A Fülöp-szigetek lakossága 2022-ben összességében 9 évnek megfelelő évet töltött hitelezési applikációk használatával – bizonyította a 10 ottani digitális hitelezőt magába foglaló elemzés. Az elemzés keretében a Casha, Cashalo, GoodKredit, Pesoloan, Plentina, Pera247, UnaCash, Upeso, Vidalia és a Digido alkalmazásait vették górcső alá. A kutatás kezdeményezője és lebonyolítója a Digido, a személyi kölcsönökre specializálódott pénzügyi vállalkozás volt.
Mi alapján történt az értékelés?
A kutatási eredmények ismertetése 3 szempont alapján történt:
- 1. Képernyőidő: A kutatásból megtudható, hogy az ügyfelek összességében 75 305 órát töltöttek tavaly a fent felsorolt 10 alkalmazás használatával, amely 9 évnek felel meg. Havi szinten átlagosan 12 perc 46 másodpercig használták az applikációkat, az egy felhasználóra jutó egyszeri használható idő 1 perc 14 másodperc volt 2022-ben.
- 2. Letöltések: A képernyőidő kiszámításához a letöltéseket vették alapul, amely 2022 december hónapjáig 14,2 millió volt. A pénzügyi szegmensen belül a letöltések összesen 3,4 százalékot tesznek ki. Egy év alatt, vagyis a 2021 decemberi adatokhoz viszonyítva a letöltések száma 3,7 millióval emelkedtek, ami igencsak jelentős, 35,2 százalékos növekedésnek felel meg.
- 3. Aktív felhasználói bázis: A tavalyi év második felében az aktív felhasználók száma 2,3 millió fő volt. Az aktív felhasználók körébe az számít be, aki valamelyik alkalmazásba már legalább egyszer bejelentkezett. Amennyiben a statisztikák hitelesek, akkor ez arra enged következtetni, hogy a helyi felnőtt (18 év feletti) lakosság megközelítőleg 3,2 százaléka ismeri legalább az egyik hitelezési appot. Más szóval ez azt jelenti, hogy a Fülöp-szigetek lakosságában minden 30 felnőtt közül egy legalább havonta egyszer fellép a 10 applikációba valamelyikébe.
Egyre nagyobb teret nyer a digitális hitelezés
Farit Shakirov, a Digido fülöp-szigeteki igazgatója úgy gondolja, hogy a kutatási eredmények alátámasztják a hitelezési applikációk szerepét az országban. Az is látható, hogy a pénzügyi eszközök igénybevételénél fennálló szakadékon a digitális hitelezés képes átlépni. A tapasztalat nem egyedi, ugyanez megfigyelhető a fejlődő országok sokaságában. Brazília esetében például a digitális pénzügyi szolgáltatások nagyban elterjedtek a szegényebb lakosság körében is.
A Robocash Group megközelítése szerint a digitális hitelezési alkalmazások szerepe egyre inkább felértékelődik a finanszírozási körforgásban. Kimondottan igaz ez a kis- és középvállalkozásoknál: a szektor szerepe nem elhanyagolható, ugyanis az ország GDP-jének mintegy 36 százalékát ők adják. Az enyhe igénylési feltételek és a vállalkozókra szabott egyedi hitelkonstrukciók egyre inkább megnyeri a kkv-kat is, ami természetesen a fintecheknek is jövedelmező.
A Digido eredményeiből az is látható, hogy a helyi kkv-szektor továbbra sem jut elegendő külső forráshoz, ami növekedésüknek jelentős gátat szab. Ez viszont feltehetőleg fokozza a hitelezési applikációk népszerűségét.
A pénzügyi vállalkozás szóvivője az eredményekkel kapcsolatban hangsúlyozta, hogy az ország lakosságában lényegi szemléletmód váltás következett be. A digitális hitelek lehetősége felértékelődött, inkább az életszínvonal javítására használják, sem mint nehéz időszak mentőövének. Ezt látva a Digido várakozásai szerint az aktív felhasználói kör dinamikusan fog bővülni: az évi átlagos szám kb. 36-50 százalékkal fog növekedni, ezzel elérve a 2,6-2,9 millió aktív felhasználói bázist, sőt idén év végére megközelítheti a 3,4 millió főt is. Ugyanakkor kiemelkedő a szigetország gazdasági növekedésének aktív szakasza is, ami egyértelműen kedvez a digitális hitelezésnek.