2022 első negyedévében a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (KGFB) átlagos állománydíja 46 ezer forintot tett ki. Ez csupán kismértékű változás a 2021-es év első három hónapjához viszonyítva. Budapesten az átlagdíjak tekintetében 5%-os csökkenés volt tapasztalható, amelyet a fővároson kívüli 3%-os emelkedés nagyrészt kompenzált. Ugyanakkor a kárráfordítások 20%-os növekedést mutattak, ezáltal a díj-kár olló méginkább bezárul.
A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás célja, hogy a másoknak okozott kárt megtérítse. A jelenleg hatályos 2009. évi LXII. törvény értelmében Magyarországon minden gépjármű üzembentartójának kötni kell kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást. Abban az esetben, ha nincs ilyen biztosításod, akkor nem vehetsz részt a közúti forgalomban.
Csökkenő KGFB átlagdíjak
A január és március közötti időszakban a személyautók kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási átlagos állománydíja 46 ezer forintot tett ki. Ez a tavaly év végi szinthez képest 6%-os emelkedést jelent. Országos szinten egy évre vetítve 0,4%-os csökkenés tapasztalható az átlagdíjakban. A csökkenés
- a fővárosban jelentős, 6%-os mértékű,
- szemben a nem fővárosi területek 3%-os átlagdíj növekedésével.
Ezzel egyidőben a kárráfordítások viszont nagyobb mértékben növekedtek: az első negyedévben a kárráfordítások 20%-kal emelkedtek a 2021 első negyedévéhez képest. A drasztikus növekedés mögött a járványhelyzet óta növekvő autóhasználat, illetve a szervízköltségek és alkatrészárak emelkedése áll.
A jegybank minden évben publikálja a korrigált személyautós KGFB-indexet, amiben a nettó díjváltozást korrigálják a biztosítási adóval és a kárkifizetések, tartalékolások hatásával. Ez az index tavaly az első negyedévben rekordot döntött, ugyanis a koronavírus terjedésének megfékezésére bevezetett intézkedések miatt a becsültnél csak kisebb mértékű kár keletkezett, ezáltal túlárazottságot generálva. Azóta a díjak közel azonosak maradtak, míg a károk szignifikánsan növekedtek. Ez azt eredményezte, hogy a korrigált index a 2020-as második negyedévi szintre csökkent, miközben a túlárazottság jórészt elmúlt.
Egyéb kategóriák átlagdíjai
A személygépjárműn túli, egyéb járműkategóriákban az átlagdíjak eltérően alakultak.
- A flották átlagdíja növekedett.
- A taxik egyéni szerződése esetében nagyjából változatlan marad, viszont a korábbi szerződések számának mérséklődése megszűnt.
- A nehéz pótkocsik körében – függetlenül attól, hogy egyéni vagy flottás szerződés – számottevő csökkenés ment végbe.
Az MNB tavaly óta már negyedéves rendszerességgel publikálja a KGFB díjak és károk időszakos változását szemléltető indexet. A legfrissebb adatok könnyen érthető, szemléletes infografikán tekinthetőek meg. Az index 2016 első negyedévéhez képest mutatja meg a személygépjárművek és a többi jármű átlagdíjainak alakulását.
A KGFB-index nyomonkövetésével tájékozódhatunk a legfrissebb adatokról pontos és hiteles információkon keresztül. A rendszeres publikációval a jegybank hozzájárul a biztosítási verseny fellendítéséhez is. Szem előtt kell tartani, hogy az itt közzétett adatok a változás átlagos mértékét mutatják, az egyedi KGFB-szerződések ettől jelentősen eltérhetnek. Ha sokallod a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításod éves díját, esetleg a szolgáltatás minőségével van problémád, akkor a szerződés megkötésének évfordulóján tudsz szolgáltatót váltani és új szerződést kötni.