Az árak az egekbe szöktek, az infláció rekordszintre emelkedett, az országok kormányai kénytelenek különböző intézkedéseket bevezetni a recesszió megfékezésére. Jelenleg már nem érdemes azon tanakodni, hogy az árstop megakadályozza-e az árak növekedését. A G7 számításai alapján az élelmiszerek körében már közel 30%-os árdrágulás tapasztalható.
A G7 2020 januárjában kezdte el figyelni havi szinten a fogyasztói kosár árait, amiben 47 termék szerepel. A mai napig azonban nem voltak érzékelhetőek jelentős eltérések az egyes kiskereskedelmi láncok árképzésében. Ez azt jelenti, hogy a fogyasztók oldaláról szinte mindegy volt, hogy a heti bevásárlást melyik üzletben intézik.
Meg kell gondolni, hogy hol vásárolunk
Úgy tűnik, hogy a rekord infláció azonban ezt is átformálta: a jelentős árkülönbségek révén érdemes átgondolni, hogy hol vásárolunk. Az árszínvonal emelkedése miatt már a boltok sem tudnak egymással szemben lépést tartani az árazás tekintetében. Ennek következménye, hogy egyes piaci alapú áruk esetében az árakat felborította az elszálló infláció.
A június 30-ai adatok szerint a nagy bevásárlás tekintetében nincs jelentős különbség a négy üzletlánc esetében – hasonlóan az elmúlt évhez -, viszont a boltokban a különböző termékek árainak tekintetében nagyobb arányban tapasztalhatóak eltérések. Úgy tűnik, hogy a jelenlegi szinte napi szintű árváltozások során a boltok kevésbé képesek együtt mozogni: míg az egyik üzletláncnál az egyik választott termék ára magasabb lett, a másik alacsonyabb, addig a konkurenciánál épp ellentétes irányú változás tapasztalható.
Ha a fogyasztókosár mind a 42 termékét megvásárolnánk a választott 4 üzletben, akkor a legdrágább helyen 9%-kal többet kellene fizetnünk, mint a legolcsóbb helyen, tehát mostmár érdemes odafigyelni arra, hogy mit hol veszünk meg.
Forrás: G7-gyűjtés
Az egyes üzletláncoknál már jelentős eltérések tapasztalhatóak: az egyik üzletben a burgonya ára kétszerese a másik üzlethez képest. Elképzelhető, hogy a magas ár általánossá válik, hiszen a másik üzlet olcsóbb árai lassabban alkalmazkodnak az aktuális viszonyokhoz.
Jelentős ár-eltérések a péktermékeknél
Hasonló tendencia figyelhető meg a zsemle, kifli és a félbarna kenyér tekintetében. A G7 felmérésébe négy üzletláncot vizsgált, ahol az említett pékáruk árai igencsak hasonlóak voltak. Idén azonban ez is megváltozott: májusról júniusra kettő bolt már jelentősen, 26-30%-kal emelte a péktermékek árait. Jogosan merül fel a kérdés, hogy a másik két üzletlánc is emelni fogja a későbbiekben? Jelenleg ezt még nem tudhatjuk, csak azt, hogy egy kiló kenyér az egyik üzletben 120 forinttal is többe kerülhet, mint a másikban. Tehát a kifli, a zsemle és a kenyér esetében az egyik hónapról a másikra drasztikus, 26-30 százalékos áremelkedés volt tapasztalható.
A legtöbb üzletlánc rendelkezik saját márkás termékekkel, amelyek olcsóbbak a nagy márkák árucikkeihez viszonyítva. Most érkezett el az a pont, hogy az üzletláncok számos saját márkás terméküket kivonták a forgalomból, így a fogyasztók oldaláról ez kvázi árnövekedésként fogható fel.
A júniusi legmagasabb áremelkedés a vöröshagymánál volt megfigyelhető, ahol a kilós ára az elmúlt két és fél évben 280-300 forintos árra stabilizálódott. Idén június végén az egyik üzletben (ideiglenesen?) 179 forintra csökkent, míg a másik három boltban 449 forintra lőtt ki. (Az adatgyűjtés során a különböző akciókat nem veszik figyelembe.)
Mostmár tehát mindenkinek érdemes megválogatni, hogy a heti bevásárlást hol intézi, sőt, érdemes több üzlet áraival is tisztában lenni, hiszen jelentős eltérések tapasztalhatóak bizonyos termékek esetében.