2024. április 22., hétfő

AI a pénzügyi szektorban

Az MNB korábban megjelent tanulmányában már fejtegette a mesterséges intelligencia (AI) hatását a pénzügyi szektorra. Cikkünkben ennek a tanulmánynak az összefoglalását mutatjuk be röviden.

A 4. ipari forradalomra jellemző a digitális technológiák által okozott radikális változások. A digitalizáció és az automatizálás előnyöket és kihívásokat hoz mind a társadalom, mind a gazdaság számára. Az AI-alapú (mesterséges intelligencia-alapú) technológiák fejlődése széleskörű alkalmazást nyer a világban, javítva az egészségügyi ellátást, csökkentve az energiafogyasztást, biztonságosabbá téve a gépjárműveket és megváltoztatva a pénzügyi intézmények működési modelljét. Az AI azonban új kihívásokat is jelent a pénzügyi rendszer jövőjére nézve, valamint jogi és etikai kérdéseket vet fel. Az AI egyik hasznos részterülete a gépi tanulás, amely képes tanulni a tapasztalatokból. Három fő területét különböztetjük meg: felügyelt tanulás, felügyelet nélküli tanulás és megerősítéses tanulás.

Mire lehet használni az AI-t a pénzügyeknél?

A mélytanulás alapján működő mesterséges neurális hálózatok használata átalakítja a személyes pénzügyeinket és a pénzügyi szolgáltatások számos területét. Ide sorolhatjuk a hitel- és részvénypiacokat, a pénzforgalmat és a szabályozói megfelelést. Az AI várhatóan a következő két évben a legjelentősebb hatással lesz a pénzügyi szektor működésére. Az intézmények és a technológiai vállalatok vezetői szerint az AI lesz a legmeghatározóbb technológiai trend a pénzügyi szektorban, melynek számos lehetséges felhasználási területe van. Példaként említhető az ügyfélazonosítás, hitelbírálat, kereskedési és befektetési stratégiák kidolgozása, szabályozási megfelelés és gazdasági előrejelzés.

Az FSB szerint az mesterséges intelligencia

Az FSB (Financial Stability Board) szerint nincsenek nemzetközi szabályozási szabványok az AI és gépi tanulás terén, amelyek hiánya kockázatot jelenthet a pénzügyi szektorban. Az AI egyre elterjedtebb használata eredményezheti a bankok, biztosítók és a technológiai szolgáltatásokat nyújtó vállalatok nagyfokú összefonódását, és az ágazat egységes jogi szabályozottságának a hiánya további kihívásokat jelenthet. A felelősségi és etikai kérdések rendezése is szükséges, mivel az AI döntéshozatali felelősségének átadása a gépekhez és azok gyártóihoz kerülhet. Az algoritmikus kereskedelemből adódó kockázatok meghatározására és kezelésére számos nemzetközi szabványalkotó testület és felügyeleti hatóság tett kísérletet, és az AI már széles körben alkalmazott a pénzügyi szektorban. Az AI használata csökkentheti a működési költségeket, növelheti a hatékonyságot, csökkentheti az ismétlődő feladatok számát és javíthatja az ügyfélélményt. Azonban még mindig van tér a növekedésre a technológia szabályozási és compliance megfelelési folyamatok terén.

Az MI és a FinTech cégek

Az AI alkalmazása a pénzügyi szektorban egyre elterjedtebbé válik, és az egyes pénzügyi intézményeknél egyre több fejlesztés zajlik az AI alkalmazásának érdekében. A FinTech cégek már nagyobb része rendelkezik testre szabott AI alapú megoldásokkal, azonban a hagyományos pénzügyi intézmények is felismerik a technológia adta üzleti lehetőségeket, és tervezik azok bevezetését a következő időszakban. A mesterséges intelligencia alkalmazásának fejlesztése lehetőséget teremt arra, hogy a klasszikus piaci szereplők hátránya kiegyenlítődjön, és akár a FinTech cégeket is megelőzhessék ebben a tekintetben.

Az AI és a bankok

Az AI banki folyamatokban leggyakrabban alkalmazott felhasználási területei közé tartozik az ügyfélminősítés, hitelbírálat, személyre szabott pénzügyi szolgáltatások, valamint a csalások felderítése és megelőzése. Az ügyfélminősítés és hitelbírálat esetében már létezik olyan eljárás, amely a gépi tanulás eszközeinek segítségével megbízhatóbban határozza meg a hitelkockázati modellt. A személyre szabott pénzügyi szolgáltatások területén a pénzügyi applikációk segítenek az embereknek optimalizálni a kiadásaikat és megtakarításaikat, illetve elősegítik a pénzügyi tudatosság növelését. A csalások felderítése és megelőzése érdekében a FinTech cégek és a hagyományos pénzügyi intézmények is használnak olyan platformokat, amelyek az online fizetések során előforduló csalás-kísérletek megelőzésére szolgálnak.

Az MI Koalíció

Az MI Koalíció Magyarországon fontosabbá válik. A Koalíció 2018-ban jött létre, és több mint 70 kutatóközpont, technológiai vállalat és állami szereplő vesz részt benne, beleértve a MNB-t. Célja, hogy állandó fórumot biztosítson a mesterséges intelligencia-fejlesztők, piaci és állami szereplők, valamint az akadémiai és szakmai szervezetek között. Az MI Koalíció elfogadta az akciótervét, amelynek célja a mesterséges intelligencia jelentőségének tudatosítása a társadalmon belül és az intézmények létrehozása és működtetése. Magyarország Mesterséges Intelligencia stratégiája is elkészült és hamarosan publikálják. Az MNB aktívan foglalkozik a digitalizációval és publikálta FinTech stratégiáját, amelynek célja a legkorszerűbb technológiák biztonságos keretek közötti használatának ösztönzése. Az Magyar Nemzeti Bank új felügyeleti stratégiája a pénzügyi rendszer stabilitásának támogatását és mélyítését határozza meg. Kiemelt figyelmet fordít a fogyasztóvédelemre, digitalizációra és fenntarthatóságra. Az MNB támogatja a pénzügyi innovációkat és időben azonosítja a kockázatokat, amelyhez szükségessé teszi a felügyeleti eszköztár megújítását. Ebben az AI is szerepet játszhat.

Az MI hatással lesz az élet minden területére. Erős és kiegyensúlyozott pénzügyi szabályozási keret és etikai iránymutatások szükségesek a technológia fejlesztésére és használatára vonatkozóan. A szabályozásnak és felügyeletnek gyorsan kell reagálnia a változó technológiára és kockázatokra. Uniós vagy globális szabályozásra van szükség a problémák kezeléséhez.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük