A fizetési kártya, más néven bankkártya használata a készpénz alternatívájaként nemcsak kényelmes, hanem számos kockázatot is rejt magában. Olvassa el ezt a cikket, és használja kártyáját körültekintően.
Bankkártya-használat veszélyei | Teendőlista |
Bankkártya használati óvintézkedések | – Őrizni a kártyát és takarni a PIN-kódot fizetéskor. – Biztonságos online vásárlási helyeket választani. |
Lekönyvelés és panaszok kezelése | – Figyelni a számlán lévő összegeket és időben panaszt tenni esetleges hibák esetén. |
Elveszett vagy ellopott kártya | – Sürgős értesítés a számlavezetőnek, azonnali bejelentés. |
Kártya lejárata és új kártya kiállítása | – Automatikus az új kártya kiállítása, lejárat előtt 60 nappal értesítést kell küldeni, ha nincs erre szükségünk. |
Forrás: creditline.hu
Legyen óvatos, ha bankkártyával fizet
Vásárláskor ne veszítse el a kártyáját, és ne adja oda a pénztárosnak vagy a pincérnek. Lehet, hogy lemásolják, és később azzal fizetnek. Üzletekben történő fizetéskor mindig takarja le a kezével a billentyűzetet, amikor beírja a PIN-kódot. Ha online vásárol, győződjön meg róla, hogy biztonságos és hitelesített webhelyen teszi ezt. Az erős ügyfélhitelesítés biztosítása érdekében 2021. január 1-jétől minden elektronikus úton végrehajtott tranzakciónak két külön hitelesítési elemmel kell rendelkeznie. Például a PIN-kód vagy jelszó és az ujjlenyomat, az arcfelismerés vagy az SMS-ben kapott egyszer használatos kód kombinációja. A tranzakció csak akkor indul el, ha mindkét hitelesítés sikeresen megtörtént. Az elképzelés lényege, hogy az egyik feltörése nem befolyásolja a másik megbízhatóságát. Például még ha egy adathalász-támadás során sikerül is megszerezni az ügyfél jelszavát, ez nem biztos, hogy elegendő a fizetések teljesítéséhez. Ha rendszeresen használja az internetet, érdemes felvenni a kapcsolatot a kártyakibocsátó pénzügyi szolgáltatóval, hogy megtudja, milyen szolgáltatásokat kínálnak a vásárlások biztonságának javítása érdekében (például egyedi tranzakciós limitek beállítása az online vásárlásokhoz).
A vásárlási folyamaton kívül ne ossza meg senkivel az online vásárlások megerősítéséhez használt biztonsági kódot vagy az SMS-ben kapott biztonsági kódot, és ugyanolyan gondosan kezelje azt, mint a PIN-kódját. A nagyobb biztonság érdekében lehetősége van arra, hogy az SMS-szolgáltatást kártyás fizetésekről való értesítésként használja.
A tranzakciók lekönyvelése
A számlavezetők általában néhány nappal a tényleges tranzakció után könyvelik a bankkártyás tranzakciókat. Amikor egy kártyatranzakciót lefoglalnak, a vásárlás összegét nem vonják le azonnal a számlájáról, hanem egyszerűen zárolják. Ennek fontos következményei vannak például a hónap végi készpénzfelvételeknél. Ha úgy véli, hogy véletlenül nem az Ön által vásárolt összeget vették le vagy terhelték meg a számláját, azonnal lépjen kapcsolatba a számlavezetőjével, hogy kivizsgálja a történteket. Általános szabályként 2018 januárjától a pénzügyi szolgáltatók kötelesek visszatéríteni az összeget, vita esetén pedig az ügyfélnek kell bizonyítania, hogy a tranzakció végrehajtása során helytelen magatartás vagy gondatlanság történt.
A tranzakciók meghiúsulásának esetei
Számos oka lehet egy tranzakció sikertelenségének, de a leggyakoribbak a következők:
- A kártyát korábban letiltották; vagy
- Helytelen PIN-kód; vagy
- Kommunikációs problémák a számlavezető és a kártyaolvasó (POS-terminál) között;
- A kártya fizikailag sérült; vagy
- Nincs fedezet a fizetési számlán a tranzakció végrehajtásához; vagy
Ha egy online tranzakció sikertelen, az ok általában az, hogy a tranzakció adatai helytelenek, vagy a kártya nem alkalmas online fizetésre. A betéti kártyák készpénzfelvételi és vásárlási limitekkel rendelkeznek, így ha ezeket a limiteket túllépik, a tranzakció szintén meghiúsulhat. Nagy összegű vásárlások vagy külföldi utazás esetén ajánlott előre átgondolni a szükséges összeget.
Ha a tranzakció nem sikerül, de a pénzt mégis levették, vagy egyéb hiba lép fel, akkor a számlavezető által biztosított módszerek valamelyikével érdeklődjön a számlavezetőnél. Ellenőrizheti például a számla tranzakciós előzményeit a Telebank, a Mobilbank vagy az Internetbank segítségével, vagy felveheti a kapcsolatot a számlavezető ügyfélszolgálatával.
A kártyás fizetéssel, készpénzfelvétellel vagy bankkártyahasználattal kapcsolatos további információkért forduljon bankjához vagy pénzügyi szolgáltatójához. Ha azt gyanítja, hogy a hibát nem sikerült elhárítani, mindenképpen tegyen panaszt a kártyakibocsátónál, és kérje, hogy vizsgálják ki a tranzakciót. Ha a panaszeljárás nem jár sikerrel, vagy nem ért egyet az eredménnyel, fellebbezhet a PBT-nél.
Ha a bankkártya lejár
A kártya a kártyán feltüntetett hónap/év utolsó napján éjfélkor jár le. A pénzügyi szolgáltató automatikusan új kártyát hoz létre, és erről értesíti Önt. Ha nem kívánja megújítani a kártyáját, akkor a lejárat előtt legalább 60 nappal írásban kell értesítenie a kártyakibocsátót. Rendszeresen ellenőrizze kártyája lejárati dátumát.
Forrás: Pixabay
Mi a teendő, ha a bankkártya elveszett vagy ellopták
Ha észreveszi, hogy bankkártyája elveszett vagy ellopták, lépjen kapcsolatba a lehető leghamarabb a számlavezetőjével. Ha még azelőtt bejelenti az elvesztést vagy ellopást, hogy a kártyát használták volna, akkor a kár nem Önt terheli (ellenkező esetben 15 000 forintig ön viseli a károkat). Kivételt képez ez alól a kártya szándékos ellopása vagy súlyos gondatlanság, ebben az esetben Ön felel a veszteség teljes összegéért. A bejelentés időpontját követően keletkezett veszteségekért a számlavezető felel. A kártyát kibocsátó pénzügyi szolgáltató 24 órás telefonos ügyfélszolgálatán tehet bejelentést. A kártyát kibocsátó pénzügyi szolgáltató nem számíthat fel díjat a kártya letiltásáért, ha a letiltást csalás miatt kezdeményezték.