2025. március 31., hétfő

Elektromos autó lízing – mi várható?

2024-ben ismét növekedett a lízingpiac, amit a gépjármű lízing nagyobb volumene eredményezett. Ezzel szemben kevesebb vállalat választotta tavaly ezt a lehetőséget, mint egy évvel korábban. A piacon azonban újdonságok is várhatóak: az e-bike tartós bérlése mellett hamarosan számíthatunk az elektromos autó lízingre is.

Nemzetközi szinten is jól ment a lízingpiac

A Magyar Lízingszövetség elnöke, Zs. Nagy István elmondta, hogy nemzetközi szinten is jól ment 2024-ben a lízingpiac. Európai szinten egyértelmű bővülés ment végbe, Nyugat-Európában a pandémia után sem volt akkora visszaesés, mint Kelet-Közép-Európában, azonban a régió elkezdett felzárkózni. A mostani növekedés pedig a személygépjármű lízingnek köszönhető.

A lízing lehetőségével jellemzően vállalatok élnek, azonban a lakosság aránya is növekedésnek indult a nyugat-európai területeken. Európában az új eszközök 28%-ához vettek igénybe lízinget, míg Magyarországon ez az arány csak 11% volt. Ugyanakkor új trendek is megjelentek a piacon, mint például az elektromobilitási eszközök, elektromos autók és kerékpárok finanszírozása.

A gépjármű lízing dominálta a hazai piacot

Hazánkban a finanszírozott összeg 969,8 milliárd forintot tett ki. Ez éves szinten 6,6%-os növekedésnek felel meg. Magyarországon két terület volt képes növekedni, mégpedig a lízing és a személyi kölcsönök piaca. (Az ingatlanfinanszírozás is bővült, azonban finanszírozott összegben, nem pedig darabszámban.)

A gépjármű lízing jól teljesített 2024-ben, azonban a nagy haszongépjárművek körében – kiváltképpen a mezőgazdaságban – jelentős zuhanás ment végbe. Az ügyfelek 80%-a a kkv-szektorból adódik, miközben a lakosság értékben 8,6%-ot, darabszámban pedig 19,7%-ot tesz ki. Az új autók árdrágulása miatt a lakosság egyre kisebb része engedheti csak ezt meg magának.

Mi a helyzet az elektromos autó lízing esetén?

A lízingpiacon a támogatott konstrukciók rendkívül fontosak. Tavaly az arányuk igencsak magas volt, összesen 170 milliárd forintot tettek ki. Ebből kifolyólag 2025-ben is sok múlik a támogatásokon, hiszen nagyban befolyásolják a piac teljesítményét.

A Magyar Lízingszövetség bízik abban, hogy az e-bike mellett támogatott eszközzé válnak az elektromos autók is. Az idei évben nagyjából minden negyedik autót elektromos hajtással kell értékesíteni, ha a gyártó nem kíván emissziós büntetésben részesülni. Ez pedig valószínűleg azzal is együtt jár, hogy az autóárak megemelkednek.

A támogatások megszüntetésével pedig jelentősen csökkenni fog az elektromos gépjárművek iránti kereslet. Ugyanakkor a lízingcégek szempontjából az elektromos autók nehezen megfoghatóak, hiszen a maradványértékük meghatározása nem egyszerű feladat. A vásárlást a jelenlegi fix összegű támogatások is gátolják, hiszen lízinggel nem kifizetődő ilyen járműveket finanszírozni.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük