A legtöbb hitel igénylésénél a bank feltételként szabja meg a jövedelemigazolás mellékelését. A pénzintézetek számára ez azért fontos, mert ebből látják, hogy az ügyfél képes lesz-e visszafizetni a felvett összeget. De hogyan igényelhetjük az igazolást? Megkérhetjük postán, de erre manapság már nem igazán van példa. Igényelhetjük személyesen, de ez macerás és időigényes. Az a legegyszerűbb, ha online elintézzük mindössze néhány kattintással. A cikkben ezt mutatjuk most be lépésről lépésre.
Mi az a jövedelemigazolás?
A NAV jövedelemigazolást – ahogyan neve is utal rá – a Nemzeti Adó- és Vámhivatal állítja ki. Ez a dokumentum az adott évre vonatkozóan tartalmazza az adózó összevontan és elkülönülten adózó jövedelmét és az ezt terhelő adókat (SZJA, különadó, ekho).
A jövedelemigazolás nemcsak magánszemélyek, hanem vállalkozók és szervezetek is kérhetik dolgozóik jövedelmének hivatalos igazolásának céljából. Az igazolást ingyenesen állítja ki a NAV. Erre a hatóságnak 6 naptári nap áll rendelkezésre, de személyes ügyintézés esetén jellemzően már azonnal készhez kapjuk.
Hogyan igényelhetjük?
A jövedelemigazolás többféleképpen is igényelhető, bármelyik megoldás elfogadott:
- Online az ÁNYK segítségével: az IGAZOL elnevezésű nyomtatványt kell kitöltenünk és beküldenünk.
- A NAV Ügyfélportálon lekérhetjük a keresetkimutatást, ami nem teljesen egyezik meg a jövedelemigazolással, de a bankok általában elfogadják.
- Az ÁNYK-n kinyomtatott IGAZOL nyomtatványt elpostázhatjuk bármely NAV igazgatóságnak.
- A NAV Infóvonal (1819) felhívásával telefonon keresztül is intézhetjük (ha az egyedi ügyintézéshez van ügyfél-azonosítónk).
- Személyesen a NAV ügyfélszolgálatain is igényelhetjük.
Jövedelemigazolás igénylése Ügyfélkapun keresztül
A jövedelemigazolás igénylésének legegyszerűbb formája, ha online, Ügyfélkapun keresztül intézzük. Habár ez szigorúan nézve nem jövedelemigazolás, hanem keresetkimutatás, a bankok többsége elfogadja ezt is hiteligénylés során.

Mutatjuk a teendőket lépésről lépésre:
- Az Ügyfélkapus bejelentkezés után a NAV Ügyfélportál felületén keressük meg a “További ügyintézési lehetőségek” között a “Keresetkimutatás lekérdezése” lehetőséget.
- Ezen a felületen indítsunk új lekérdezést, illetve válasszuk ki, hogy elküldjék-e az igazolást e-mailben vagy a tárhelyünkre.
- A NAV a munkáltatók/kifizetők havi jelentései alapján összegzi az adatokat a lekérdezést megelőző második hónap utolsó napjáig visszamenőlegesen, 12 hónapos időszakra.
- A tervezet elkészültét követően van lehetőségünk ezt PDF-ben letölteni, illetve elfogadni vagy elutasítani.
- Ha elfogadjuk, akkor pipáljuk be az „Elfogadás és továbbküldés” melletti rublikát.
- Ezt követően válasszuk ki a bankot, akinél a hitelkérelmet beadtuk, majd menjünk a továbbküldés gombra.
- A NAV közvetlenül, digitálisan továbbítja az igazolást a választott pénzintézetnek.
Azt viszont fontos tudni, hogy ne azt a keresetigazolást adjuk be a banknak, amit letöltöttünk és kinyomtattunk, ugyanis az csak elektronikus formában hiteles.