“Úgy tűnik, lassan tényleg eljön az ideje az árstopok kivezetésének” – mondta Nobilis Márton, az Agrárminisztérium élelmiszeriparért és kereskedelempolitikáért felelős államtitkára. Az árstop kivezetését a közeljövőben valószínűsítő mondat az intelligens kiskereskedelmi rendszerek fejlesztésével foglalkozó Laurel Kft. által szervezett szakmai konferencián hangzott el.
Miért szűnhet meg az árstop?
Jól tudjuk, hogy néhány élelmiszer árát tavaly februártól kezdődően a 2021 október havi árakon fixálták. A kezdetekkor az árstop csak egy ideiglenes, pár hétre-hónapra tervezett intézkedés volt, ami a rendkívül magas élelmiszer-infláció leküzdésében segíti a magyar háztartásokat. Az intézkedés azonban többször meghosszabbításra került, időközben pedig az árstopos termékek köre is szélesedett.
Az árstop jelen állás szerint június 30-ig tart, azonban felreppentek olyan hírek is, hogy a korlátozás addig marad, amíg nem tudja a kormány az inflációt csökkenő pályára állítani. Ez tehát azt is jelenti, hogy a kormánynak hamarosan döntést kell hozni az árstop meghosszabbítását vagy kivezetését illetően.
Nobilis Márton az előadásában három alapvető tényezőt emelt ki, amelyek az élelmiszer árstop közeli megszüntetését sejtetik:
- Az infláció az elmúlt néhány hónapban csökkenésnek indult, májusban már “csak” 21,5% volt. A csökkenő tendencia azonban tartósnak tűnik, habár ehhez nagyban hozzájárul az is, hogy a bázis, azaz a megelőző évi viszonyítási alap is magas.
- Június elsejével megkezdődött a nagy boltokban a kötelező akciózás, aminek lényege, hogy minimum 20 termékre legalább 10%-os kedvezményt biztosítanak.
- Júliusban pedig elérhetővé válik a fogyasztók számára a kormányzati ár-összehasonlító oldal, közel 60 termékkel, ami segítséget nyújt az adott termékek olcsóbb beszerzésében.
Egyre többen vadásszuk az akciós termékeket
Az árstop bevezetését követően sokan tapasztalhatták, hogy a boltban éppen készlethiányos volt a csirkemell vagy a 2,8%-os zsírtartalmú tej a gyorsan fellendülő kereslet következtében. Egy idő után a piac ehhez alkalmazatott, azonban a mai napig is néha elfordul, hogy az árstopos termékekből hiány van a boltokban. Sőt, a jegybank elemzője azt is megállapította korábban, hogy az árrögzítés növelte az inflációt. Az árstop megszüntetése pedig kiigazítja majd a keresleti viszonyokat.
A kötelező akciók hatása elenyésző az árstopos termékekhez képest, de a kereskedők számára sem jelent akkora terhet. A Nielsen piackutató egyik friss kutatási eredményei mutatják, hogy a magyar fogyasztók 81%-a “promócióvadász”, ami kimondottan magas arány. A promóciókon belül a vásárlók az akciókat keresik leginkább. A nagyobb boltok általában több száz akcióval is rendelkezhetnek egyidejűleg, így a kormányzat által előírt 20 kötelezően akciós termék már nem oszt, nem szoroz. Ezek sok esetben fel sem tűnnek a vevőknek. Ezzel kapcsolatban Nobilis Márton úgy nyilatkozott, hogy az eddigi tapasztalatok szerint a kereskedőknek nem okoz jelentősebb terhet az intézkedés.
Az árstop a 2021 október havi bruttó árakon rögzíti az érintett termékek árait, ami a jelenlegi piaci áraknak csupán töredéke. Ez tehát azt jelenti, hogy az árstop teljes kivezetése hatalmas drágulást hozhat magával. Az 1499 forintos csirkemell, a 149 forintos liszt vagy a 209 forintos tej mind feleannyiba kerül az árstopnak köszönhetően, mint jelenleg. Erre a helyettesítő termékekből lehet következtetni: például pulykamell, a rétesliszt vagy a többi tej árából. Amennyiben az érintett termékeknél 100%-os áremelés-korrekció megy végbe, azt minimálisan fogja tudni csak kompenzálni a kötelező akciózás. A kivezetés dátuma és formája egyelőre nem ismert, így nem lehet megmondani, hogy milyen hatást fog gyakorolni az inflációra.