2022. december 3., szombat

Az ügyfelek több mint 80%-a veszi igénybe a digitális banki csatornákat

A Magyar Nemzeti Bank éves rendszerességgel publikálja FinTech és Digitalizációs Jelentését, melynek célja az egyre inkább előtérbe kerülő pénzügyi innovációk és digitális banki törekvések  hazai és globális trendjeinek bemutatása. Az idei jelentés június 20-án jelent meg az MNB honlapján.

A jelentés szerint tavaly hazai és nemzetközi szinten egyaránt hatalmas lendületet vett a pénzügyi szektor digitalizációja. A banki termékek digitális változata és online elérhetősége folyamatosan bővül, de a felhasználók körében egyre inkább felértékelődnek ezen technológiai megoldások: az ügyfelek több, mint 80%-a vesz igénybe digitális banki lehetőségeket.

Mindemellett jelentős bővülésen ment keresztül a FinTech szektor, így a szektor számossága már meghaladja a 150 aktív vállalkozást. Ezek a vállalkozások több mint 8 ezer embernek biztosítanak munkalehetőséget. A munkahelyteremtő képességükön túl ezen vállalkozások jelentős szerepet töltenek be az exportban és a hozzáadott érték előállításában is.

Felzárkózás a digitális fejlettségben

A jelentés szerint további előrelépés, hogy a pénzügyi szektorban a kis mértékben digitalizált bankok felzárkózása is elindult, de az egész szektor tekintetében még mindig csak közepesnek mondható a digitális fejlettség. 2021-ben az ügyfelekkel való kommunikáció nagyrészt a  netbanki és mobilbanki platformokra tevődött át, amelyhez egyúttal rekord felállítása is társul: az ügyfelek közel 84%-a vesz igénybe digitális banki csatornákat. A belső működés digitális átalakulása viszont alig haladt előre, ami középtávon jelentős befolyást gyakorolhat a pénzügyi intézmények versenyképességére. 

A banki szolgáltatásokat el nem érők aránya globálisan
creditline.hu

Erősödött a biztosítók digitális fejlettsége

A biztosítási szektor tekintetében is fejlődésről számol be a jelentés: az előző évhez viszonyítva erősödött, viszont teljes egészében nézve csupán közepesnek minősül a szektor digitalizáltsága. A digitalizációt a legnagyobb népszerűségnek örvendő biztosítási termékek körében valósították meg, viszont a digitalizációt a termékek szélesebb körére is érdemes lenne kiterjeszteni. Ehhez nagyban hozzájárulhat az innovatívabb partnerekkel való együttműködés, a jelentősebb vezetői és dolgozói digitális felkészültség, illetve a digitalizáció kiemelése a szervezeti kultúrában.

A 2021-es év a digitalizációs szabályozási törekvések időszaka is volt. A szabályozói környezet kialakításában a hangsúly a FinTech és BigTech üzleti modellek kezelésére helyeződött. A szektor szabályozási igényét felismerve egyrészt kijelölésre kerültek a kezelendő területek, másrészt pedig több javaslat is születet.

Nemzetközi szinten is jelentős digitális transzformációinak lehettünk szemtanúi, középpontban az EMEA (Európa, Közel-Kelet és Afrika) régió erősödésével. A digitális pénzügyi szolgáltatok iránt az ügyfelek kereslete a járványhelyzet lecsillapodásának ellenére is fennáll. Ezzel párhuzamosan felértékelődött a bevonódás is, azaz a digitális pénzügyi lehetőségekhez hozzá nem férő ügyfelek bevonását a magán és jegybanki akciók is próbálják ösztönözni. Ezen felül egyre több jegybank gondolkodott el egy új pénz bevezetésén, amely a digitális jegybankpénz lenne. Az ötletet azzal indokolják, hogy ezzel ösztönöznék a pénzügyi rendszert az innovációra.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük