2024. május 20., hétfő

A banki adatmegosztásért jutalom jár

Az írországi bázisú fintech startup, az Unbanx egy teljesen új, eddig még nem látott szolgáltatással rukkol elő. Azok a felhasználók, akik rendelkeznek banki adatokkal, határozhatnak úgy, hogy banki tranzakciós adataikat megosztják egy harmadik féllel. Ezért cserébe pedig jutalomban részesülhetnek.

Mi a lényege a szolgáltatásnak?

A fintech cég open banking alapon férhet hozzá a felhasználók bankszámla adataihoz, de értelemszerűen ez csakis abban az esetben lehetséges, ha a felhasználó ezt jóváhagyja. Az így megszerzett adatokat az Unbanx egybegyűjti, az azonosítókat kiszűri, és az így kialakított adatbázist értékesítésre kínálja. Ez elsőre nem tűnhet túl biztonságosnak, viszont a kommunikációnak és a felhasználói beleegyezésnek köszönhetően ez egy etikus és átlátható folyamat a felek számára, így a csalás esélye minimális.

Az értékesítések után a felhasználók jutalomban részesülnek, aminek 70 százalékát jutalompontok formájában fizetik ki. A jutalompontok számos partnernél beválthatóak egy-egy vásárlás alkalmával. A jelenlegi partnerek között szerepel már több nagyobb márka is, mint a Nike, Amazon és a Tesco is.

A banki tranzakciós adatok információkat tartalmaznak arról, hogy a felhasználók mire költik a pénzüket. Ez a személyes adatok egyik legértékesebb formája. Az Unbanx platform Open Banking API-kat használ, hogy megkönnyítse az ügyféladatok megosztását, amiért a felhasználók jutalmat kapnak.

Miben rejlik a szolgáltatás újszerűsége?

Az Unbanx azzal magyarázza a szolgáltatás bevezetésének lényegét, hogy a hagyományos banki szereplők ugyanígy értékesíthetik az ügyféladatokat, ezzel több milliós nyereséget realizálva. Az előzetes felméréseik alapján ez egy olyan piacot takarhat, aminek értéke több milliárd dollárra tehető. Pontos képet még nem lehet felállítani, hiszen a piac még csak most kezd kivirágzani.

Az Unbanx társalapítója és vezérigazgatója, Alan McDonald úgy nyilatkozott, hogy cégük hisz abban, hogy az embereknek is szert kell tennie arra a haszonra, ami az általuk átadott vagy róluk készített adatok értékesítési bevételéből származik. Nem a cégeknek, hanem maguknak az egyéneknek kell rendelkezniük saját adataik tulajdonjogával és azok átengedésével. Az Unbanx azért kiemelkedő, mert a felhasználó választhat, hogy mi legyen adatainak sorsa.

Az open banking jellegű számlainformációs szolgáltatások területén ez még igencsak újszerű, kevésbé elterjedt megoldásnak számít. Az egyszerre több banknál vezetett számlák adatainak összesítésével kialakított adatértékesítés jóval elterjedtebb a lakosság körében, viszont a folyamataik kevésbé átláthatóak.

Az Unbanx és az adatmegosztás tudnivalói

Mennyi lehet az Unbanx által megszerezhető jutalom?

Jelenleg 3 módon lehet keresni az Unbanx segítségével:

  • az adatok átengedéséből,
  • a felmérések megválaszolásából és
  • az extra feladatok elvégzéséből, mint például egy barát meghívása vagy visszajelzés írása.

Az adatokból származó bevétel változhat, attól függően, hogy a harmadik felek milyen gyakran használják fel ezeket az adatokat. A startup becslései szerint a kezdetekben ez körülbelül egy kávényi mennyiség havonta, viszont az Unbanx skálázásával ez az összeg növekedni fog. A felmérések kitöltésével azonban korlátlan számú Unbanx pont szerezhető meg.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük