozásuk, pozitív adósokként kerülnek be az adatbázisba.
Forrás: Pixabay
Milyen előnyei vannak a pozitív hiteltörténetnek?
Azok, akik a korábbi hiteleket időben visszafizették, a pozitív hitelmúlt alapján könnyebb és gyorsabb hitelbírálatra számíthatnak. Kevesebb dokumentumot és referenciát kell benyújtani a pénzintézeteknek, ami személyre szabottabb hitelhez, valamint alacsonyabb kamatlábakhoz és díjakhoz vezethet.
Mennyi ideig használhatók fel a hitelszerződés adatai?
2011 októberétől a hitelszerződésekre vonatkozó valamennyi adat, beleértve a pozitív hitelszerződéseket is, bekerül a KHR-be. Ha az adóssal kötött szerződést késedelem nélkül felmondják, és az adós a szerződés megkötésekor nem járult hozzá a „pozitív” adatok megőrzéséhez a szerződés megkötését követően, akkor ezek az adatok a szerződés felmondását követő éjszaka automatikusan törlésre kerülnek. A KHR-nél nemfizetés vagy késedelmes fizetés miatt nyilvántartott negatív adatokat az adatbázisban az átadástól számított 10 évig tárolják. Kivételt képez ez alól, ha az adós visszafizette a hátralékot, ebben az esetben az adatok a KHR-ben a hátralék megfizetésének időpontjától számított egy évig maradnak. Ha a hitelező kifizette a hátralékot, vagy a hátralékot közös megegyezéssel rendezték, az adatok ettől az időponttól számított öt évig lesznek elérhetőek a rendszerben, ezt követően automatikusan törlődnek. Az Önre vonatkozó negatív információk az Ön hozzájárulása nélkül is felhasználhatók a hitelképességének értékelésére.
Hogyan tudhatják meg az ügyfelek, hogy egy pénzintézet megosztotta-e adataikat a KHR-rel
A hitelnyújtóknak részletesen tájékoztatniuk kell az ügyfeleket arról, hogy a hitelkérelmük feldolgozása során az adataik a KHR-ből kerülnek ki, és hogy hitelnyújtás esetén az adataik a KHR-be kerülnek. A pozitív hiteladatokhoz az ügyfél kérelmére van szükség. A negatív adatokat azonban az ügyfél beleegyezése nélkül is fel kell venni a KHR-be. Ha az adós nem fizeti vissza a tartozást, a pénzügyi intézménynek 30 napos határidővel fel kell hívnia az ügyfelet, hogy feltöltse a KHR-be a nemteljesítési adatokat. A felszólítást követően az ügyfél a felszólításban meghatározott időpontig még visszafizetheti a tartozást. Ha az ügyfél ezt elmulasztja, a pénzügyi intézménynek fel kell töltenie a KHR-be a nemteljesítési adatokat, és öt munkanapon belül írásban értesítenie kell az ügyfelet a nemteljesítés bekövetkezéséről.
Hogyan tárolják a több hitelszerződés adatát?
Egy ügyfélnek több szerződése is lehet egy vagy több hiteltársasággal; a KHR rögzíti az adós(oka)t és az egyes szerződésekhez kapcsolódó pozitív és negatív adatokat. Nemfizetés esetén a hitelező nem a teljes összeget tölti fel, hanem a tartozás összegét és az egyes szerződések fennállásának időtartamát.
Írásban a KHR-hez csatlakozott pénzintézetnél vagy közvetlenül a BISZ Zrt.- nél a következő információkat kérheti díjmentesen
- Milyen információk állnak rendelkezésre az adósról a KHR-nél
- Mely intézmények bocsátották rendelkezésre
- Ki, mikor és milyen néven kapta meg az adatokat a KHR-től
Ezek az információk mindig elérhetők a KHR-től:
- A hitelszerződéssel rendelkező adósok törvényben előírt személyes adatai,
- a hitelszerződések nemteljesítésre és hátralékra vonatkozó adatai,
- a fizetési eszközökkel és hitelkérelmekkel való visszaélésekre vonatkozó csalási adatok,
- 2015. szeptember 1-jétől az adósságrendezési eljárásokra és az azokban részt vevő ügyfelekre vonatkozó adatok.