A Checkout.com (hivatalosan Checkout Ltd.) egy olyan nemzetközi pénzügyi technológiai vállalat, ami más vállalatok fizetéseit dolgozza fel. Az online fizetési szolgáltatót 2022-ben 40 milliárd dollárra értékelték, így a legértékesebb európai fintech startup vállalkozássá vált. A legutóbbi tőkebevonást követő értéket viszont korrigálni kellett, hiszen a befektetői kalkuláció óta számos történés volt: a fintech szektorban jelentős visszaesések voltak tapasztalhatóak, így a korábban meghatározott mutatók és értékek már nem a valós képet tükrözték. Ennek következtében a vállalat belső érdekeltségét saját maga 11 milliárd dollárra mérsékelte.
Az értékelést többnyire maguk a befektetők készítik, hiszen ők azok a piaci szereplők, akik gyakran a korábbi érték bizonyos részén nyújtanak forrást a vállalatnak. Ezt végiggondolva kimondottan furcsa, hogy most a checkout.com magának végezte el a leértékelést. A lépés mögött azonban fontos indok húzódik.
A jelentős visszaesés nem okoz problémát
A 72 százalékos visszaeséssel a vállalat feltehetőleg dolgozóinak igyekszik kedvezni úgy, hogy a korábbi ár lényegében negyedéért adhatnak tovább részvény opcióikon. Ez azért kedvező, mert a jövőben nagyobb valószínűséggel juthatnak hozzá nagyobb hozamhoz. A lépés mögött az is feltételezhető, hogy a Checkout.com ilyen módon igyekszik megtartani a kulcsembereit.
Guillaume Pousaz, a Checkout.com CEO-jának nyilatkozata szerint az érdekeltség azokat a befektetőket célozza meg, akik a belépési és a kilépési pontra helyezik a hangsúlyt. A tavalyi és a jelenlegi szorzók között lényegi különbség tapasztalható. A tőzsdei trendeket megvizsgálva látható, hogy a vállalatok körülbelül a felét érik a tavalyi értéküknek. A vezérigazgató saját elmondása szerint nem aggódik az érdekeltség miatt, hiszen számára a bevétel és annak felhasználása a fontos.
A Revolut lett az aranyérmes
A Checkout.com értékcsökkentésének következtében a toplista hármasa is megváltozott. A cég lépése előtt ugyanis az online fizetési szolgáltató lett a legértékesebb európai fintechcég és startup is egyben. Most azonban a Revolut került a lista élére 33 milliárd dolláros értékével, amivel lényegesen túlszárnyalja a lista többi vállalatát.
A Revolut értéke 2021 nyarán vált központi témává, 2022 elején pedig már felkúszott a lista harmadik helyére. Először a vezető globális fizetési és vásárlási szolgáltatásokat nyújtó Klarna eszközölt tőkebevonást, ezzel hetedére csökkentve a Revolut értékét, majd a Checkout.com önszántából lépet egyet vissza a toplistán. Ezek eredményeképpen a Revolut felkúszott a ranglista első helyére, habár a befektetések tekintetében nem sok érdemleges történt idén.
A ranglista első helyein továbbra is brit fintechvállalatok állnak, a 2022-es eredmények szerint a dobogó három lépcsőfokán is brit cégek állnak. A dobogó második helyén a 15 milliárd dollár értékű Rapyd áll. A vállalat alapítása Izraelben történt, jelenleg székhelye Londonba helyeződött át. A cég a beágyazott fizetések pénzügyi piacának kiemelkedő tagja. Ezt követi kis különbséggel a 14 milliárd dollárra értékelt blockchain.com, aminek fő profilja a kriptovaluta-kereskedés.
A Revolut népszerűsége
Hazánkban a Revolut az egyik legismertebb fintech cég, amelyet Nikolay Storonsky és Vlad Yatsenko alapított 2015-ben. A Revolut már világszerte 20 millió lakossági, 500 ezret meghaladó vállalati ügyféllel és több mint 30 devizával rendelkezik. A Revolut kártyát és számlát ma már egyre többen használják devizaváltáshoz, külföldi utazásokhoz, mindennapos pénzügyeik elintézéséhez.
A Revolut népszerűsége mögött számos indok húzódik: többek között hogy könnyen kezelhetővé és nyomonkövethetővé teszi a költségeket, könnyen kezelhetővé teszi a befektetéseket, lehetőséget nyújt biztosítás kötésére, nincsen a bankszámla vezetésének díja, a fizetésekről és utalásokról ingyenesen kapunk értesítéseket, sőt a devizaszámla nyitása is csak pár kattintás. Ezek után nem kérdés, hogy miért akar számos befektető ebbe az innovatív vállalatba pénzt fektetni.