2024. október 30., szerda

Hatezren estek áldozatul a csalóknak tavaly

Az emberek úgy gondolják, hogy ismerik a visszaélések és csalások technikáit, módozatait és veszélyeit, félnek attól, hogy csalás áldozatává válnak, ugyanakkor mégsem próbálnak tudatosan védekezni ellene. Ezt a Magyar Nemzeti Bank Pénzforgalmi statisztikái is alátámasztják, hiszen a csalások és visszaélések száma rekordot döntött a tavalyi évben.

Több milliárd volt a visszaélések értéke tavaly

Nem sok olyan válaszadó volt, aki nem hallott a banki visszaélések valamelyik módszeréről, az emberek 81 százaléka tart attól, hogy csalás áldozatául esik – tudható meg az OTP Bank megbízásából készült reprezentatív kutatás eredményeiből. A kutatás résztvevőinek jelentős része, mintegy 80 százaléka gondolja úgy, hogy képes felismerni és azonosítani a gyanús tartalmakat, viszont a Magyar Nemzeti Bank statisztikái nem éppen ezt mutatják.

Elektronikus csalások száma

Az elektronikus pénzforgalomban tavaly a sikeres visszaélések száma megközelítette a hatezres nagyságrendet, amelyeknek értéke meghaladja a 9 milliárd forintot is. Ez a 2021-es értéknél jelentősen, pontosan 238 százalékkal magasabb. A visszaélések helyszínéül

  • 3400 esetben az internet,
  • 2318 esetben a mobiltelefon szolgált, míg
  • 207 esetben pedig papíralapú visszaélés történt.

A kényelem vagy a biztonság a fontosabb?

A csalók egyre kifinomultabb eszközökkel próbálják meg átverni az embereket, ugyanakkor az ügyek drámai növekedése mögött nem csak ez áll. Az OTP Bank reprezentatív kutatásának eredményeiből fény derült arra, hogy a megkérdezettek 92 százaléka tudatában van annak, hogy a megfontolt, tudatos emberek is eshetnek csalás áldozatául, illetve 85 százalékuk gondolja azt, hogy néhány alapszabály betartásával mondhatni biztonságban van.

Ugyanakkor a kutatás résztvevőinek közel fele úgy vélekedik, hogy nincs értelme jelentősebb figyelmet szentelni a biztonságra, hiszen ha a kiberbűnözők pénzt akarnak lopni, vagy adatokat megszerezni, akkor úgyis sikerülni fog neki. A helyzetet tovább súlyosbítja, hogy a válaszadók nem szeretnék jelenlegi kényelmüket feladni: harmaduk még a legalapabb biztonsági előírásoknak sem felel meg, ha ez kényelmét valamelyest csorbítja.

Mindenkire szükség van a csalások és visszaélések elleni küzdelemben

Az OTP Banknak a visszaélések elleni küzdelemben két fontos feladata van, mindkettőt kiemelt fontossággal kezeljük. Egyrészről, naprakészen alkalmazzuk azokat a legkorszerűbb biztonsági funkciókat és megoldásokat, amelyekkel a visszaélések megelőzhetőek, másrészt folyamatosan tájékoztatjuk az ügyfeleinket azokról a tudnivalókról, esetekről, amelyek segítségükre lehetnek abban, hogy felismerve a probléma súlyát, ki tudják védeni az adathalászok próbálkozásait, elkerülhessék az áldozattá válást – nyilatkozta Sonjic László, az OTP Bank Informatikai és Bankbiztonsági Igazgatóságának vezető tanácsadója.

A csalók egyre kifinomultabb módszerekkel igyekeznek adatot és pénzt kicsalni az áldozatokból, már nemcsak a bankok nevében támadnak, hanem az energetikai és telekommunikációs szolgáltatók neve mögé bújva, unokának kiadva magukat próbálják rászedni az embereket. Értelemszerűen nemcsak az ügyfeleknek kell tudatosabb magatartást kialakítani, hanem a bankoknak is küzdeni kell a csalások és visszaélések ellen, valamint felhívni az ügyfelek figyelmét a kiberkockázatokra.

Az adathalászattal és csalással kapcsolatban az alábbi oldalakon tájékozódhatunk:

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük